Full version: Syren
amaduesgnejs
Hej,

jag ar totalt ny anvandare pa denna sait. Jag bor storre delen av aret i Forenade Arab Emiraten och saknar mina svenska blommor speciellt min bond syren. Kan nagon saga mig om det vore vart modan att ta med en stickling fran Sverige for att provodla. klimatet har ar subtropiskt och forstas bestar mest av sand. Skulle syrenen trivas hae man tro? Och hur skulle den bast vilja bli placerad.

Tacksam for svar

Amadeus gnejs
Cilla
Hej och välkommen! Vore roligt att få veta mer om vad och hur du oldar där och mer om hur klimatet ser ut just där du oldar! Har du möjlighet att lägga in bilder vore de roliga att se!

Jag skulle kunna gissa att ädelsyren, kanske till och med satt på egen rot, skulle kunna växa i subtroipiskt klimat. Med bondsyrén skulle jag inte tveka att prova heller så länge som investeringen inte blev för stor.

Men det bästa brukar vara att fråga sig fram lokalt där man bor. Och köpa lokala trädgårdsböcker där man kan se om det finns släktingar till det man vill odla som passar för klimatet.
amaduesgnejs
Hej Cilla,

Tack for ditt positiva svar.

Da skall jag forsoka fa med en lien syren pa rot nasta gang jag kommer till Sverige. Det skall bli intressant att se om det funkar. Tror du att laget skall vara soligt/hett eller foredrar den halvskugga?

"Vintern" ar over nu, dvs. fran fran 25C till runt 37C skugg temeratur. Vi gar alltsa med stormsteg mot den olidligt heta och fuktiga sommaren. Fuktigheten kommer fran nu att ligga konstant pa ca 90%.

Jag har nyss planterat ut mina forsadda tomatplantor. Gurka frosatte jag 4 dagar sedan i stora urnor, tro det eller ej men de ar redan ca 3 cm hoga, bladen ser sa krafiga ut. Pa samma satt odlar jag forstas sallad,persilja och andra koksnyttiga vaxter.

Kopte for en vecka sedan en riktigt statlig Gardenia ungefar en meter hog, den har jag placerat mer i eftermiddags sol da jag forstod att den inte gillade sa bra den heta mitt i dagen solen.

Boganvilja (hur man nu stavar) vaxer forstas har lika utbrett som runt medelhavet. Den ar valdigt vanlig i alla tradgardar och parker. Tur det for jag ar sa trott pa alla dessa palmer. Ja visst ja, kommer just pa att jag ahr jattefina papyrus buskar som med sina oansenliga blommor vaxer och ser ut att ma bra.

Jag skall skicka dig nagra bilder till dig senare.
Basta halsningar

Yvonne
Cilla
Man ser miljön framför sig... Härligt!

Med dina temperaturer skulle jag nog ha satt syrénen halvskuggigt. Med den luftfuktigheten tror jag inte torka komemr att bli ett problem, men kanske solstyrkan. Eller så anpassar sig skottet snabbt - syrén är härdig både för hetta och kyla. Torka tål de sämre.

Lycka till och visa gärna alla här dina bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon