Cilla
Apropå att ha träd i hus så är det svårt. Jag funderade länge och väl hur vi skulle kunna bygga huset så att ett träd kunde växa genom det, liksom det gör hos några av mina vänner i Spanien, Califonien och i Mexiko... Kom på att det är vinter i Sverige, och för svårt att få en tätning i taket att fungera. Tog därför in en torrfura i huset - ett litet spektakel där en by i Dalarna hjälpte till, vi körde 40 mil hem i snöstorm och sedan hade nattlig överfart med båt till ön.

Men nu står det där - i bygget. Mitt i trapphuset. Huset är under uppbyggnad på bilderna, som togs idag.


Toppen. Innertaket byggs efteråt så att furan ser ut att sticka igenom.


Mitten. Grenarna kommer väl till pass under bygget. Sedan ska vi hänga skrymmande ytterkläder och flytvästar här.


Ned mot botten i källaren. Tre våningar ned...

Cilla
Fialotta
Jisses Cilla
Ser pampigt ut...och vad mycke handtag att hålla sig i när du går upp för trappen rolleyes.gif Praktiskt!!!
Kul att få se det på bild nu wub.gif
Ha det så bra!
Kram
Ann-Christin Lindberg zon II
Tack Cilla, för att vi fick se din "innetall"! biggrin.gif

Det var en jättebra idé, och tänk så praktiskt med alla "rockhängare". Det lät så mysigt, när du sade att katterna skulle få hängande viloplatser i den... wub.gif

Lyckliga kissar, som har en sådan matte... laugh.gif

Men, nu blir man ju förstås hemskt nyfiken på HUR HUSET KAN SE UT!

wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
Ina
Hade jag moterat in en sånt' trapphusträd hade mina grabbar aldrig mer använt trappan på väg upp eller ner.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Det ser helt fantastiskt ut, Cilla!
Katrina
Helt suveränt!!!
biggrin.gif

Vojne, vojne den som ändå....*vill-oxå-ha-suckar*
Hans i Mälardalen
Vad häftigt med ett riktigt träd inomhus! Finns det några grönskande grenar inomhus på det där trädet?

MvH
Cilla
Hej Hans,

Det är en torrfura, dvs den har stått på rot länge efter det att den dött, så det finns ingen grönska som kommer ifrån den. Dock ska här prunka så småningom av slingerväxter. Och dessutom har jag fått blodad tand och planerar för ett träd som ska ha sitt rotsystem utomhus, växa in i huset och sedan ut igen.

Att torrfuran dog berodde förresten på att den plötsligt blev utan alla sina grannar. Många tror att träd mår bäst av att växa som solitärer, dvs ensamma. Men denna dog just på grund av det - ensamhet. Alla grannar försvann och därmed all markskugga, fukt, vindlä mm.
Gunvor Nilsson
Vilken härligt silvrig patina trädet har! Mycket effektfullt - och när får man se ett hemma-hos-reportage från ditt hus i någon inredningstidning?
/undrar Gunvor!
Cilla
CITAT (Gunvor Nilsson @ 14-04-2003, 20:31)
när får man se ett hemma-hos-reportage från ditt hus i någon inredningstidning?
/undrar Gunvor!

Det tror jag aldrig man får se. Jag har alldeles för lite inredningsstil och alldeles för stökigt och dessutom en djungel av inneväxter som inte finns där för att vara tjusiga, men för att de gläder mig...

Men visst är furan stilig! När den får stå ute och tappa barken själv blir den så här stålsilvrig. Olika beroende på dagsljuset också. Jag tycker att det är det tjusigaste som finns. Barken på träd som lever, eller som får dö i ro och ge solbränna i stål...

Furan kommer nu genom nya schiffergolvet längst ned och går upp genom träpphuset genom det nyss spikade innetaket. Det ser ut som om den växer igenom huset. Många frågar hur mycket jag vattnar...

Nästa projekt i nybygget är fågelholken. Den ska sitta högst upp under nock utanför ett fönster jag har där. Då och då kan man klättra upp och se på fågelungarna inifrån. Om man är riktigt tyst och inte skrämmer dem, vill säga!
digitalkarin
Gud vad härligt med nyskapande och idérika människor!
SannaLasso
Hej Cilla!

Jag hittade dina bilder på torrfuran när jag sökte efter något helt annat. Tråden har ju några år på nacken så nu är väl bygget klart? Har du inga nya bilder att lägga in - det skulle vara så kul att se hur trädet ser ut i miljön numera!

Blev det några ungar i fågelholken?
Cilla
Hej,
Ja huset är betydligt mer färdigt än då, men nu har vi rivit upp ett golv och installerar grejor i köket så det är lika rörigt och trädet kommer inte till sin rätt med allt nytt byggstök När det är klart och man ser helheten bättre ska jag fota trädet igen!

Det blir till vintern, nu på sommarhalvåret jobbar vi utomhus med trädgården. Senaste projektet är plantering i roskupol, http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...=1&albumid=7048.

Att ha träd inomhus och "rosrum" utomhus är en kul lek!
Gunvor Nilsson
CITAT (Cilla @ 01-05-2005, 12:08)
När det är klart och man ser helheten bättre ska jag fota trädet igen!

Jaa tack! Det ser vi fram emot! smile.gif

/Gunvor
HelenJ
Nu har jag läst så mycket om det här trädet att jag gärna skulle vilja se huset som det ser ut idag. För nu borde det väl vara färdigt? tongue.gif

Gillar verkligen den här idén! tummenupp.gif
karjo
oj, ja detta var spännande! Har inte sett tråden innan. Men hur går det nu Cilla? smile.gif
Myosotis
[attachment=26261:haka.gif] Oj!! Så vackert! Det var bland det häftigaste jag har sett! Verkligen underbart med folk som vågar tänka och vara annorlunda.
Cilla
Hej!
Det här trädet i huset är inte så märkvärdigt som det kan låta. Andra har pelare och liggande stora balkar. Vi har en torrfura mitt i huset som grenar har fått sitta kvar på. Vacker, doftande och praktisk tycker vi och katterna.

Lade in nyare bilder i en länk förut. Här kommer den igen, det är de senaste bilderna: http://alltomtradgard.se/min-sida/cillalu/
Madeleine1
wub.gif Det var det häftigaste jag sett i inredningsväg!! Herreminadar vilken kul idé, Cilla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon