Maja N
Har bestämt mig för att skaffa ett näsduksträd, de är ju såååå betagande!! yahoo.gif Men hur vill de bli planterade? Hur stor grop, vad för jord, hur skyddar jag det bäst mot kalla nätter under vintern? Har hittat en plantskola som säljer leveransstorlek 125-150 cm för 895 kr - är det ett bra erbjudande o hur tåligt och gammalt är ett sånt exemplar?

Jag är tacksam för alla tips från er som har lyckats och misslyckats! smiley_small_hug.gif

(Vi bor i zon 3 så det blir till att fjäska för det lilla trädet men det kommer att stå soligt och i skydd av skogen hade jag tänkt.)

// Maja bravo.gif
Christer i Falköping
Med tanke på klimatförändringen kanske det trots allt kan klara sig. Men jag vet att de kan ha problem redan i zon 2. Men plantera det väldränerat och upphöjt gentemot övrig mark. Dessutom se till att den inte får morgonsol, det är oftast den som knäcker växter på vårvintern.
Christer.
Alexander-VG-zon3
den kommer klara sig bra där ,, hos mig i zon 1-2 är det inga problem med detta tråd .
MariaS
Jag skulle nog tänka på placeringen. Ett näsduksträd blir STOOORT med tiden. Det behöver med andra ord mycke utrymme och det är svårt med växter i dess närhet också, eftersom det skuggar så mycket.
Huggorm
Häftigt träd, det hade jag inte hört talas om tidigare. Vad vill dom ha för jord, fuktighet, surhet och liknande?
Lotta i Gbg
Näsduksträdet är på gränsen i zon tre. Jag har tagit död på två. Kan vara bra att veta att det tar väldigt lång tid på sig innan det blommar.
Anders zon 1
CITAT
Näsduksträdet är på gränsen i zon tre. Jag har tagit död på två. Kan vara bra att veta att det tar väldigt lång tid på sig innan det blommar.

Har för mig att jag hört någonstans att det kan ta åtminstone 10-15 år för ett näsduksträd att börja blomma. Fast det beror ju naturligtvis på hur gammalt trädet är när man planterar det.
Thomas Wahlqvist
Hej
Det här har tidigare varit mitt favorit träd, men jag måste säga att det är kinkigt med vintrarna och mycket långsamt att etablera sig, i allafall vad jag sett hos mig och även hos 2 kompisar. (mycket vana odlare zon1)
Som litet (70cm) fryser det tillbaka i zon 1 och bra läge, så välj ett större ex om du kan, det skall tydligen vara tåligare.
Visst vet jag att dessa träd kan bli stora och fina, men att ge trädet för mycket berömm är ingen god ide, enligt mig.
Mitt exemplar har jag haft i ca 5 år, det är ett klent exemplar på 1,3 meter och får den allra bästa omsorgen.

Om man söker noga i olika svenska trädgårdsforum så skall man kunna finna något inlägg om en alldeles särskild klon av ett Näsduksträd som sägs blomma tidigare, jag har sett att denna finns i Engelska plantskolor och någon stor grossist på Svenska Västkusten lär ha haft denna i någon av sina listor för något år sedan, men slutsåld.
Kanske någon forumläsare som har nån sådan lista med namnet?

MEN ÄNDÅ ÄR DET EN STOR FAVORIT
Bladens färger och mönster är alldeles enastående under flera vårveckor, märkligt att dessa fina blad inte finns avbildade i litteraturen och Google, så trotts sina brister anser jag det intressant bara med utgångspunkt ifrån bladmönstret.

Kanske kan man med god fantasi kalla detta blad för ett Davidiablad.
http://www.semencesdupuy.com/2F35-Acer-Pen...icum-Maple.html
http://kr.blog.yahoo.com/psjmf/folder/16.html


Maja N
Jag har letat mycket i litteratur om Davidia men mest hittat korta beskrivningar av bl a bladverket. I det lilla jag har hittat om skötsel så vill det ha fuktig, väldrenerad och näringsrik jord.
Kan jag plantera i en stor grop med grus i botten och sedan en blandning av torv + kompost + gödsel + grus? (ung som en magnolia)

Hur gjorde ni vid er plantering?
// Maja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon