Ejsågrön
Tänkte ta sticklingar av Måbär till en häck.
När på året ska jag ta sticklingarna och vilken längd klipper man dom.
hur gör jag sen med dom fram tills dom ska ner i jorden, och undrar även när dom behöver planteras.
Hur många och hur tätt ska man plantera dom.
Tack på förhand.
blend
Tog mina sticklingar i slutet av Juli för fyra år sedan och det enda jag gjorde var att klippa av den ca 1-2 cm längst ned och sedan satte jag ned dem i jorden ca 10 cm djupt. Jag hade rätt många så jag satte ca 10-15 st per "hål" och ca 30 - 40 cm mellan varje. Den har nu växt och är tjock och fin. Kom bara ihåg att vattna mycket !
Ejsågrön
CITAT (blend @ 11-08-2003, 17:09)
Tog mina sticklingar i slutet av Juli för fyra år sedan och det enda jag gjorde var att klippa av den ca 1-2 cm längst ned och sedan satte jag ned dem i jorden ca 10 cm djupt. Jag hade rätt många så jag satte ca 10-15 st per "hål" och ca 30 - 40 cm mellan varje. Den har nu växt och är tjock och fin. Kom bara ihåg att vattna mycket !

Ursäkta min dumhet, men vad menar du med att klippa av sticklingarna ca: 1-2 cm längst ned.
Menar du att snittytan ska vara nyklippt precis när du planterar ?
Åsa, mälardalen zon 2
Ribessläktet (måbär, vinbär m fl) brukar rota sig mycket lätt. Det brukar gå att klippa sticklingar både vinter och sommar. Det brukar även gå bra att få dem att rota sig direkt på friland och som vanligt i kruka med plastpåse över, så experimentera lite när du har tid. Själv föredrar jag att ta sticklingar av Ribes i maj-juni och jag brukar klippa dem ca 15-20cm långa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon