Järfälla
Jag gör en ny tråd. Vi diskuterade Rönnsumak i en annan tråd (min fråga om "ett träd med samma ljusa skugga som björken"), och pratade om de tråkiga rotskotten.

MEN det finns ju faktiskt en sort som inte skjuter rotskott! Wow!

Rhus trichocarpa

Har någon erfarenhet? Vågar man lita på det? Skiljer den sig mot den vanliga för övrigt på något sätt?
Alexander-VG-zon3
den ser väl inte likadan ut plus vet jag inte om den är lika härdig .

ska du ha en rönnsumak så är det ju ändå rätt så lätt att få veck skotten som kommer dels kan man köra över med gräsklipparen dels rycka veck dom . plus tycker jag trädet blir bara finare om den blir flerstammig .

finns ju vackra former av dessa som Rhus typhina 'Laciniata' och Rhus typhina 'Tiger Eyes' och alla samma härdighet som den vanliga Rhus typhina
Monaxe
Man behöver hålla koll flera meter från moderplanta, skotten kan dyka upp på riktigt långt avstånd. Man det är otroligt vackert i växtsättet, höstfärgerna är ljuvliga...
skogstroll
de är ju jättefina. Syrran hade en sån men den spred skott hos grannarna så de sågade ner den -cry-.gif
Alexander-VG-zon3
det är jätte vackra ,, fast jag tror det har lite och göra med vilken jord man har också om den sprider sig ,, för jag såg i en trädgård där den inte spred sig så mycket och höll sig inom trädgårdsgränsen . men sedan bara nån trädgård ifrån min egen har dom spritt sig in i skogen i ett överflöd !!! blink.gif


här sett två vackra ex som inte har spritt sig så mycket men har bara bild på en
skogstroll
CITAT (flaxss @ 28-03-2008, 16:16) *
det är jätte vackra ,, fast jag tror det har lite och göra med vilken jord man har också om den sprider sig ,, för jag såg i en trädgård där den inte spred sig så mycket och höll sig inom trädgårdsgränsen . men sedan bara nån trädgård ifrån min egen har dom spritt sig in i skogen i ett överflöd !!! blink.gif


här sett två vackra ex som inte har spritt sig så mycket men har bara bild på en


wow vad vacker, jag skullle kunna ha hos mig, det är inte så många som skulle lida av det smile.gif
Alexander-VG-zon3
den på bild växer hos grannen vid mammas kvarter .

och den är jätte vacker . och denna vad jag kunde se har hållit sig mer som ett stam träd visst där va rotskott men lite och där vara inga som hade sprit sig långt ifrån .

så min gissning vad jag tror är att det har att göra med jorden och ev läget hur mycket den sprider sig ,, även om den är i sigsjälv i dålig form så kanske den sprider sig mer om den är sjuk .

och jag tycker dom är lätta att rycka bort eller gräva veck och har man en gräsklippar så´kör man ju över skotten hela tiden .
Aqvakul
Älskar min Rönnsumak. Jag har alltid sett till att ha en, var jag än bor. wub.gif
Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 17:10) *
Älskar min Rönnsumak. Jag har alltid sett till att ha en, var jag än bor. wub.gif

Är så glad i min med, håller med Flaxss om att skotten är inte så svåra att få bort. Det jobbet är det värt. För några vintrar sedan kom det mängder med blötsnö och knäckte dessvärre en bra bit på kronan som min Rönnsumak hade, den blev av med drygt en tredjedel då. Men den har kompenserat det ganska snyggt, är bara lite sned nu. På hösten är det den som är vackrast i färgerna i hela trädgården här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon