Full version: Blå miniängel
Eva St
yahoo.gif Har lyckats få tag på orotade sticklingar till Blå Miniängel vill nu ha alla tips och råd som bara finns för att lyckas med denna bedrift att rota och få att överleva. Har inte en susning om hur den vill ha det varken vid rotning eller senare skötsel även vinterförvaring Så kom loss nu och spotta ur er alla råd och tips som finns yahoo.gif


Hade nog det här inlägget i fel avdelning tidigare förstår jag
Maggan H
Jag har inte rotat denna, men jag hade ställt den ganska varmt i fuktig jord med påse över. Lady H, detta är din avdelning! yes.gif
Lady Hamilton
Jaha giggle.gif Då gör jag ett försök.............
Jag själv använder mig av en typ av rotnings kuber som jag köpt Dessa placerar jag i ett "kuvös" med undervärme, rotningen brukar ta ca 14 dagar problemet som jag kan ha är om det blir för fuktigt Då mörknar stammen. Ev. kan det även bero på att sticklingen är för stor (ca 1 dm) eller att jag sparat för stora blad. Ett annat sätt att rota är i vanlig så jord med plastpåse över i vanlig rumstemp (inte jag men andra har lyckats med detta) Själv har jag testat ytterliggare en variant Och det är såjord i pluggbrätte och vattna under ifrån på en underbevattnings bricka, sticklingarna var ca 3-4 cm stora. Rotningen tog lite längre tid men det lyckades (I detta fall använde jag ingen plastpåse eller undervärme)
Eva St
g.gif Och hur i jösse namn ska nu jag klara detta tro. De har inte kommit ännu men jag bekymrar mig redan så bered er på många frågor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men jag vet ju att här finns massor med kunskap så jag känner mig trygg flirting.gif Lady H och Maggan mfl ni får väl ha jour varsin dag om ni ska orka med dessa frågor från mig nu
Lady Hamilton
tummenupp.gif Inga problem Fråga på du kompiskram.gif vi försöker att svara så gott vi kan
Maggan H
Jadå, inga problem! Hur tror du vi har fått reda på allt?? crazy.gif
Eva St
tummenupp.gif Låter kanonbra kör igång så fort de har anlänt sos.gif
Eva St
-fear-.gif De lär vara på gång till mig nu så nu kör vi igång!
Första problemet är att jag åker till Sälen vecka 11 och jag tror de kommer idag. Hur ska jag kunna locka fram rötter och få dem att trivas när de får ett sån´t mottagande med att jag överger dem direkt. För de vill väl inte åka med på fjällsemester (tror inte resterande resesällskap skulle bli så glada om jag börjar släpa med mina blommor till Sälen g.gif )
1 . Hur är alltså bästa sättet att plantera dem för att de ska klara sig när jag är borta

2 . Var vill de stå i rumstemperatur eller källarförråd ca 12 grader och extraljus

3 . Nu har jag ju inte pluggbrätte och grejor men är det bäst att plantera dem i såjord eller planteringsjord om jag sätter dem
direkt i kruka

4 . Klarar de en vecka utan vattning och tillsyn i början så
sos.gif sos.gif sos.gif
Lady Hamilton
Men Eva då trostar.gif du gör det inte lätt för dig eller dina sticklingar...............
Jag är inte riktigt säker Hoppas att någon annan kommer in å svarar Men i allafall så bör du använda dig av såjord o 12° blir för kallt
Eva St
tummenupp.gif Tack för det då har vi ju kommit en bit på väg - börjar sammanfatta råden jag får så hoppas jag vi fixar det här

1 Såjord
2 Rumstemperatur

Med eller utan plastpåse?
Eva St
bravo.gif Dom är här nu!!!!!!!!!!
MariaÖrebro
Är det en vanlig liten änglatrumpet du menar? I så fall känner jag en gubbe som driver upp MÄNGDER av sådana och säljer. Han tar bara och delar upp en stam i ca 15 cm långa (ibland kortare) bitar. Vissa har blad, andra är bara en pinne. Dessa sätter han i vatten och låter dem stå där tills det kommer rötter och blad. Det fungerar hur bra som helst. Min mamma har börjat göra samma sak. Hon slutade dock med det, eftersom det blev alldeles för många!
Maggan H
CITAT (Eva St @ 05-03-2008, 12:35) *
bravo.gif Dom är här nu!!!!!!!!!!

Vad kul! Jag hade nog gjort så här, men det är ju JAG, du får nog själv ta ett beslut: Plantera i riktigt blöt jord i 12 cm:s krukor, i rumstemperatur men inte med undervärme om du inte är hemma, risken för uttorkning är stor! Plastpåse, ja!
Har du ingen som kan titta till dom nån gång i alla fall? confused.gif
Monaxe
CITAT (Eva St @ 05-03-2008, 12:35) *
bravo.gif Dom är här nu!!!!!!!!!!


Ok har följt tråden lite på avstånd, men nu hoppar jag in jag med!

Är sedan början av februari lycklig ägare till en bli miniängel, fick den orotad. Planerade bums i såjord efter att ha tagit bort blomma och 2 knoppar -cry-.gif , tog även bort de nedersta största bladen, vattnade igenom ganska rejält. Plastpåse över med gummiband runt krukan (lerkruka)
Klippte ett litet hål i varje hörn på påsen.
Sedan har jag egentligen bara hållt koll på att den inte torkat ut. Den står inne i fönstret, ingen sol.

Och det ser ut som det funkat bra, klädde av plastpåsen för ca 5 dagar sedan, och den har tom satt lite nya blad!

Men den behöver nog tillsyn de första veckorna, kan du inte lämna den till någon som kan hålla koll på den när du är borta?
Eva St
Gjorde så här att jag satte dem i blöt såjord i krukor i fönster utan sol. Får nog bli plastpåse på imorgon då förstår jag och ja jag får nog försöka skaffa en dagmamma till dem under tiden jag är i Sälen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon