Full version: Gullregn
Litenkikka
Hej jag köppte gullregn innan jag visste att de va giftigt och då jag ska ha barn och de kommer att stå i trädgården hela tiden så kan jag alltså inte ha de.
Någon som vill ha mina fröer av gullregn Pma mig så får vi se vem som hinner först så får ni dp, få fröer som finns.
Alexander-VG-zon3
jag tycker du ska behålla dom å så dessa fröer . det är fröna som är giftiga om man äter dom , du kan ju klippa bort fröna när dom bildas . plus tar det väl ett par år innan den blommar å bildar frön . och alpgullregn bildar väl mindre frön än andra ??



Christer i Falköping
Tycker inte du skall vara orolig för det. Det finns i så fall ännu giftigare saker i din trädgård som du inte vet om. Dessutom smakar det rejält äckligt, som tvål ungefär plus att de måste sätta i sig en hel del fröhus för att bli allvarligt förgiftade. Är det dessutom fröer som skall planteras tar det bra lång tid ändå innan den blommar. Så behåll du dina fröer och njut av trädet när det väl kommit så långt som till blomning.
Christer.
pleximaster
som jag förstått det måste man äta rätt stora mängder typ ett halvt kilo frön för att det ska vara dödligt. Man mår illa och få kräkningar innan dess. Personligen tycker jag att vi oftast överdriver växters giftighet i närheten av barn. Man får ju lära dem att vad man ska äta och inte äta. Att sätta i sig maskindiskmedelstabletter och stora mängder vitamintillskott och annat är mycket farligare och troligare att barn sätter i sig. Har själv en tvååring och har både gullregn, blåregn stormhatt och dyligt. Sätter man i sig en hel rot av stormhatt får man nog en redig tripp men ser inte det som en stor risk.

mvh plexi
Myosotis
Men alla delar av gullregn är väl giftiga?! Träet är giftigt i alla fall. Jag pratade med en man en gång som hade gjort en svepask av gullregn och blivit jättesjuk.
Christer i Falköping
Inte är den farlig att röra ute i trädgården. Om man inte börjar tugga på stammen förstås. Kan tänka mig att om man putsar en ask med sandpapper och får i sig dammet att det skulle vara otrevligt. Men inte bara genom att röra den när asken är färdig.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är väldigt ovanligt att man blir förgiftad av växter. Är man dum nog att göra en svepask av ett giftigt växtslag får man nog skylla sig själv, jag antar att han inandades träpartiklar under bearbetningen och att han bearbetade träet inomhus så partiklarna blev koncentrerade. Inga barn har blivit allvarligt förgiftade i modern tid av växter (att jämföra med de ca 200barn som blir förgiftade av tändvätska per år), hundvalpar har dock blivit förgiftade av gullregnskvistar som man lämnat kvar på gräsmattan efter beskärning,
KURT
Konstigt att ingen? har använt gullregnstandpetare som ett sätt ha ihjäl personer i bok/film.
Christer i Falköping
Kräver nog att man i sådana fall måste sticka ihjäl offret med dem laugh.gif Offret bör ju hinna protestera rätt rejält under tiden i alla fall laugh.gif
Christer.
Harvey
Men dina barn kommer att vara stora innan dina träd ger så mycket fröbaljor att du inte kan plocka av dom!
Litenkikka
Oj då..

Jo jag ger mig ju på änglatrumpet ihopp om att de kanske kommer att blomma iår hur jag gör nästa år med min blomma vet jag inte.
Men tar de så pass många år innan den blommar så har han ju garanterat lärt sig att man inte äter växter.

Tack för svaren. biggrin.gif
Lotta i Gbg
Det viktiga är att lära barnen att man inte stoppar vad som helst i munnen. Det kan ibland vara svårt att själv ha koll på vad som kan vara giftigt, det finns ju en hel del giftiga vilda växter, t ex sprängört (som vi haft massor av) och det är ju inte alltid man kollar runt.
Cilla
Änglatrumpet är betydligt giftigare än gullregn, men också med den är det ovanligt med förgiftningar hos barn. Så här skriver giftmedelscentralen:

Änglatrumpet
Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.
Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

Fler än fem frön av gullregn behövs för att man ska känna av gullregnets giftighet skriver de också:

Gullregn
Laburnum-arter
Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn.
Gullregnets baljor är buckliga av frön. Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka, är ofarlig. Förväxlas ibland med gullregn.
Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.
Åtgärd: Om mer än 5 frön eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Själv tillhör jag de "dumma" som Åsa skriver. Jag beskar en gång stora gullregn och växlade mellan såg och sekatör genom att hålla sågbladet i munnen. Efter en dags spån och sav från gullregnen kände jag mig lite yr och illamående under ett par timmar. Hade jag slipat torrt gullregnsvirke hade jag säkert fått i mig lite mer och blivit sjukare. Jag visste då inte att hela växten var giftig.
Big Gardener
Jag kan bara stämma in i det sistnämnda. Jag beskar och gallrade för en tid sedan ett bestånd gullregn med motorsåg. Vid några tillfällen fick jag spånutkast rakt mot nätskyddet över ansiktet. Vid dagens slut kände jag mig minst sagt slö och lätt yr. Men jag kan också stämma in att gullregnens frö smakar illa och jag har svårt att tänka mig att ett barn med smaksinnet i behåll får i sig en större mängd frön.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 16-02-2008, 22:54) *
Själv tillhör jag de "dumma" som Åsa skriver. Jag beskar en gång stora gullregn och växlade mellan såg och sekatör genom att hålla sågbladet i munnen. Efter en dags spån och sav från gullregnen kände jag mig lite yr och illamående under ett par timmar. Hade jag slipat torrt gullregnsvirke hade jag säkert fått i mig lite mer och blivit sjukare. Jag visste då inte att hela växten var giftig.


tror att torrt gullregns virke är mindre giftigt !!??
Cilla
Jag gissar att när man slipar torrt gullregnsvirke får man i sig mer dammpartiklar och risken att bli sjuk blir därmed större. Åtminstone vet alla mina snickarvänner att skydda sig med mask när de slipar gullregn, medan jag inte sett en enda arboristvän ha mask på sig när de beskär eller fäller levande gullregn. Spånen blir större och man andas inte in dem men får ett och annat i ögat och i munnen.

Vad tror du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon