Annand
Hej!

Jag har länge önskat mig en japansk gyllenlönn (Acer shirasawanum 'Aureum'). Den skulle bli så fin intill min Acer Palmatum 'Dissectum Garnet' som nu har några år på nacken. Frodas och trivs. Jag är dock inte säker på att de skulle trivas på samma plats. Dissectumen står i en västersluttning med sol från 13- till 20-tiden och trivs uppenbarligen med detta, men är gyllenlönnen i större behov av skugga? Vad tror ni som har erfarenhet av dessa karameller?

/annand
Christer i Falköping
Gyllenlönnen bör få så lite sol som möjligt. De gula bladen bränns fort av solen nämligen.
Christer.
jegi
CITAT (Christer i Falköping @ 09-02-2008, 08:17) *
Gyllenlönnen bör få så lite sol som möjligt. De gula bladen bränns fort av solen nämligen.
Christer.


Säger du det, Christer.
Jag kollade väl inte så jättenoga vad den har för anspråk när jag planterade min ifjol, men i varje fall så står den nu i full sol.
kerstin z5-6
Hos mej är det där med sol av nöden -för jag vill/måste ha tidig upptining pga zonen -jag skyddar lite mot vårsol så utspringet blir senare smile.gif
Christer i Falköping
CITAT (jegi @ 09-02-2008, 11:24) *
Säger du det, Christer.
Jag kollade väl inte så jättenoga vad den har för anspråk när jag planterade min ifjol, men i varje fall så står den nu i full sol.

Hmmm, varför klarar din sig då? Den jag hade klarade inte av solen och det generella rådet för dem är just att undvika allt för mycket sol. Jag håller tummarna att det kommer att fortsätta gå bra för din!
Christer.
Anders zon 1
Tror att det är mindre problem med brännande sol norrut i landet (den skarpa middagssolen står ju lägre på himlen ju längre norrut man kommer). Tycker mig märka att solen här i Skåne är ett större problem än den är i Mellansverige.
jegi
Ja, hur den klarar sig vet jag inte riktigt än, bladen blev lite missfärgade i kannterna i fjol, så vi får väl se i år.
Cilla
Jag satte också en Aureum lite för soligt, och den rödfärgades lätt i bladen och när jag inte vattnade som en galning torkade bladkanterna. Jag tror absolut den helst vill ha halvskugga eller ljust norrläge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon