Eva Swahn
Finns det regler för hur nära sin egen tomtgräns man får plantera träd – ja, även buskar kom jag att tänka på nu.

Det är ju vanligt att träd och buskar välver över med sin grönska över häckar och staket. Det ser ju nästan onaturligt ut att all växlighet ryms innanför tomtgränsen. Att det kan bli problem där grannar drabbas har vi pratat om på andra ställen. Men min fråga gäller då grönskan välver över mot allmänna, asfalterade gångar i ett bostadsområde. Grönskan ska naturligtvis inte skymma eller vara till annan olägenhet – men gör det nått annars att grenar sträcker sig ut över gångar?

Måste veta sånt innan jag har planerat klart i min trädgård.
KURT
Nej några sådana regler kan man ALDRIG införa. Om jag planterar en ek strax intill tomtgränsen så betyder ju inte det nödvändigtvis att jag kommer låta den väx upp till ett fullvuxet träd. Man får plantera "vad man vill" på sin egen tomt och man får plantera det "vart man vill". Om det sedan växer grenar eller rötter utanför tomten så har ingen rätt att kapa av dem .
Åsa, mälardalen zon 2
Visst finns det regler, men inte på vart man planterar sina träd. Det kan finnas regler på hur långt grenar får sticka ut över gångbanor och liknande, men det är ofta lokala regler så där får man kontakta sin kommun och kolla om det finns regler.

I vissa kommuner har man bara skyldighet att ta bort grenar som kan vara ivägen för gående och cyklister. Har man en väg utanför brukar man även vara tvungen att ta bort grenar så att de inte slår i bilarna när de kör förbi. Andra kommuner går så långt att de sätter en maxgräns för hur långt grenarna får sticka ut. Hurpass hårt reglerna kontrolleras är olika från kommun till kommun. Ofta kontrolleras inte reglerna alls.
Eva Swahn
Om det finns regler eller ej – det kommer jag nu att skita i. tongue.gif

Om det i framtiden kommer nån viktigpetter hit och orkar bråka med mig så hoppas jg att ryktet om min korta stubin har spridit sig!
yla
CITAT (Eva Swahn @ 25-11-2002, 22:07)
Om det finns regler eller ej – det kommer jag nu att skita i. tongue.gif

Om det i framtiden kommer nån viktigpetter hit och orkar bråka med mig så hoppas jg att ryktet om min korta stubin har spridit sig!

blir träden stora o du har en granne nära o det kommer en storm o blåser ner ditt träd så det förstör grannens tak kan det bli dyrt
annars vetesjutton
rolleyes.gif
det hände min mamma det va hon som fick grannens träd på sitt tak wub.gif
men han betalade glatt o de va inte han som planterat det de växte där från början men råkade hamna på hans tomt
så kan de gå rolleyes.gif
Eva Swahn
FNISS!
Det kommer att ta mer än 20 år innan något träd blir så stort att det skulle kunna blåsa omkull på någon granne. Då kanske man själv ingår i komposten – om jag nu inte plötsligt kolavippar pga av kattabettet! smile.gif
yla
CITAT (Eva Swahn @ 25-11-2002, 22:44)
FNISS!
Det kommer att ta mer än 20 år innan något träd blir så stort att det skulle kunna blåsa omkull på någon granne. Då kanske man själv ingår i komposten – om jag nu inte plötsligt kolavippar pga av kattabettet! smile.gif

laugh.gif laugh.gif jo så plantera på du rolleyes.gif
Posse
Min tomt gränsar på några sidor mot icke tomtmark som är bevuxen med blandad lövskog. Jag har ibland undrat om den andre markägaren har rätt att låta skogen växa sig hur nära som helst?

Det är inte så kul när de "vilda" träden börjar sträcka sina "armar" mer och mer in över tomten... sad.gif

Jag tycker man borde ha rätt till någon slags "frizon" på ett par meter minst!
Eva Swahn
Ja. Posse det där med vilda trädarmar som växer in hos dig kan inte vara kul. Vilka regler för det är nog juridiskt reglerat. Du kan väl prata med skogsägaren? eller är det en surgurka?
Cilla
Kommuner verkar ha olika regler för detta med närväxande träd och buskar. Jag har inte hittat generella regler än, men det borde finnas prejudicerande domar i tvistemål.

Helt klart är att de tvister som handlar om att ena grannen har orsakat skada på en annans träd, slutar i dom mot den som orsakat skadan - oavsett vilket skäl denne haft. Man förutsätts alltså lösa tvister på annat sätt än handgripligen.

Sedan finns det exempel på kommunala påbud och till och med regler för hur man får placera häck och träd i förhållande till gatuhörn. Och påbud om att man har skyldighet att se till att gatuskyltar inte skyms - att man ska beskära kring skyltar alltså.

Om någon annan hittar andra kommunala regler vore det intressant att ta del av!

Cilla
Eivor E på Väddö
Jag ringde till kommunen innan jag planterade en häck,
för att få veta om det fanns regler som jag måste ta hänsyn till.
Svaret var att det inte fanns regler för häck, men väl för plank/staket.
Men jag fick rådet att tänka på att göra en gång vid tomtgränsen så jag kan komma åt att klippa häcken när det blir så dags. Det tyckte jag lät förnuftigt, så det gjorde jag.
Posse
CITAT
Du kan väl prata med skogsägaren? eller är det en surgurka?


I egentligen handlar det om framtiden; ja, jag hade det så till för några år sedan, med vilda träd i skogen som på ALLA sätt försökte utnyttja friheten och ljuset inne på min tomt, men sedan utfördes på andra grannars begäran en omfattande gallring i skogen.

Nu besväras jag istället av att det som väl i annonser brukar kallas "ogenerat" läge i det närmaste helt försvunnit... wink.gif

Men som sagt, det kunde vara bra veta inför framtiden om man kunde ta sig friheten att försöka motverka att "djungeln" åter tränger sig på. rolleyes.gif

Inte kan det väl vara helt fritt fram låta jätteträd ränna upp tätt intill min tomgräns, medan det samtidigt är stränga regler för avstånd när det gäller att sätta upp minsta lilla, lilla byggnad???
Cilla
CITAT (Posse @ 28-11-2002, 23:11)
CITAT

Inte kan det väl vara helt fritt fram låta jätteträd ränna upp tätt intill min tomgräns, medan det samtidigt är stränga regler för avstånd när det gäller att sätta upp minsta lilla, lilla byggnad???


Hej Posse,
Tyvärr är det ofta så. Medan detaljplaner reglerar minsta lilla fönsternisch, så får man både skövla, schackta, kalhugga liksom plantera urskog, jätteslide och allt möjligt på markerna.

Jag tror det beror på att vi är vana att se mark som något oändligt i det här landet. Det finns så mycket av allt per individ, att vi kan tillåta i det närmaste full frihet för varje enskild individ, utan att ens tala med grannen.

Och det är helt klart att bristen på gemensamma markregler i bostadsområden gör att viljor ofta polariseras. Den som uppskattar orörd natur och ser grannen hyvla ned varenda uppvuxet träd i trädgården, börjar odla skog på egna tomten. Och den som lever brevid skogen spränger bort mosstuvor och bergspartier på egna tomten och anlägger en schaktat trädgård.

Om man kunde komma överens lite mer från början tror jag att variationen skulle kännas mer behaglig för alla parter.

Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon