Full version: Häck av perenner
Stormhatt
Har smygläst i forumet ett tag nu men kände att det var dags att ta hjälp av alla utomordentligt duktiga människor med bra tips och råd.

Bor i Jämtland, i zon 6-7. Har en mindre trädgård vid en gammal fäbod som ligger i västerläge, dvs med västanvinden som ligger på. Har en sluttande tomt och vill avskärma mig mot nedanförliggande hus, dvs jag vill se utsikt, inte hustak när jag tittar ut. Är tyvärr otålig vad gäller häckväxter och har nu funderat ett tag på en häck av perenner och eventuellt sommarblommor. Några förslag? Är inte helt förtjust i gula blommor g.gif

Har för mig att jag läst någonstans på forumet om detta, men kan inte hitta igen det. Armeringsmatta med klätterväxter är ett alternativ men jag ser framför mig perenner som hålls uppe av rejäla snören eller liknande mellan grövre störar/armeringsjärn. Är jag ute och cyklar då?

Tacksam för hjälp,
Katarina
Lars
Calamagrostis 'Karl Foerster' eller 'Overdam' - går de hos dig? Trevliga, upprätta gräs som passar utmärkt som häck. Dock inte supertäta upptill. Står länge på vintern oxå (om det inte blir tokmycket snö, vilket det antagligen blir hos dig, men till andra som kanske läser detta...)

/Lars
ingrids
Om det är ok att de sprider sig en del så finns det superhärdig sorter av slide, typ finnslide (bild på http://siirtolapuutarhat.net/herttoniemi/tatar.JPG ) eller parkslide (http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/fallo/falljap.html)
Den är perenn och blir typ två meter.
ewa zon 3
Några höga perenner som trivs med bra lite fuktigare jord.
Flocklar - Eupatorium blir höga, 150-200 cm, och står stadigt. Finns i olika färgställningar från vitt-rosa-vinrött
Plymspirea - Aruncus dioicus,150-200 cm, vita el gräddvita plymer
Jättevädd - Cephalaria gigantea, 150-250 cm, ljust gul
Jätteälggräs - Filipendula camtschtica 150-200 cm, vita till svagt rosafärgade blommor
Den sista har jag inte provat själv i din zon men det kanske någon annan kan svara på.

/Ewa
Stormhatt
Tack för alla förslag!

Lars: Gräset är jättesnyggt. Hittade när jag sökte på namnet att det funkar upp till zon 7. Vet inte om det stämmer. (jag har aldrig brytt mig om zoner, har superfina lavendar runt alla rosor utan problem tex) Har förresten 1 meter snö utanför fönstret och det snöar nu wink.gif

Ingrid: Hur mycket spridning talar vi om på finnslide? Motorsågen fram då och då, eller lite lagomt?

Ewa: Flocklarna hade jag helt glömt bort, tack för det tipset, de är jättefina. Ska leta lite andra bilder på älggräset också, får inte riktigt känslan av hur det skulle passa in.

Eftersom det är en häck jag är ute efter, vet ni om några av dessa är väldigt långsamma i starten, dvs att det är först i slutet av sommaren som jag kan njuta av höjden. (eller enklare, vilka växer tidigt och fort?)

/Katarina
Eva 33c
Plymspirean är i allafall snabb i starten och blir fort en grön buske som pryder sin plats både före och efter blomning.
Sen skulle jag vilja slå ett slag för silphium perfoliatum, skålört. Visserligen var du inte så förtjust i gula blommor, men den blommar sent. Men bladen och grönskan kommer tidigt och den är mycket stadig och "häckloknande", har aldrig behövt stöd hos mig.
Så här ser mina ut:
Silphium perfoliatum
ingrids
Om jag förstått det hela rätt så händer det oftare att växter blir "ogräs" i lägre zoner, kanske därför slide räknas som en norrlandsväxt. Lite spridning är nog bara bra för att få en tät häck snabbt och inte jättedyrt.
Om "häcken" gränsar till en klippt gräsmatta räcker det och du behöver inte ta till någon motorsågsmassaker, jag har sett bild på mycket prydliga ruggar som öar i gräsmatta och min syster har ett slide i en smal och torr rabatt i zon 5 som inte sprider sig kopiöst där heller. Om den gränsar till en välgödslad perennrabatt kanske det kan vara läge att gräva ner en spärr.
Vet inte hur tidig den är i starten, hennes står mot en stenvägg så den kan man nog inte gå efter.
Själv har jag planerat för en rugge med jättevädd - tycker den är urmaffig. Fast den drar åt gult smile.gif
Stormhatt
Tack för alla bra tips!

Blev till och med lite förtjust i Skålört och Jättevädd, trots sin gula färg tummenupp.gif

Nu gäller det bara att få till rabatten. Grodderna under lysrören växer iaf lite bättre än jag hade planerat (nya rör, oj vilken skillnad)
så jag lär få problem innan utplanteringen. Men det är ju det som är lite roligt, att man får trixa, bära och flytta runt innan sommaren. Postar en bild i juli om resultatet blir som jag har tänkt mig. blink.gif

/Katarina
Boxer
Helianthus 'Lemon Queen' blommar läääänge på sensommaren (juli–okt) och är superstadig och nästan två meter hög.


Angelica gigas, blommar juni-aug


Lavatera thuringiaca 'Barnsley' 125 cm, blomtid: Juni-oktober
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon