Full version: Beskära äppelträd
Ejenström
Hej
Jag har en fråga om äppel träd.
Jag har ett äppel träd som är väldigt högt, det är till och med svårt att komma åt me en 4m stege.
Nu undrar jag om man kan såga av stammen ca två två½ meter upp och få den att överleva.
Dom första grenarna börjar på en höjd av ca 3½ meter, nedan för där jag har tänkt att såga så finns det en gammal stam som
har blivit av sågad någon gång tidigare och från den avsågade stammen så växer det upp några fjutiga grenar.
Går det att göra så.??????
KURT
Klart att det går att såga av det, äppelträd är mycket sega det kanske kan överleva. Men du kommer inte att få någon frukt. I princip kan man inte minska höjden på gamla träd!

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm

Fågelvägen
BRA KURT, BRA CILLA SOM SKREV ARTIKELN! Alla som äger äppelträd borde läsa detta! Jag tycker så synd om alla fina gamla träd, men jag tror att grannar inte blir så glada om jag lägger Cillas artikel i deras brevlåda.

Nästan en anekdot, fast sann: Jag klängde i ett av våra gamla äppelträd i augusti och knipsade lite små kvistar. En granne gick förbi, hojtade: Detdär kan du göra med motorsåg, det går mycket fortare! Jag frågade om han inte vill ha äpplen på sina träd, men det hade han inte tid att svara på.
Nu på vårkanten var han igång igen med sina egna gamla träd, i fjol brutalt stympade med motorsåg. Fjolårets snittytor, 10-15 cm i diameter, lyser oläkta. De arma träden hade igen lyckats sticka ut nånting som skulle bort. Kan träd skrika?
Ejenström
Tack för svaret,
Jag får nog ta och skaffa ett värktyg för att få ner äpplerna
jag får väll ta och höja upp marken runt trädet sweatingbullets.gif
Eller ta och skaffa en längre stäge.
Fågelvägen
Förlåt Ejenström att jag blev upprörd och kanske gjorde dig besviken!

Kan det trösta dig att du kanske inte behöver anstränga dig så mycket för att få ner äpplena? Många äppelträd slänger ju ner sina äpplen när de är mogna. Underbara Åkerö gör det, och säkert flera till. Åkerö-träd, som ofta blir väldigt höga, kan bli 250 år gamla. De lär också höja fastighetens värde, enligt Näslund & Sandeberg.
KURT
CITAT (Ejenström @ 26-02-2008, 14:24) *
Tack för svaret,
Jag får nog ta och skaffa ett värktyg för att få ner äpplerna
jag får väll ta och höja upp marken runt trädet sweatingbullets.gif
Eller ta och skaffa en längre stäge.



Ja att höja upp marken runt trädet är ett ju ett alternativt sätt att ta död på trädet! Så gör många som bygger nya hus i skogsmark, de anlägger gräsmattor och planar ut med jord och höjer marken runt träd - det brukar leda till att träden dör inom några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon