solvind
Jag skulle vilja prova på att odla mina egna kryddor, som jag kan ha inomhus och krydda min mat med.

Vilka kryddor är enkla att lyckas med?
Vilka kryddväxter har ni?

t.ex basilika, rosmarin, timjan, persilja, gräslök, citronmeliss, mynta, oregano

smiley_small_hug.gif
skogstroll
Halloj!

Citronmeliss och grönmynta har jag odlat inne i flera år och ställt ut på balkong på sommaren. De blir ju rätt tråkiga vintertid men sen när det börjar ljusna brukar de ta sig! Nu när jag äntligen har trädgård så har jag satt dem i min blivande kryddträdgård! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (solvind @ 04-02-2008, 09:55) *
t.ex basilika, rosmarin, timjan, persilja, gräslök, citronmeliss, mynta, oregano
smiley_small_hug.gif

ingen av dessa passar som åretrunt odling inne . ev basilika kan funka .
Piccante
CITAT (solvind @ 04-02-2008, 09:55) *
Jag skulle vilja prova på att odla mina egna kryddor, som jag kan ha inomhus och krydda min mat med.

Vilka kryddor är enkla att lyckas med?
Vilka kryddväxter har ni?

smiley_small_hug.gif

Gräslök kan man odla inne. Basilika blir större om den odlas ute i sol och värme men går att odla inne i fönstret. Givetvis kan man prova att odla de andra inne men de blir inte så stora. Har du balkong så mår de bättre där.
ängsvädd
Jag odlar basilika inomhus - funkar bra smile.gif
Elisabeth G
Jag odlar basilika i köksfönstret. Det går hur bra som helst. Köpte en vanlig kruka på ICA och planterade om den i en större kruka med vanlig blomjord. Nu är den inne på sitt andra år, ger rikligt med basilika och har till och med klarat en flytt. Krukan står i söderfönster och trivs bra. Det enda jag måste hålla i minnet är att vattna den lite oftare än de andra växterna så att den inte torkar ut. Det har den i och för sig klarat det också men den såg inte så glad ut då.
Piccante
CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:15) *
Jag odlar basilika i köksfönstret. Det går hur bra som helst. Köpte en vanlig kruka på ICA och planterade om den i en större kruka med vanlig blomjord. Nu är den inne på sitt andra år, ger rikligt med basilika och har till och med klarat en flytt. Krukan står i söderfönster och trivs bra. Det enda jag måste hålla i minnet är att vattna den lite oftare än de andra växterna så att den inte torkar ut. Det har den i och för sig klarat det också men den såg inte så glad ut då.

Det är klart man kan odla basilika inomhus men jag jämför med den jag brukar ha på balkongen och den blir alltid mycket högre och kraftigare i stor kruka ute 30-40 cm. Den i köksfönstret brukar hos mig bli lite vissen och får lätt bladlöss. Men blir plantorna inne rangliga och fula så kan man klippa ned dem o ta sticklingar så får man ny plantor.
MariaS
JAg har basilika i köksfönstret (bakom kranen så jag kommer ihåg att vattna) Den får lite vatten varje dag. Jag har även rosmarin och babysallat i samma fönster. Rosmarinen ser inte helt lycklig ut, men jag planterar ut rosmarinen varje vår och sätter en ny planta i fönstret varje höst, med lyckat resultat.

Jag har i o för sig mycke belysning också, vilket är ett måste för att kryddorna ska må bra.
solvind
Tack för era svar

Vad är det för kryddväxter de har i köket i matprogram?
Alexander-VG-zon3
som jag skrev skulle jag nog enbart ha basilika , dom andra trivs inte inne å komemr inte göra . och ska du ha ev basilika behövs extra ljuse och fuktigt och gärna öppet fönster .

det är skillnad på att ''funka'' och få fina friska å kraftiga plantor med bra smak .

basilika behöver värme å ljuse .
Piccante
CITAT (solvind @ 05-02-2008, 13:53) *
Tack för era svar

Jag misstänker starkt att de köper nya kryddplantor varje vecka och sätter i studion så det ska se fint ut när de spelar in wink.gif
noora
CITAT (solvind @ 05-02-2008, 13:53) *
Tack för era svar

I matprogrammen brukar dom ha nyköpta plantor, det säljs ju t.o.m. kryddväxter i kruka i grönsaksdisken. Dom kan du oftast ha i några veckor innan dom börjar bli lite bleka och rangliga. Jag brukar plantera om kryddorna från grönsaksdisken i lite större kruka, se till att de inte torkar ut och toppa dem flitigt i början (jag skördar alltid toppar strax ovanför ett bladpar när jag skördar dessa kryddor). Då kan man köpa en planta i februari-mars och ha den inne tills man kan ställa ut den i juni. På det viset kan du ha nästan vilka som helst av de vanliga kryddväxterna. De blir inte som vackrast och godast om de växer inne, men de blir användbara i alla fall och du får färska kryddor redan nu.

Jag brukar lyckas bäst med basilika och gräslök (jag har en basilika i köket sedan i höstas nån gång, den har sett helt okej ut i flera månader nu). Av timjan, mejram och oregano brukar ungefär halva "plantan" stryka med direkt i början, men resten växer oftast bra så länge man toppar alla grenarna. Stjälkarna blir tunna och hela plantan kan se ut som nåt som borde hängas i en ampel, men det funkar ändå. Mynta är omöjlig att ta kol på, så den funkar alltid men blir lite blek och tanig om den växer inne. Salvia odlar jag inte längre inne, eftersom smaken blir betydligt sämre än om den växer ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon