Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Bettis
Har just tittat på Mannen som talar med andar, jösses så klockren han är. Tror ni att man kan tala med andar g.gif blir man en ande g.gif går det omkring andar här hos oss g.gif kan andarna (om dom finns) se oss g.gif
Pirum
Nej, det skulle vara en oerhört hemsk värld om det fanns en massa jämra andar överallt. Fy för den lede. Tur att jag inte tror på det alltså.
Solstorm
Absolut så tror jag på det. Har varit hos medium som varit mycket exakta och där det inte finns några som helst tvivel om att det stämmer. Berättade om sådant som absolut ingen annan känner till. Vissa medium är mer klockrena än andra, en del kan ju glida lite och uttrycka sig mer svepande. Tyvärr så är det ju en branch som som inte alltid är så seriös, men det finns en del som är mycket, mycket duktiga.
Bettis
CITAT (Solstorm @ 26-02-2008, 16:56) *
Absolut så tror jag på det. Har varit hos medium som varit mycket exakta och där det inte finns några som helst tvivel om att det stämmer. Berättade om sådant som absolut ingen annan känner till. Vissa medium är mer klockrena än andra, en del kan ju glida lite och uttrycka sig mer svepande. Tyvärr så är det ju en branch som som inte alltid är så seriös, men det finns en del som är mycket, mycket duktiga.

Jo, men tror du dom finns runt om oss eller kommer dom ibland eller kan man ropa på dom confused.gif jag vet inte vad jag tror.
Solstorm
Jag är ingen expert på området, men visst finns de omkring oss. Kanske inte hela tiden. Du behöver inte ropa, det räcker nog med att prata. Vid ett enda tillfälle har jag hört rösten från en död nära anhörig som pratade med mig. Jag vill så gärna höra mer. Till alla som tvivlar på mig kan jag säga att jag var både nykter och vaken vid det tillfället.
Aqvakul
Tror inte ett dugg på "andeskådare". Med risk för att förarga, så är det min bestämda uppfattning att det handlar om uttrycksformer hos psykiskt labila människor, när det inte rör sig om rent bedrägeri.
Mollis
Jag är nog benägen att hålla med snigeln...
niklaswik
Han på TV är ju närmast hypnotisör så till vida att han får folk att så gott som berätta för honom hur det ligger till. som "jag ser en kvinna, fanns det nån kvinna i släkten kanske? Jaha, och nu tror jag att jag ser namnet sofie, eller sofia, eller kanske sara, finns det nån i släkten som heter nåt liknande?" "Ja, en solbritt fanns det visst" "Just det, nu klarnar det, solbritt är det ju jag ser"....


Men visst, jag stänger inga dörrar för att det kanske kan finnas några få som verkligen klarar av att få kontakt med nåt slags kvarlevande skuggor av döda.
Piccante
CITAT (aq42 @ 26-02-2008, 17:12) *
Tror inte ett dugg på "andeskådare". Med risk för att förarga, så är det min bestämda uppfattning att det handlar om uttrycksformer hos psykiskt labila människor, när det inte rör sig om rent bedrägeri.

Du sammanfattar min inställning bra!
Gossen Ruda
Det fanns en artikel i söndags-pappers-GP om bluffgubben Terry Evans när han han höll massmöte i Alingsås. Artikeln var dock neutralt skriven, bluff är mitt omdöme. Han lever gott på att åka runt och bluffa, en årskomst på 300000 har han och bara i Alingsås kom det 300 st som betalade 100 kr var. Jag skall tro på andar när jag träffar nån annars nöjer jag mig med att bara andas.
Myosotis
Nej, jag tror inte alls på sånt. Det är mycket elakt, hänsynslöst och cyniskt att tjäna pengar på att lura människor som är i desperat behov av att komma i kontakt med någon de älskat.
Bettis
Som jag fattat det så finns det dom som absolut tror, tveksamma, tror absolut inte. När man är död är man död, som att födas man minns inget alls. Men den vita tunneln som så många har sett g.gif själv vet jag inte vad jag tror, ibland tror jag och ibland undrar jag över hur det verkligen är, ja vi kan väl bara gissa en vacker dag får vi ju svaret, men jag tycker att det skulle vara lite kul om man kunde få, på något sätt kontakt med andarna (finns det en skäl (stavas det så??)). Är det isåfall den som vandrar omkring g.gif anden ska det vara energin isf eller vad g.gif

Terry Evans såg artikeln men hann tyvärr inte läsa den.
KURT
Jag trodde att det var ett stavfel och att det skulle stå "mannen som talar med änder", men så insåg jag att det tydligen är ett program som går på någon av TV4:s kanaler - och då är det ju inget konstigt, de har ju tomtar på loftet.
Bettis
Oavsett vilken kanal det går på så är ju frågan ganska intressant tycker jag!!
Berith
Japp, jag tror absolut på det eller sånt eller vad ni vill kalla det. Sen kan dock personerna man ser på TV vara mer eller mindre trovärdiga.
rahmat2
CITAT (Myosotis @ 26-02-2008, 17:38) *
Nej, jag tror inte alls på sånt. Det är mycket elakt, hänsynslöst och cyniskt att tjäna pengar på att lura människor som är i desperat behov av att komma i kontakt med någon de älskat.

Håller med dig hela vägen!
Rahmat
Fågelvägen
Vet inte om ni sett samma program som SVT sände i somras. En man som påstod sig kunna tala med nån egyptisk ande.
Det blev såvitt jag minns aldrig klart om dendär anden talade svenska eller hur de lyckades kommunicera. Mannen hade tidigare haft en annan andekontakt, men den anden var tydligen lite ohyfsad, så de gjorde slut... Det hela gjorde ett ganska komiskt intryck, ren bluff kändes det som.

Fin affärsidé, dock! Så länge folk går på det, alltså, och betalar tusentals kronor för "sessioner" i det vackra landskapet. Mannen hade byggt till för att få plats för alla besökande. Bygga kostar ju förstås. Väldigt många olika hattar hade han också.
Vad anden tillförde - goda råd? egyptisk livsvisdom? kontakter med avlidna släktingar? - har jag tydligen glömt.
Naturen tycker jag innehåller alldeles tillräckligt många mysterier att häpna över, så en viss sorts knäppskallar lämnar mig oberörd.
Grå
Det är ganska taskigt att påskina att människor som inte är som den stora massan är psykiskt labila.
Man skulle ju då kunna säga att alla som håller sig med nicknames på internetforum är psykiskt labila, eftersom den stora massan alltid presenterar sig med sina dopnamn irl...

Jag är fullt övertygad om att det existerar en andevärld, och att du måste förändra ditt sätt att tänka och tro för att få kontakt med den. Spotta inte på folk som besitter den förmågan, för alla tar inte betalt och visar upp sig som cirkuspudlar.
rahmat2
CITAT (Fågelvägen @ 26-02-2008, 19:29) *
Vet inte om ni sett samma program som SVT sände i somras. En man som påstod sig kunna tala med nån egyptisk ande.
Det blev såvitt jag minns aldrig klart om dendär anden talade svenska eller hur de lyckades kommunicera. Mannen hade tidigare haft en annan andekontakt, men den anden var tydligen lite ohyfsad, så de gjorde slut... Det hela gjorde ett ganska komiskt intryck, ren bluff kändes det som.

Fin affärsidé, dock! Så länge folk går på det, alltså, och betalar tusentals kronor för "sessioner" i det vackra landskapet. Mannen hade byggt till för att få plats för alla besökande. Bygga kostar ju förstås. Väldigt många olika hattar hade han också.
Vad anden tillförde - goda råd? egyptisk livsvisdom? kontakter med avlidna släktingar? - har jag tydligen glömt.
Naturen tycker jag innehåller alldeles tillräckligt många mysterier att häpna över, så en viss sorts knäppskallar lämnar mig oberörd.

Håller med dig!
I dagens värld är den enda anledningen till spridning av vidskeppelse, ekonomiska vinster.
Rahmat
mamamaggan
CITAT (Bettis @ 26-02-2008, 16:58) *
Jo, men tror du dom finns runt om oss eller kommer dom ibland eller kan man ropa på dom confused.gif jag vet inte vad jag tror.




Jag vill inte tro på att de finns på ett sådant sätt att de ser oss vareviga minut. Vem sjutton vill ha sällskap t ex på toa? flirting.gif

Har varit på flera storseanser och även en privat sittning med en av de som varit på TV. Vet faktiskt inte vad jag ska tro. Vid den privata sittningen så sa mediet saker som han aldrig kunnat lista ut , jag fick inte säga mer än typ ja nej osv.


Har också sett " Mannen som talar med andar " och vissa gånger tycker jag att han just frågar sig fram. Dessutom säger han alltid att det är så bra , så bra med allt och att " andarna " förlåter alla , vakar över släkten mm mm. Vem sjutton vill inte höra det om någon i ens närhet gått bort genom t ex en olycka och man kanske känner sig skyldig till den.

Kommer att fortsätta gå på storseanser , brukar kosta någon hundring, för att kolla mer . Bedragare eller ej , jag vill bilda mig en egen uppfattning fast jag lutar mest mot att det är skickliga personer som kan " läsa av " sina medmänniskors kroppspråk mm.

Har hört ett medium säga till en person att oj du har ett helt följe av andar med dig. Det skulle vara släktingar. Visst , alla har vi väl släktingar som gått bort och som vi " bär " med oss , alla har ju satt sina spår hos oss. Så på så sätt har vi väl alla en massa andar runt omkring oss.
Fenja
Jag har haft förmånen att träffa Terry Evans flera gånger och jag tror definitivt på honom!
Mvh
Fenja
Aqvakul
CITAT (Grå @ 26-02-2008, 19:34) *
Det är ganska taskigt att påskina att människor som inte är som den stora massan är psykiskt labila.
Man skulle ju då kunna säga att alla som håller sig med nicknames på internetforum är psykiskt labila, eftersom den stora massan alltid presenterar sig med sina dopnamn irl...

Jag är fullt övertygad om att det existerar en andevärld, och att du måste förändra ditt sätt att tänka och tro för att få kontakt med den. Spotta inte på folk som besitter den förmågan, för alla tar inte betalt och visar upp sig som cirkuspudlar.


Jag kan hålla med att termen psykiskt labila inte är helt välfunnen. För att inte veckla in mig i alltför omfattande psykologiska och psykiatriska resonemang så sökte jag efter ett relativt neutralt sammanfattande uttryck. Min personliga uppfattning är att "andeskåderi" är psykiska konstruktioner som skapas i människors hjärnor, ibland i samverkan mellan det s.k. mediet och andra människor. Varför detta sker kan säkert ges lika många förklaringar som det finns människor. At hallucinera på detta sätt sammanfaller ofta med en psykiatrisk diagnos i vårt samhälle. I andra samhällen skulle det kanske kunna ses som uttryck för kontakt med gudar eller dylikt. Jag har ingen som helst avsikt att vara taskig än mindre att spotta på någon. Har ägnat snart 35 år åt psykologisk och pedagogisk verksamhet och ser humanism som den viktigaste ledstjärnan i min kontakt med andra människor.
Grå
Ibland står "husbonn" och glor på mig i farstudörren när jag kommer ner i köket och då är det oftast något jag måste uppmärksamma eller åtgärda på gården. Han uppenbarar sig i form av en mörkskuggig människogestalt - en typisk "bonne", med en energitäthet i rummet som kan jämföars med när en fysisk person befinner sig i samma rum. Ungefär som när man går runt ett hörn och håller på att springa in i någon mötande.
Men visst, jag kan bjuda på att vara lite allmänt knäpp. Hellre knäpp än föraktfullt förnekande.



(... och förmodligen torr som en vitmossa i högsommartid..)
Aqvakul
CITAT (Grå @ 26-02-2008, 20:38) *
------ Men visst, jag kan bjuda på att vara lite allmänt knäpp. Hellre knäpp än föraktfullt förnekande.
(... och förmodligen torr som en vitmossa i högsommartid..)

"Föraktfullt förnekande" och "torr som en vitmossa i högsommartid" - vill du förklara lite närmare, jag fattar nämligen inte vad du är ute efter?
Jan Lindgren
Hej!
Det är ett väl känt psykiskt fenomen att människor vars nära anhöriga avlidit upplever att de döda är närvarande. De sörjande upplever att de döda syns och pratar. Vår hjärna är mycket lättlurad. Det vi väntar oss att se det ser vi. Oftast spelar det ingen roll men när en älgjägare tydligt ser en älg när det egentligen är en jaktkamrat så är det tragiskt. En av mina bekanta blev skjuten av sin bästa vän.
Tack och lov så får vi tro på vad vi vill i Sverige. Andar, tomtar eller troll.
MVH
Jan Lindgren
Anma
Jag är säker på att vissa har förmågan att "tala med andar". Samtalet var ett vanligt sverigesamtal och inget betalsamtal.
Jag har pratat med en synsk person i telefon som hälsade saker från en närstående till mig som hon inte kunnat på något sätt gissa sig till. Det var inga klara besked däremot, mer som att "h*n visar denna sak, vet du vad det betyder, för jag vet inte hur jag ska tolka det". Saken i fråga var något som var väldigt viktig och följde med personen hela dennes liv.


Netha
CITAT (niklaswik @ 26-02-2008, 17:21) *
Han på TV är ju närmast hypnotisör så till vida att han får folk att så gott som berätta för honom hur det ligger till. som "jag ser en kvinna, fanns det nån kvinna i släkten kanske? Jaha, och nu tror jag att jag ser namnet sofie, eller sofia, eller kanske sara, finns det nån i släkten som heter nåt liknande?" "Ja, en solbritt fanns det visst" "Just det, nu klarnar det, solbritt är det ju jag ser"....
Men visst, jag stänger inga dörrar för att det kanske kan finnas några få som verkligen klarar av att få kontakt med nåt slags kvarlevande skuggor av döda.

Där har du absolut en poäng.
,Många som söker sig till seanser, förstår inte själva hur mycket info de eg ger.
Jag har samtalat med en kvinna i mogen ålder, som helt allvarligt trodde på att Terry Evans visste allt om henne och hade kontakt
med avliden nära anhörig. Det var när T E besökte stan.
Herreguud ... sedan ju längre samtalet pågick så kom det fram alla ledande frågor
och då hade till o med jag kunnat säga det T E sa. rotfl.gif

Jag brukar säga som så att ... om mina nära som avlidit, ville ha kontakt med mig.
Då skulle de absolut välja att ta närmsta spåret, det som går direkt till mig.
De skulle använda samma språk som de hade i jordelivet och som vi bägge förstår
inte gå via en tolk som pratar ett språk de varken förstår eller talar.

Minns så väl när teve .. om det var kanal 3 el 5 minns jag inte ...
konfronterade diverse "medium" och alla visade sig vara supebluffar. rotfl.gif


Men ... min pappa stämde blod. smile.gif
Själv fick jag i förra veckan fråga ... Stämmer du blod?

Nää, det gör jag inte svarade jag.
Ja men då kanske du inte vet om det sade sköterskan ... på labbet.
Stella-Polaris
Som alla normalt funtade människor tror jag inte på Andar och spöken......

Men när jag köpte mitt hus fick jag en dam på köpet. Hon visade sig alldrig, men en isande känsla gjorde sig påmind när hon fanns i närheten.. ja det var en Kvinna, hon kom sällan fram och hon var trevlig...

Om jag kännde den isande känslan, och förnimmelsen att någon var närvarande, gick jag och kollade spisen då detta visat sig vara ett av fallen då hon kom, jag hadde glömt en platta... Hon kom ofta då jag var nyinflyttad men har det senaste halvåret ej varit närvarande....

Jag saknar henne!!!! Troligtvis gillade hon tyvärr inte mig.. sad.gif Bli nonshad av ett spöke är hemskt....... kom tillbaka!!!!

Annars börjar jag bli bra på slagruta... har lärt mig hur man tar ut djup--- men än är det lång väg kvar till de gammla gubbarna som har det.....
Gossen Ruda
Min uppfattning: Vi har alla varsin hjärna som är helt unik, varje med olika egenskaper. Den stora massan är ganska lika varandra men sen finns det olika ytterligheter. En del har en enorm förmåga att lära sig språk, andra klarar knappt ett enda. Det finns personer som kan titta några ögonblick på exempelvis ett hus och sen ur minnet kan göra en perfekt teckning. Sen finns det matematiska snillen som bara tittar på en ekvation och direkt vet svaret medans andra knappt kan lägga ihop 2 och 2.

Sen har vi tyvärr dom vars hjärnor spårar ur totalt, vi kallar dom psykotiska. Förföljelsemani, personlighetsklyvningar, maniska, hör röster mm, men precis som i helvetet finns det gradskillnader även där. Det märkliga är dock att många med olika psykiska fel ofta har stora färdigheter på andra områden.

Möjligen kan både medier och dom som ser andar höra hemma bland dessa lite annorlunda personer vilket givetvis inte betyder att dom är färdiga för inspärrning. Medier kan ha en förmåga att blixtsnabbt anpassa sig sig till den dom pratar med och därmed verka som om dom vet allt om dessa. En annan sak som man måste komma ihåg är att andar uppenbarar sig oftast nattetid eller precis före man somnar eller när man nyss vaknat. Frågan är om personerna ifråga verkligen är vakna eller halvsovande? Jag har ofta svårt att vakna, det kan ta en halvtimme innan jag anser mig vara vaken. Någon ande har jag dock aldrig sett, om det inte är dom som stänger av väckarklockan så jag försover mig.
Solstorm
Jag har tidigare varit lika skeptisk som de flesta här till allt som har med det "övernaturliga" att göra. Förlöjligade allt sådant. Jag var med om en speciell händelse (inga andar inblandade) som fick mig att omvärdera allt som jag någonsin trott tidigare. Och jag var nykter och helvaken.

Jag tror att väldigt många varit med om sådant men vill inte prata om det bara för att det verkar okej att förlöjliga andras upplevelser. Denna speciella upplevelse har jag bara berättat om för ett fåtal människor. Det var en så stark och speciell upplevelse att jag skulle ta väldigt illa vid mig av att få den förlöjligad av människor som har en annan tro. För visst är det en tro att tro att inget övernaturligt finns, likaväl som det är en tro att tro att det finns. Min upplevelse var så stark så för mig är det vetskap. Jag förväntar mig inte att någon ska tro mig eller ens vara intresserad.

Det jag vill ha sagt är att jag tror att det finns väldigt många som har varit med om något övernaturligt men som inte vill prata om det bara för att det är så jobbigt att bli förlöjligad.
Berith
Jag bryr mej inte om alla "negativa omdömen" här, eller förlöjliganden eller vad ni nu vill kalla det. smile.gif Jag vet det jag vet, och jag tror det jag tror. Jag har aldrig varit på seans, jag har aldrig varit i närheten av ett medium (inte ens ett small) och jag kommer nog aldrig att träffa nåt heller.

Däremot brukar vi kolla på TV-program om medier, en del konstigare än andra. Och en del som verkar helt ok, eller trovärdiga om ni så vill. Intressant är det iaf, speciellt när mannen ligger steget före.

Som sagt, jag bryr mej inte om vad ni andra tycker. Och att ni använder ord som psykiskt sjuk och annat sånt, tror jag beror på att ni inte vet hur ni ska avfärda det hela.... Det finns kanske inga ord? Missförstå mej rätt, det finns ord för att förklara det mesta men inte för att förklara eller avfärda detta.

Så ni som också tror! strunta i alla negativa eller förlöjligande omdömen om er, fortsätt bara tro. yes.gif
Grå
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 05:56) *
Så ni som också tror! strunta i alla negativa eller förlöjligande omdömen om er, fortsätt bara tro. yes.gif


De flesta som skriker högst om psykiska sjukdomar är oftast de som själva inte har hela kostymen på - eller alla hästar hemma, kalla det vad man vill.
Spöken som kommer om natten läser man om i sadistiska barnböcker, i verkligheten kan man få se spöken när som och de kan finnas närvarande dygnet runt, men de rasslar knappast med kedjor.
Jag kan berätta mängder av verkliga spökhistorier som hänt både mig själv och mina släktingar och besökare till oss, men det kanske ska startas en annan tråd för det..?

Snigel - föraktfullt fönekande är just det du gör - att säga sig vara djupt insatt i det delen av det mänskliga medvetandet som är uppenbar och tydlig - höra, tala känna, tänka o.s.v och sedan kasta skit över den delen av medvetandet som du inte har "orkat" sätta dig in i, mest för att du är skeptiker själv. Sitta och ge hobbydiagnoser om psykiska sjukdomar kan du göra sedan när du forskat lite till om sjätte sinnet, andevärld, materiaförändring och mediala förmågor. Att se ett spöke gör inte en människa till ett medium, jag är glad att jag slipper förmedla budskap och känna avlidnas känslor - det är inget jag skulle vilja för allt smör i småland.

Torr som en vitmossa i högsommartid innebär nog att man ser allt i svart och vitt och det enda som gäller är den "gyllene medelvägen" - att inte sticka ut, någonstans, för att slippa bli betraktad som psykiskt labil.
KURT
Terry Evans sysslar med s k cold reading


http://www.vof.se/folkvett/20063terry-evan...-i-cold-reading
Grå
CITAT (KURT @ 27-02-2008, 06:38) *



Folkvett??! rotfl.gif

Varför skriver de inget om den grövsta sorten av människoförnedring, d.v.s pornografi som numera är allmänt accepterat i samhället, medan homoäktenskap är tabu?
Eller varför skriver de inte om våltäkter, barnmisshandel, barnpornografi, djurmisshandel..?
Omfattas kanske inte ställningstagande inom dessa områden av det som borde ingå i termen folkvett?

Aqvakul
CITAT (Grå @ 27-02-2008, 06:37) *
Torr som en vitmossa i högsommartid innebär nog att man ser allt i svart och vitt och det enda som gäller är den "gyllene medelvägen" - att inte sticka ut, någonstans, för att slippa bli betraktad som psykiskt labil.


Hur får du ihop detta? Kan man både se allt i "svart och vitt" och köra "den gyllene medelvägen"? g.gif

Ärligt talat så tycker jag att du ska vara lite mer försiktig med att ge snabba omdömen om människor du inte känner! ranting.gif

Jag respekterar din uppfattning, även om jag inte delar den. Förväntar mig det samma av dig.

KURT
CITAT (Grå @ 27-02-2008, 07:55) *
Folkvett??! rotfl.gif

Varför skriver de inget om den grövsta sorten av människoförnedring, d.v.s pornografi som numera är allmänt accepterat i samhället, medan homoäktenskap är tabu?
Eller varför skriver de inte om våltäkter, barnmisshandel, barnpornografi, djurmisshandel..?
Omfattas kanske inte ställningstagande inom dessa områden av det som borde ingå i termen folkvett?


"Föreningen Vetenskap och Folkbildning har till syfte att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt. En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga medel. Föreningen ansluter sig till den politiska demokratins principer. Föreningen är partipolitiskt neutral och obunden i religiösa trosfrågor"

Jag vet inte hur ställningstaganden inom våldtäkter, barnmisshandel, barnpornografi, djurmisshandel skulle ha med vetenskap att göra? Fast sådant förekommer ju naturligtvis i andra kretsar - en känt fall är ju t ex Hans Scheike, som också sysslade med sin s k risterapi, i högsta grad ovetenskapligt.
Gita
CITAT (aq42 @ 26-02-2008, 17:12) *
Tror inte ett dugg på "andeskådare". Med risk för att förarga, så är det min bestämda uppfattning att det handlar om uttrycksformer hos psykiskt labila människor, när det inte rör sig om rent bedrägeri.

Oj, vi har visst exakt samma åsikt igen.
Gita
P.s. Till Er som tror, så undrar jag vad värdet, det meningsfulla i att tala med andar ligger? D.s
Myosotis
"Neuromysticism is a form of mysticism which maintains that mystical phenomena are correlated with internal neurological events, and that mystical phenomena do not represent a message or revelation from outside the self, such as coming from a supreme being or god, as has been claimed by some historically well-known mystics."

Nu har jag sökt lite på nätet. Som vanligt finner jag det svårt att hitta relevant information (retligt - jag vet ju att den finns där), särskilt på svenska, men här kommer några sammandrag på engelska från denna sajt: länk
Att det är bevisat att andliga upplevelser uppstår i hjärnan förringar ju inte människorna som har dem, vilket vissa av er verkar tro. Våra hjärnor är olika, tack och lov. Vissa har dessa upplevelser, andra har dem inte. Vi som inte har dem kan inte föreställa oss hur starka och realistiska de är, personligen kan jag rentav känna en viss avund; det måste vara trevligt med en så stark tro, själv är jag alldeles för kritisk för sånt.

“We tested the hypothesis that a special population of people who maintain exotic beliefs and report frequent subjective psi experiences should display more frequent temporal lobe signs and symptoms. Clusters of items, that reflect various temporal lobe factors for 20 women who were actively (greater than 1 year) involved with a local psychic and spiritual development group, were compared to items for an age-matched reference group (n = 61). T-scores for the reference group did not differ from those of the normal population. Whereas the psychic group did not differ from the reference group on various control and psychiatric measures, mean T-scores on clusters that infer complex partial epileptic signs (specifically a sense of presence, olfactory experiences, and intense meaning) ranged between 65 and 70. Group affiliation explained 22 to 50% of the variance for each of these variables; with discriminant analysis, they correctly classified 95% of both groups of participants.”

“Bivariate correlation analyses indicated that people who reported greater numbers of different types of paranormal experiences also reported greater numbers of temporal lobe signs. Whereas responses of one group (n = 108) of male and female university students gave a correlation of 0.60 between the two measures, for another group (n = 41) the correlation was 0.72. Partial correlation analyses, which involved holding the shared variance with affirmative responses to mundane psychological statements or odd sensations constant, did not alter the strength of the relationship. These results support the hypothesis that spontaneous paranormal experiences and the psychological components of complex partial (psychomotor) epilepsy may exist along the same continuum of temporal lobe sensitivity.”

“Correlations (r = 0.50) were found between the numbers of different psi (paranormal) experiences and the numbers of temporal lobe signs within a population of university students (n = 99). The strongest correlation of 0.60 occurred with a cluster of signs that are similar to symptoms reported by patients who show chronic foci in the mesiobasal temporal lobe. However, there were no significant correlations between numbers of different psi experiences and clusters of control items or a lie scale. Specific analyses of the 140 items of the inventory indicated only 23 reached statistical criterion (p less than .001). Of these 17 were direct temporal lobe signs that implied deepened affect, auditory-vestibular experiences (vibrations, hearing one's name called), olfactory auras, perseveration ("forced" thinking), depersonalization, and sense of the personal. Five items involved beliefs about exotic phenomena or philosophical ideas. Only one item was from a control cluster. These results support the hypothesis that mystical or paranormal experiences are associated with transient electrical foci within the temporal lobe of the human brain. The repeated occurrence of these experiences within normal individuals may be embedded within a more complex symptomatology of temporal lobe signs.”
Solstorm
Folkvett? Var inne och läste på den förr, men efter ett tag insåg jag hur oseriös den är. Där är man ju kritisk till precis allt. Jag kan förstå om man är kritisk till sådant som är övernaturligt, men efter ett tag så insåg jag att de ifrågasätter ju även forskningsresultat av den etablerade forskningen. Folkvett är en sida som är kritisk till allt som inte går att se i mikroskop.
Bettis
Så intressant att läsa olika synvinklar, som jag skrev tidigare så finns ju dom som tror, skeptiska, tror inte. Jag skulle absolut vilja få vara med om att det finns. Eftersom jag inte har varit med om något så blir man ju lite undrande men man hör ju andra som varit med om diverse ting. En arbetskamrat till mig låg vid ett tillfälle i koma, hennes man körde som en galning till sjukhuset hon själv låg i baksätet och deras första barn satt i barnstolen fram i bilen. Hon säger att hon vid ett tillfälle såg sig själv ovanifrån, hur hon låg i baksätet och så tittade hon på sin son tänkte, nej inte kan jag lämna honom, sedan var allt svart igen och hon vaknade på sjukhuset. Hon är en människa som verkligen har fötterna på backen och väldigt sund, jag tror henne, hon skulle ALDRIG hitta på detta. Om man inte tror så kan man nog vinkla och vända på detta med en massa hjärnspöken, psykologi mm men man kan aldrig ta ifrån henne sin upplevelse.
Gossen Ruda
För min del anser jag inte att dom som ser syner eller andar är "psykiskt labila" utan bara är drabbade av hjärnspöken. Tillfälligt eller mer frekvent. Tyvärr är det nog omöjligt att övertyga dom om detta eftersom hjärnan själv är inblandad, allt blir så verkligt då. Detta skapar givetvis en nyfikenhet hos andra. Tråkigt nog finns det människor som TE som utnyttjar detta för egen vinning. Undrar om någon som gillar TE och hans Cold reading nånsin kommer att ändra mening hur mycket avslöjande om honom som än publiceras.
Rapchic
jag tror på andar ser själv dom
men jag skulle alldrig be om pengar för sånt som jag ser...
bland annat för jag ser inte så mkt av det
och jag kan inte tyda...
jag kan känna en närvaro men vet inte ens om detär en man eller en kvinna
man kan höra saker ibland men inte "ta kontakt med bla bla bla och säg bla bla"
eller om man ser det
vilket är ovanligt har sett 3 saker (som inte andra ser eller inte kan finnas i vår fysiska värld,) i hela mitt liv
så min förmåga är inte att "lita på" när det gäller att käna pengar
plus jag tror det finns många bluffmakare i den branchen

jag brukar också vara noga med att försöka förklara det innan jag räknar det som en upplevelse
(tex om man har pratat mkt om andar etc så brukar jag inte räkna nått på en dag minst)
jag trorockså att det finns en vetenskaplig förklaring till andar
men nu menar jag inte "nää men det var ju baara vinden"
utan attdet tex kan var at man (pga energier på området)
kan ha öppnat ett fönster till en annan dimention (vilket forskarna är nästan hundra på att det finns)
eller att andrar finns och det helt enkelt finns en naturlig förklaring till det etc
KURT
CITAT (Solstorm @ 27-02-2008, 10:49) *
Folkvett? Var inne och läste på den förr, men efter ett tag insåg jag hur oseriös den är. Där är man ju kritisk till precis allt. Jag kan förstå om man är kritisk till sådant som är övernaturligt, men efter ett tag så insåg jag att de ifrågasätter ju även forskningsresultat av den etablerade forskningen. Folkvett är en sida som är kritisk till allt som inte går att se i mikroskop.



Det är klart att man måste kunna ifrågasätta all form av forskning, det är det enda sättet som forskning kan utvecklas. Bara för att man ifrågasätter, så är man inte nödvändigtvis kritisk. Eftersom målsättningen bla är att "i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt", så blir det naturligtvis en hel del ifrågasättande av olika former av pseudovetenskap. Men man utser ju också bla årets folkbildare:

http://www.vof.se/visa-folkbildare
Bettis
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2008, 10:01) *
utan bara är drabbade av hjärnspöken. Tillfälligt eller mer frekvent.

g.gif g.gif hur kan du vara så säker på det g.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bettis har du varit någon gång på ett sådant möte som i alingsås? Eller en mindre seans?

Jag skulle gärna vilja gå någon gång trots att ja inte vet vad man skall tro. Att det finns många skojare är ju klart.

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2008, 10:01) *
För min del anser jag inte att dom som ser syner eller andar är "psykiskt labila" utan bara är drabbade av hjärnspöken. Tillfälligt eller mer frekvent. Tyvärr är det nog omöjligt att övertyga dom om detta eftersom hjärnan själv är inblandad, allt blir så verkligt då. Detta skapar givetvis en nyfikenhet hos andra. Tråkigt nog finns det människor som TE som utnyttjar detta för egen vinning. Undrar om någon som gillar TE och hans Cold reading nånsin kommer att ändra mening hur mycket avslöjande om honom som än publiceras.


Så om du inte har förmågan att uppleva något "övernaturligt" så är det hjärnspöken hos dom som har förmågan? Ganska så nedlåtande i mina ögon.
Själv är jag övertygad om att många människor (inklusive jag själv) verkligen har en förmåga att kunna uppleva sådant som verkar övernaturligt (alltså sådant som är svårt att bevisa och förklara). Du skriver "tyvärr är det omöjligt att övertyga..." som om det var du som sitter inne med hela sanningen. Då är du bra självgod Ruda som bara simmar runt i din egen lilla pöl. Hade du haft lite öppnare sinnen så hade kanske även du sett att det fanns en liten bäckfåra någonstans i pölkanten som leder ut mot något annat.

Sedan att det finns människor som utnyttjar detta för egen vining är ju självklart trist. Trist är det också att en del har så fruktansvärt svårt för att respektera andra människors tro och övertygelser och istället alltid ska ösa nedlåtande kommentarer om dem. Det måste väl kunna gå att diskutera en sak utan att kalla dom som inte tror som en själv för "psykiskt labila" eller att det bara är "hjärnspöken". Vad är det som säger att bara det du tror på är det enda rätta?
Berith
Ni som inte tror, tror ni att allt "övernaturligt" är vita fladdrande spöken, lampor som tänds och släcks utan nån förklaring, dörrar som öppnas och stängs av sej själva, knarr i en trappa som inte finns.... Svarta Damen... Rasslande kedjor... Till exempel, det vill säga såna där typiska "spökupplevelser" som man ser i filmer eller på TV. Är det sånt ni tror att det är, alltid och varje gång? Skulle vara kul att veta. yes.gif
Gossen Ruda
Jag är varken nedlåtande eller självgod, konstaterar bara att en del människor "ser" saker som inte finns i den normala sinnevärlden. Jag kommer inte att tro på sånt ända tills nån bevisar att det finns, tills dess anser jag att bilderna uppstår i personens hjärna. Tråkigt nog för en del.
Berith
Ja men Ruda! Kan du inte svara på min fråga här? Det skulle vara intressant att få veta hur en icke-troende tror att det funkar! Snääällllaaa... flirting.gif

CITAT (Berith @ 27-02-2008, 10:50) *
Ni som inte tror, tror ni att allt "övernaturligt" är vita fladdrande spöken, lampor som tänds och släcks utan nån förklaring, dörrar som öppnas och stängs av sej själva, knarr i en trappa som inte finns.... Svarta Damen... Rasslande kedjor... Till exempel, det vill säga såna där typiska "spökupplevelser" som man ser i filmer eller på TV. Är det sånt ni tror att det är, alltid och varje gång? Skulle vara kul att veta. yes.gif

Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 11:10) *
Ja men Ruda! Kan du inte svara på min fråga här? Det skulle vara intressant att få veta hur en icke-troende tror att det funkar! Snääällllaaa... flirting.gif


Jag tror definitivt inte på rasslande kedjor och annat dumt, utan mer på antingen naturliga saker som upplevs som onaturliga som knarrande golvplankor, eller så nånting som uppstår i hjärnan. Inbillning kan man kalla det men det ordet upplever jag som negativt, hittar dock inget bättre ord nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon