Anders_B
Hej jag funderar på att plantera ett par äppelträd i princip uteslutande för vintillverkning i zon 4.

Vilka äppeslorter skulle ni rekommendera (och varför)?

Mvh
Anders
theseraphim
det här vill jag oxå veta?
Stella-Polaris
I min ungdom fick jag följande kunskap om vintillverkning av äpple.

1. om du inte får gå på systemet så pluggar man in kunskapen mycket snabbt.
2. Äpplen i mängder! Nu bodde jag på en badgästort med massor av fallfrukt i trädgårdarna och hemflyttade badgäster.
3. Syrliga sorter sätter mycket smakt i form av syrlighet samt jäser sämre. Själv föredrar jag sötare sorter.
4. Fallfrukt är faktiskt att föredra framför plock. Ger bättre smak och jäser bäst.
5. Alldig, alldrig någonsin mer än 50% vatten i satsen. Kör äpplena i köttkvarn och pressa ut all vätska.
6. Ett lyckat äppelvin tror många att det är ett Rhenvin. Då även vinkännare.
KURT
Gör man större mängder så kan man nog ersätta köttkvarnen med en kompostkvarn! Den är betydligt effektivare.
Blåklint
CITAT (Anders_B @ 28-02-2008, 13:28) *
Hej jag funderar på att plantera ett par äppelträd i princip uteslutande för vintillverkning i zon 4.

Vilka äppeslorter skulle ni rekommendera (och varför)?

Mvh
Anders

Cilla
Julitta Museum gör en ganska alkoholstark cider och om jag inte minns fel har de gjort äppelvin också. Ring dem och fråga vilka sorter de använder!
Ett annat ställe som borde ha sortkunskap i vintillverkning är Äppelriket, dvs muséet i Kiviks äppelodlingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon