Full version: klippa fikonträd
naemi
Köpte ett fikonträd förra sommaren som fick stå i 20 l hink i växthuset. I okt föll alla bladen av och jag klippte av alla grenar så att trädet blev ca 75 cm högt. (var väl ca 2 m högt före och alldeles för stort i växthuset) Det fick stå i husvagnen under vintern (har lite värme på). Tog in hinken med trädet i början av februari och började vattna. Nu har jag fullt med nya skott som börjar leta sig lite väl högt upp. Bladen är rätt små och ljusgröna. Jag antar att jag tog in trädet för tidigt och att det kanske inte får tillräckligt med ljus, även om det står vid fönstret. Men gjort är gjort.

Jag har tre frågor;

1 Kan jag toppa de nya skotten?

2. Kan jag toppa även fortlöpande under säsongen? Vill inte ha trädet för stort.

3. Brukar fikonträd lukta kattkiss när det står inomhus? Vårt gör det i alla fall.

mogge92
Tusan! skulle ha betalat guld och gröna skogar för att få ett 2 meter stort fikonträd! biggrin.gif Kan iallafall uttala mig angående kattkisset; det luktar inte illa inomhus(inte mitt iallafall)
Alexander-VG-zon3
för det första ska fikon aldrig vara inne i rumsvärme ,, man har den ute tills det blir frost ( eller har man den i växthus ) sedan ska den övervintra svalt inne 0c +10c och extra ljuse ( den kan klara +15c men mår inta bra av det ) sedan ska den ut så fort det är runt +1c +5c på våren ,, då ska den inte ha blad . man sätter den då i södersolen och tar in om frost hotar .

man kan toppa den om man vill ,, man kan göra det på vintern eller våren . det är svårt att hålla fikon små men det kan gå .

den ger som mest frukt på tvåårsved .

CITAT (mogge92 @ 18-03-2008, 16:46) *
Tusan! skulle ha betalat guld och gröna skogar för att få ett 2 meter stort fikonträd! biggrin.gif Kan iallafall uttala mig angående kattkisset; det luktar inte illa inomhus(inte mitt iallafall)


fast 2m höga fikon är inte så¨ovanligt ,, det brukar dom ha hos mig runt om på plantskolor för 300-500kr runt 2m med en krona . tänkte själv köpa ett i somras men valde istället nåt annat .
Thomas Wahlqvist
Mitt fikon växer på friland sen 5 år. Jag skottade upp snö en kall vinter för 3 år sedan, annars så står det helt otäckt.
Mitt är av typen Bornholmsfikon.

Ingenting att släpa in, mitt har nog tålt en 15 minus eller ännu kallare.
Förvånande att Flaxss blivit så rädd för minusgrader, hur kommer det sig?
Man kan ju inte utgå från att det är ett dåligt härdigt fikon av den svåraste sorten då det vetenskapliga namnet inte är känt.

Kattkiss, ja det får vi nog hålla någon Katt ansvarig för :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 18-03-2008, 19:17) *
Mitt fikon växer på friland sen 5 år. Jag skottade upp snö en kall vinter för 3 år sedan, annars så står det helt otäckt.
Mitt är av typen Bornholmsfikon.

Ingenting att släpa in, mitt har nog tålt en 15 minus eller ännu kallare.
Förvånande att Flaxss blivit så rädd för minusgrader, hur kommer det sig?
Man kan ju inte utgå från att det är ett dåligt härdigt fikon av den svåraste sorten då det vetenskapliga namnet inte är känt.

Kattkiss, ja det får vi nog hålla någon Katt ansvarig för :-)


för det första vet jag inte vilken sort det är ( och vet inte var personen bor)och för det andra personen i fråga frågade inte efter att ha den ute ,, fikon trivs lika bra att övervintra svalt och vara ute så fort det blir på plus som vara ute åretrunt (om det är rätt sort ) . och jag har ju säkert fler fikon ute än vad du med olika härdighet så jag vet att fikon tål frost . men jag vet också fikon som är döda vid -10c . så så enkelt är det inte att bara plantera ut den . många fikon som ficus carica lila och kadota bör odlas i kruka än på friland .

du har ju ''bornholm'' men har du andra sorter hade det inte räckt att skotta över lite snö då dom fryser ner även en normal vinter i zon 1 . så jag är inte rädd för minsugarder ,, men har du ett fikon inne i rumstemp och tar ut den direkt kommer den vara död vid -2c .


och frost för fikon på våren är aldrig bra därför bör man ta in den när vårfrost hotar då den kan döda hela plantan om man har den övervintrad inne ,, det är en stor skillnad med att ta ut den från övervintrings ställe till att ha varit ute hela vintern . som du läser skrev jag ta in den efter nån frost natt . då den till hösten tål frosten bättre för den blir inte chockad .



jag själv har 6olika sorter på friland som alla har klarat sig där ett bra tag . och det låter inte som om jag är rädd för frost !! eller tycker du det . mitt ena fikon frös ihjäl förra vintern DÅ DET ENBART BLEV -15c naughty.gif
Thomas Wahlqvist
Ja det är viktigt att hålla isär de vetenskapliga, som solanum, där har vi ju både potatis paprika mfl.
Alexander-VG-zon3
fast jag har inte skrivit så mycket vetenskap väl ??

det finns ju ett fikon , ficus carica med många sortnamn därtill med olika härdighet ,, kan tillägga att det fikon som frös ihjäl när det var -15c var ett bornholm . så man ska nog inte lita på att alla bornholms fikon är härdiga . är inte det intressant tycker du ?

lite offtopic -- fick en stickling av en Mahoberberis ,, jätte snygg . vet du hur man lättast får rötter på den ? , den är förvedad stickling .
Piccante
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 18-03-2008, 23:55) *
Ja det är viktigt att hålla isär de vetenskapliga, som solanum, där har vi ju både potatis paprika mfl.

Fast där blandar du "ihop äpplen och päron" som det heter. Paprika är ju Capsicum annum.
Thomas Wahlqvist
Mmm det blir en god sallad om man blandar lite :-)
Anders Roslagen
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 18-03-2008, 19:17) *
/.,..mitt har nog tålt en 15 minus eller ännu kallare.../


Intressant, är du säker på att det blev så kallt? Jag har läst att de tåliga fikonorterna fryser vid ca -11° C. Det kanske inte stämmer?
Min fikonbuske ser än så länge väldigt fin ut ute. Det har varit sju eller åtta minusgrader hittills. Och då stämmer det ju med vad jag läst.
jegi
Kan rekommendera sista numret av Svensk trädgård där Åke Truedsson redogör för olika fikonsorters härdighet. Nu har jag inte numret framför mig men Desert King som han introducerat i Sverige ska tydligen tåla -16 (mogen ved) och den lär ska ha klarat -20 i USA.
Bornholmsfikon (Precose de dalmatie) är god tvåa.
Som vanligt när det handlar om exoter och minustemperaturer handlar det inte om sådana temperaturer veckovis utan tillfälligtvis.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 19-03-2008, 00:13) *
Intressant, är du säker på att det blev så kallt? Jag har läst att de tåliga fikonorterna fryser vid ca -11° C. Det kanske inte stämmer?
Min fikonbuske ser än så länge väldigt fin ut ute. Det har varit sju eller åtta minusgrader hittills. Och då stämmer det ju med vad jag läst.


härdiga sorter tål neråt -17c -20c utan att frysa ner . men känsliga sorter dör som sagt vid -8c -10c (som mitt eget bornholm gjorde en vinter). och det är det jag menar dom har så olika härdighet . så man bör plantera dom skyddat i sandig-grusig jord och täcka dom med snö eller löv första åren . och sedan prova dig fram . oftast fryser dom ju faktikst ner normala vintrar om dom inte står i varmalägen i sydskåne . som mitt lila fikon har frusit i topparna denna vinter DÄRFÖR ska man hellre odla den i kruka .

CITAT (jegi @ 19-03-2008, 08:29) *
Kan rekommendera sista numret av Svensk trädgård där Åke Truedsson redogör för olika fikonsorters härdighet. Nu har jag inte numret framför mig men Desert King som han introducerat i Sverige ska tydligen tåla -16 (mogen ved) och den lär ska ha klarat -20 i USA.
Bornholmsfikon (Precose de dalmatie) är god tvåa.
Som vanligt när det handlar om exoter och minustemperaturer handlar det inte om sådana temperaturer veckovis utan tillfälligtvis.


jo har du ett ''äta'' bornholm kan den någ tåla en del men även den kommer nog frysa ner en kall vinter . men mitt bornholm var dött vid en natt efter -15c förra vintern . lika så ficus carica lila har denna vinter hos mig frusit ner i topparna lägst -10c ,, så en sådan är bättre att ha i kruka .

chicago hardy är ju en som tålt neråt -22c -23c i usa .
naemi
Hej och tack för svaren. Jag bor i stockholmsormådet. Fikonsorten heter Fikus Carica och var visst nån ny sort tror jag. Eftersom det kan vara rätt kallt i Stockholm på vintern, dock inte i år, så tänkte jag att jag måste ta in fikonet under vintern och för att kunna göra det fick inte fikonet bli för stort. Men jag överdrev nog lita av den ursprungliga höjden innan klippningen.
Nu är i alla fall fikonträdet ca 160 com om man räknar från golvet, men då är ju hinkhöjden medräknad.

Eftersom jag nu gjort som jag gjort och det som är gjort går ju inte att ändra på. Frågan är då om jag kan ta ut trädet fram i april i växthuset och sedan när det blivit varmare ta ut det i trädgården och plantera det där? Nu står det i allafall inne i värden intill ett fönster och skotten blir längre och längre.
Alexander-VG-zon3
CITAT (naemi @ 19-03-2008, 10:03) *
Hej och tack för svaren. Jag bor i stockholmsormådet. Fikonsorten heter Fikus Carica och var visst nån ny sort tror jag. Eftersom det kan vara rätt kallt i Stockholm på vintern, dock inte i år, så tänkte jag att jag måste ta in fikonet under vintern och för att kunna göra det fick inte fikonet bli för stort. Men jag överdrev nog lita av den ursprungliga höjden innan klippningen.
Nu är i alla fall fikonträdet ca 160 com om man räknar från golvet, men då är ju hinkhöjden medräknad.

Eftersom jag nu gjort som jag gjort och det som är gjort går ju inte att ändra på. Frågan är då om jag kan ta ut trädet fram i april i växthuset och sedan när det blivit varmare ta ut det i trädgården och plantera det där? Nu står det i allafall inne i värden intill ett fönster och skotten blir längre och längre.


Ha du det i kruka ,, där du övervintrar ditt fikon svalt 0c +10c och mörkt ( har du den +15c behövs ljuse ) sedan tar du ut den när det är över +1c på våren och tar in den efter nån lätt frost natt . du kan gräva ner ditt fikon med krukan i marken och ta upp det på hösten/vintern .

vilken temp har den nu ?+ har den runt +15c kan du ta ut ditt fikon när det är runt +10c , har ditt fikon blad måste du skugga den först så dom inte bränns . är den utan blad sett den där det är soligast . har du den i en temp på +20c tar du ut den när det är runt +15c .
Thomas Wahlqvist
@Anders i Roslagen

Nu blir jag osäker, men visst har det gått bra riktigt kalla vintrar för ett par år sedan.

Mitt är i buskform.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 20-03-2008, 11:34) *
@Anders i Roslagen

Nu blir jag osäker, men visst har det gått bra riktigt kalla vintrar för ett par år sedan.

Mitt är i buskform.


och det har då frusit ner hårda vintrar ?

mitt andra bornholm som jag köpte ,, har klarat sig bra utan att frysa ner så mycket av kall vinter men då har den varit insnöad i 1m hög snödriva . den heter ''bornholms diamant'' .

mitt andra fikon , fryser nästan alltid ner till grovved eller där snön skyddar den .

mitt ficus carica kodota är planterat i ett skyddat läge men fryser i topparna .

mitt ficus carica jordan - denna vinter lever ända ut ,,annars fryser ner

ficus carica lila - kommer en hård vinter att frysa ner till gammmal ved eller snö snivå .

som du ser är det väldigt olika härdighet och ingen av dom är väl direkt härdiga heller . då är det väl ingen mening för mig att predika om att ha fikon ute när personen inte frågar om det ?

hur länge har du haft ditt eget ute ?
Cockaby
Jag har haft mitt fikon sedan sommaren -98, det har fått stå ute på balkongen på sommarhalvåret och inne på vintern men inte helt problemfritt. Det har alltid tappat en stor del av bladen när det har flyttat ut, trots försiktigt härdande. Skulle tror att det mest beror på vinden men också att bladen bränns. Sen så har det fått löss vartenda år och tappat massor av bladen då också. Så i somras åkte det ut på friland när jag skaffade mig odlingslott. Vilket jag iofs ångrar nu för nu har jag istället skaffat sommarstuga, så det blir att ta upp igen, skölja rötterna ordentligt från mördarsniglar och plantera ute i stugan.


Men nånting jag i varje fall kan skriva under på är att Ja! Det luktar KATTPISS om fikonet då och då! Det gör det även utomhus men där märks det inte alls lika tydligt. Det brukar vara i några dagar eller nån vecka för att sen sluta lukta igen. Vad det beror på har jag ingen som helst aning om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cockaby @ 20-03-2008, 20:32) *
Jag har haft mitt fikon sedan sommaren -98, det har fått stå ute på balkongen på sommarhalvåret och inne på vintern men inte helt problemfritt. Det har alltid tappat en stor del av bladen när det har flyttat ut, trots försiktigt härdande. Skulle tror att det mest beror på vinden men också att bladen bränns. Sen så har det fått löss vartenda år och tappat massor av bladen då också. Så i somras åkte det ut på friland när jag skaffade mig odlingslott. Vilket jag iofs ångrar nu för nu har jag istället skaffat sommarstuga, så det blir att ta upp igen, skölja rötterna ordentligt från mördarsniglar och plantera ute i stugan.
Men nånting jag i varje fall kan skriva under på är att Ja! Det luktar KATTPISS om fikonet då och då! Det gör det även utomhus men där märks det inte alls lika tydligt. Det brukar vara i några dagar eller nån vecka för att sen sluta lukta igen. Vad det beror på har jag ingen som helst aning om.


det beror på att du övervintrar den varmt och sedan är bladen känsliga när du sätter ut den , vilket gör att den tappar bladen . för sånda problem som du verkar har har inte alla med sina fikon som dom odlar i kruka . att den får löss är bara att behandla ju .
Fågelvägen
Att det luktar kattpiss kan väl bero på att en hankatt märker ut sitt revir på din fikonplanta när den har vägarna förbi? De kan sikta rätt högt och strilar med lätthet ner en större buske.
Frånsett katt är det väl bara buxbom som luktar kattpiss utomhus?
Agni
Hej
Att fikonträd luktar kattpiss är väldigt vanligt. Jag har ca 20 fikonträd och de flesta luktar mer eller mindre kattpiss ibland, särsilt om det är varmt. Det är definitivt trädens egen doft. Hälsningar Agni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon