mogge92
Jag har "råkat" ha mitt valnötsträd ute vinter, tog in det alldeles nyss och ställde den i ett förrådsutrymme med ca 5-10 grader varmt. Nu undrar jag om min valnöt är helt körd efter att ha stått ute hela vintern? finns det något test man kan göra?
rahmat2
Mina Valnötsträd står ute hela vintern, för de är satta där.
Rahmat
mogge92
vilken zon bor du i?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 19-02-2008, 19:49) *
Jag har "råkat" ha mitt valnötsträd ute vinter, tog in det alldeles nyss och ställde den i ett förrådsutrymme med ca 5-10 grader varmt. Nu undrar jag om min valnöt är helt körd efter att ha stått ute hela vintern? finns det något test man kan göra?


skulle tro med stor sannolikhet att det lever ,, valnöt kräver frost för att vila ( ner till -5c ) och att övervintra det i +10c är för varmt .

det är härdigt i zon 0-3 i skyddat läge ( ev högre upp ?? med lite pyssel) beter sig som en buske i kallare zoner eller där snön inte täcker busken fryser topparna .

jag har flera här i zon 1-2 och har frösådder från ett träd som växer i zon 2-3 .
rahmat2
CITAT (mogge92 @ 19-02-2008, 20:13) *
vilken zon bor du i?

I den Zonen där Göteborg ligger :-)
Rahmat
Alexander-VG-zon3
CITAT (rahmat2 @ 19-02-2008, 20:18) *
I den Zonen där Göteborg ligger :-)
Rahmat


zon 2 då
rahmat2
CITAT (flaxss @ 19-02-2008, 20:27) *
zon 2 då

Tack för det, Flaxss!
Rahmat
Cilla
Undrar om inte detta varit uppe för inte allt för länge sedan.

Min frösådda äkta valnöt har först klarat kruka utomhus i zon 4 i fyra år i sandjord och nu i backen i tre eller är det fyra vintrar i zon 3.

Första året i backen fick den jordförbättring, kogödsel, kompost och lite allt möjligt i växtbädden och tillväxten den säsongen blev ganska stor. På vårvintern torkade/frös topparna in, lite mer än hava säsongens tillväxt. Åren därpå har den inte fått annat än luckring, lite stödvattning och hyfsat gräsfritt över rötterna och tillväxten har blivit lägre men å andra sidan fryser inte topparna in lika mycket. Dessutom har jag låtit den utvecklas som flerstammigt träd/buske.

Om jag skulle sätta en äkta valnöt igen i zon 3-4 skulle jag ha grusblandat jorden ännu mer än jag gjorde och ställt den på ännu högre kulle. Kylan tål den nog men den verkar behöva lite hjälp att inte växa allt för länge på säsongen, särskilt om man vill ha den enstammig och den är beroende av endast en topp. Ingen gödsel om den står i lerhaltig jord tror jag är receptet.

Och står den i kruka är det nog viktigare att man inte har för blött om rötterna än att varmskydda kronan.
Lotta i Gbg
Jag har en karpatisk insamling av Juglans regia. Den är bättre härdig än många andra insamlingar. Jag har haft den i 10 år. De första 5-6-7 åren frös/torkade den tillbaka och hade de lite kämpigt. Å andra sidan hade vi vanliga vintrar med ner till -26 grader då. De senaste 2-3 åren har varit mycket milda och kanske inte riktigt går att använda som någon mätare för om trädet är härdigt eller inte. Nu har det fått växa på sig lite så det ser mer ut som ett träd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 20-02-2008, 22:47) *
Jag har en karpatisk insamling av Juglans regia. Den är bättre härdig än många andra insamlingar. Jag har haft den i 10 år. De första 5-6-7 åren frös/torkade den tillbaka och hade de lite kämpigt. Å andra sidan hade vi vanliga vintrar med ner till -26 grader då. De senaste 2-3 åren har varit mycket milda och kanske inte riktigt går att använda som någon mätare för om trädet är härdigt eller inte. Nu har det fått växa på sig lite så det ser mer ut som ett träd.


den kanske inte gillar att bo i Göteborg giggle.gif . du får ta en tripp till skåne och kolla in lite valnötsträd som har stått pall för både milda och korta vintrar men också kalla och långa vintrar i zon 0-2 . tyckte i förövrigt att cilla's inlägg va bra . tror starkt på det med att ha den i väldräneradjord i skyddat läge och faktiskt glömma bort den med både gödsel och vattnig på sommaren .

sen tror jag våren är en känslig tid för den men även första frost nätterna som kan göra att icke förberedved fryser bort . och lerjord är nog i allmänt inte så bra
Lotta i Gbg
Det kan verka lite galet med mitt namn men min trädgård ligger inte i Göteborg utan längre norrut i zon 3. Det är mycket ovanligt med stora valnötsträd i zon 3, därför har jag själv valt en som ska vara lite bättre härdig pga av insamlingen. Mitt exemplar hoppas jag har stadgat sig bra, men som sagt de senaste vintrarna har varit milda, så man får väl se hur det blir. Jag hoppas på valnötter om några år för det börjar bli rätt stort. Här finns annars fina exempel på valnöt i zon 2 t ex på Läckö Slott.
rahmat2
Jag skulle sätta Valnötter och vindruvsplantor även där uppe i Umeå. Förra året hade Umeå ledning i solligan i Sverige. De klarar riktigt hårda vintrar.
Rahmat
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 27-02-2008, 21:13) *
Det kan verka lite galet med mitt namn men min trädgård ligger inte i Göteborg utan längre norrut i zon 3. Det är mycket ovanligt med stora valnötsträd i zon 3, därför har jag själv valt en som ska vara lite bättre härdig pga av insamlingen. Mitt exemplar hoppas jag har stadgat sig bra, men som sagt de senaste vintrarna har varit milda, så man får väl se hur det blir. Jag hoppas på valnötter om några år för det börjar bli rätt stort. Här finns annars fina exempel på valnöt i zon 2 t ex på Läckö Slott.


jag skrev ju det ockås den är en buske i kallare zoner , plus skrev jag ockås att den ska stå soligt å skyddat även i zon 0 - till zon 3 . som jag sa den trivs väl inte i zon 3 väst ,, då bekanta till mig har ett valnötsträd i zon 2-3 här i norra skåne och det är ett rätt så stort träd . men du har kankse inte det bästa klimatet på västsidan i zon 3 till att den vill växa sig stor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon