Full version: Blåregn
Eva St
confused.gif Har ett Blåregn sedan flera år. Det växer inte speciellt mycket och har aldrig blommat. Har heller aldrig beskurit det ---kan det vara en orsak till utebliven blomning tro. Vill ha så mycket tips och ideer som ni bara har om hur jag ska sköta det på ett bättre sätt så det blir fart på både tillväxten och blomningen confused.gif
Alexander-VG-zon3
det tar ett tag innan det får upp en fart ,, en annan orsak kan vara fel läge dvs skuggigt eller blåsigt eller fel jord .

men har blåregnet börjat att växa , så kan du beskära så här ( det gör jag med mitt )

1år låt växa

2år pincerar du alla gröna skott efter 2-4blad par , sedan gör så när nya skott växer fram under sommaren .

3år låt växa igen

4år beskär in grenar om det behövs , annars pincera

och så gör du så här hela tiden . och till sist har man då tvingat den till att bilda blommor
Eva St
LÅTER JU JÄTTEBRA MEN HUR SKA JAG FÅ IGÅNG DET ATT VÄXA ORDENTLIGT
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 20-02-2008, 18:34) *
LÅTER JU JÄTTEBRA MEN HUR SKA JAG FÅ IGÅNG DET ATT VÄXA ORDENTLIGT


hur är den planterad ? jord å läge ?

plus som jag skrev tar det ibland en tid för den tills den stadgat sig och börjar växa kan ta upp till 4säsonger .

min egen är planterat öppet å soligt i plantjord uppblandat med den naturliga sand-moränjorden och den växer jätte bra under sommaren men i början växte den segt .
Eva St
Min är planterad i full sol iofs lite blåsigt kanske. Sitter i en rabatt där det även finns bl a rosor så den får ju samma behandling som dom.
Alexander-VG-zon3
hmm samma läge som min ,, så din kanske kommer växa till sig längre fram . min var med seg .

har också rosor där

vänta och se hur den artar sig ,, är den grön och välmående i övrigt så hade jag inte varit orolig för att den inte växer . kanske att det blåser som gör att den segar lite
Eva St
Får väl ge mig till tåls lite till då whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon