Full version: nerklippt spireahäck
timotej
Hej,
Efter sommaren förra året flyttade vi till ett hus som hade en vädigt gammal spireahäck med grova grenar som fallit ner och bildat en 2 m djup häck som inte gick att gallra.
I höstas gjorde vi då en mycket kraftig beskäring ner till ca 20-30 cm höjd, allt klipptes till den häjden, även de grova grenarna.
Min fråga är nu, hur vi skall gödsla, med vad och när för att vi skall få ett bra resultat?...och när det väl börjat växa, skall vi då även beskära något i år före eller efter blomning?

Timotej
Tosan
Spireor verkar inte behöva nånting, de växer så det knakar ändå.
Jag brukar försöka forma till mina litegrann på våren när de börjat grönska så man ser ungefär var de värsta spröten kommer.
Däremot blommar den kanske väldigt sparsamt i år efter en sån beskärning, men den kommer igen senare.
Cilla
Det blir lite olika reaktioner på beskärning beroende på vilken spirea det handlar om, men inga spireor är särskilt gödselkrävande. Däremot behöver alla buskar, också de mest härdiga, bevattning efter en radikal nedskärning. Vattna på våren och försommaren och på sensommaren om den bli rtorr så får du bäst chanser till god tillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon