Anki V
Jag vet inte om det här hamnar under rätt avdelning men jag provar här först…. help.gif

Jag har sått Bruchenthalia spiculifolia, Axljung på svenska och Rododendron brachycarpum, Fujirododendron (frön från Konnäsörsklubbe) den 25/1. Mest som ett kul försök och jag trodde väl aldrig att det skulle gro så mycket. Jag vet inte ens om de är härdiga och odlingsvärda här i z 5. g.gif
[attachment=14345:Ljung_Large_.jpg][attachment=14346:rodde__Large_.jpg]

Jag sådde i torvbricketter som jag smulat sönder och blandat med ungefär hälften grus/halksand.

Hur ska jag göra nu……? confused.gif
Gallrar gissar jag, först och främst. Blir det rätt att ta lilla nagelsaxen och klippa. Drar jag bort så lär jag väl skada rötterna på de som ska vara kvar.

När det blir omskolningsdags…Hur och i vad ska jag skola om? Ska jag skola om……räcker det kanske med att börja ge dom lite svag näring? Det syns inte så bra på bilderna men antydan till karaktärsblad finns.

/Anki
CGB
Svenska Rhododendronklubben ger goda råd se frösida,
här
Anki V
Tack så mycket thanks.gif

Där fanns det en hel del nyttigt. Sidan är placerad i favoriter.

/Anki
Styrax
Själv brukar jag så ganska glest för att skjuta på omplanteringen så länge som möjligt. Men nu när du redan har sått är mitt tips att bara låta det vara och låta det växa till sig under mycket goda ljusförhållanden. Själv har jag R. mucronulatum som växer med ljusets hastighet, men dem låter jag vara tills risken för frost blir mindre (för mig zon I).

Förra året planterade jag ut rhododendron direkt i en kallbänk, fylld med torvströ i kanske juni. Där fick de växa till sig och övervintra och de ser ännu mycket fina ut.

Men ha nu dina plantor så ljust och svalt du kan och plantera ut dem skyddat i kallbänk i eller i krukor som ställs i kallbänk när risk för frosten är över.
Anki V
Tack Styrax för fina tips.

Jag har dom under lysrör nu med plast över för att inte torka, på natten så ställer jag in dom i kylskåpet. Jag lär väl få fortsätta att bära sådden fram och tillbaka till första veckan i juni ( 6/6 ) när det bedöms som att frostrisken ska vara över i min zon. Om jag lyckas hålla liv i de här till sommaren så ska det helt klart byggas en ”barnkammare/kallbänk”.

I rododendronrabatten som jag gjorde i ordning i höstas blandade jag ganska grov stalltorv med grus, pinnar, kvistar, barr, matjord och kogödsel. Den jorden är väl lite för häftig för ”barnkammaren”? Jag kanske ska tillägga att den rabatten fortfarande är tom…Där ska jag plantera i till våren så jag vet faktiskt inte om min jordblandning duger.

Det var inte riktigt tänkt att det skulle bli så pass tätt sått….fröna var små och inte trodde jag att de skulle gro så förtvivlat många.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon