Full version: Flytta en Aukuba
Thomas i Limhamn
Hej,

Vi har en stor Aukuba (ca 2m hög och 2 m i diameter). Vi skulle vilja flytta denna men är osäkra på om detta går? Om så är fallet vad skall man tänka på? Eventuellt skulle ett alternativ vara att beskära den radikalt . Är detta i så fall möjligt?

Hälsningar

Thomas
embees
I min första trädgåd hade jag en Aukuba som växte sig för stor och den beskar jag utan broblem ganska radikalt.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att beskära är inte problem nu, men det är problem med att flytta den nu, på grund att under flyttning ska flora mycket sugrötter och snart ska bli varm i luften och kalt i marken så träden ska förlorar mycket vatten som växter kan inte ersätta från marken och träden hinner inte etablera sig så ska bli träd mycket sämre, på här sätt tycker jag ( att flytta växter på sen hösten eller på vinter, när sava( växter blod )har nte rörelse )
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
ja du kan flytta den nu ,, det är än milt och fuktigt och en bra tid för den att bli flyttad på . gräv upp så mycket som möjligt , dock hade jag väntat med att beskära . inte flytta å beskära samtidigt
embees
CITAT (Thomas i Limhamn @ 10-03-2008, 14:15) *
Hej,

Vi har en stor Aukuba (ca 2m hög och 2 m i diameter). Vi skulle vilja flytta denna men är osäkra på om detta går? Om så är fallet vad skall man tänka på? Eventuellt skulle ett alternativ vara att beskära den radikalt . Är detta i så fall möjligt?

Hälsningar

Thomas

Ett annat alternativ vid flytt är följande;
Börja med att beskära Aukuban till hälften. Efter någon månad ska du gräva av rötterna ca 40cm ut från busken. Detta för att befrämja nytillväxt av små rötter. Till hösten kan du flytta den till en väl förberedd grop och vattna rejält.
Thomas i Limhamn
Tack för Era svar, känns som jag har lite bättre koll nu!

Hälsningar


Thomas
Thomas Wahlqvist
Skulle du misslyckas med rötterna, att de typ blir kvar i jorden, stor bladmassa och lite rötter, ja då skulle jag inte tveka att jämna ut proportionerna igenom att beskära bladmassan.

Att flytta på vintern som föreslagits, ja det skulle jag inte göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon