Full version: Less på Cypressen!
hoyagalning
Hej!

Jag är så less på min cypress!

Ett tremeterselände som inte alls hör hemma på min tomt (bor i tjugotalshus). Tycker, trots allt, att det känns svårt att ta död på den och blir blödig så fort det blir tal om slakt sleep.gif

Nu börjar jag fundera på att använda den som klätterredskap åt andra växter.... typ Clematis eller rosor.... Finns det någon med erfarenhet av detta? Vad bör man tänka på? Vilka sorter "kan" klättra på en cypress?

Eller ska jag kapa eländet??

Tips och råd mottages tacksamt!
Fågelvägen
Du skrev inte hur bred cypressen är nertill. En bild skulle vara nyttig.

Istället för slakt kan du kanske stamma upp den? Om du kapar de nedersta grenarna gör den ett mindre kompakt intryck (inga tappar "rockhängare" ska bli kvar!). Jag tror rosor och cypresser inte vill ha samma sorts jord. Däremot borde Clematis gå bra. Vit eller rosa småblommig Clematis skulle väl kunna se fantastiskt vacker ut mot cypressens grönska?
Sommartorparn
Jag håller just på med ett sådant projekt, att få en klematis att klä in en jättecypress. Jag har satt en Clematis Albina Plena E, och har fått tips av Klematisexperter att den skulle passa. Undvik sorter som är känsliga för torka!

Problemet med att få klematisen att ta sig är att cypressen suger mycket vatten. Dessutom, om du gör iordning en planteringrop med mumsig jord så kommer cypressens rötter att snart invadera den gropen. Det tips jag fick var att gräva ner en halv plasthink (delad lodrätt) eller en kraftig plastduk med den stängda sidan mot cypressen. Planteringsgropen ska vara minst 1/2 meter bred och lika djup. Sedan gäller det att vattna väldigt mycket. Jag har ännu inte lyckats så bra med detta (den första jag satte dog av torka) men det sägs att det ska funka, så jag ger inte upp.

PS Jag har inte stammat upp min. Marken under busken är ändå så torr och genomvävd av rötter, så inget annat än ogräs kan växa där ändå. Tycker det är en fördel att cypressens låga grenar skuggar bort ogräset.
hoyagalning
Tack för svar!

Sommartorparn; har du satt flera Clematis runt cypressen eller bara en? Måste man "hjälpa" den att klättra eller klarar den det själv?

Och så en ren nyfikenhetsfråga; är du Sommartorparn på Alternativ.nu?
hoyagalning
Tack för svar!

Sommartorparn; har du satt flera Clematis runt cypressen eller bara en? Måste man "hjälpa" den att klättra eller klarar den det själv?

Och så en ren nyfikenhetsfråga; är du Sommartorparn på Alternativ.nu?
Sommartorparn
CITAT (hoyagalning @ 29-03-2008, 23:55) *
Tack för svar!

Sommartorparn; har du satt flera Clematis runt cypressen eller bara en? Måste man "hjälpa" den att klättra eller klarar den det själv?

Och så en ren nyfikenhetsfråga; är du Sommartorparn på Alternativ.nu?


Jag har satt en planta än så länge. Har satt den norr om busken så att den ska söka sig till ljuset och växa runtom. Är lite osäker på om jag ska sätta en till. Kanske cypressen kvävas? Vet ej.
Man behöver leda upp klematisen så att den når cypressens grenar. Har bundit fast den i några bambukäppar. Så fort den får fäste i cypressen så klarar den sig själv. Som sagt, min har inte kommit så högt upp ännu, så jag vet inte hur det blir. Framför allt är problemet att jag inte alltid har möjlighet att vattna när det behövs. Hoppas att det ska funka ändå.

Nej, jag är inte inne på Alternativ.nu, däremot på Byggahus. ;-)
Lotta i Gbg
Skulle jag varit så missnöjd som du verkar vara med Cypressen så skulle jag sågat ner den. Några klematisar kan inte ta bort den känslan. Jag skulle sågat ner och planterat något vackert träd jag ville ha. Klematisar har man ändå alltid plats för.
Sommartorparn
Var och en gör ju som hon vill, men.......
Jag ser flera fördelar med att spara en gammal cypress som man egentligen inte gillar: Den tillför höjd till trädgården och den är vintergrön. Planterar man ett annat träd i stället så tar det många år innan man får höjden. I annat fall måste man bygga ställningar o sånt för sina klätterväxter. Tycker det ser väldigt trevligt ut med klematis på en buske, mycket trevligare faktiskt än klematisar som växer på en byggd ställning. Därför kämpar jag på med att få mina klematisar att trivas bredvid cypressen....

PS Du kan ju ändå plantera ett trevligt litet träd en bit ifrån cypressen, så hinner det växa till sig till dess att du bestämmer dig för att ta bort cypressen.
hoyagalning
CITAT (Lotta i Gbg @ 31-03-2008, 23:58) *
Skulle jag varit så missnöjd som du verkar vara med Cypressen så skulle jag sågat ner den. Några klematisar kan inte ta bort den känslan. Jag skulle sågat ner och planterat något vackert träd jag ville ha. Klematisar har man ändå alltid plats för.


Har inte bestämt ödet för cypressen ännu confused.gif . Men såg idag att det även finns en stor stubbe bredvid (gömd under) cypressen. Om jag sågar ner den så kommer jag att få både cypressens stubbe och en stor stubbe till. Hur nära kan man plantera två gamla träd? Eller måste jag gräva upp rötterna? Vad blir bäst?
Sommartorparn
Stubbe bort eller inte? Beror på vad du vill göra på platsen och vad det är för stubbe.

Vissa stubbar av lövträd bör man ta bort eftersom de lockar till sig otäcka svampar som kan skada levande träd i din trädgård. Men det räcker att såga av stubben under marknivå och täcka över med jord så är den risken borta. (Har aldrig hört talas om att cypress skulle vara en rikstubbe på det sättet)

Vill du plantera ett träd eller buske i närheten så kan de gamla stubbarnas rötter vara till nytta. De förmultnar sakta till humus och det nya trädets rötter kan dra nytta av att följa de gångar som det gamla trädet har arbetat upp i jorden. Detta är till särskilt stor nytta om du har kompakt jord.

Vill du anlägga en perennrabatt så är väl det största problemet att stubben och rötterna är i vägen när du ska gräva o plantera.

Jag skulle välja den enkla vägen och i så fall låta stubbarna vara kvar och plantera något annan buske/träd i närheten (där jag får ner spaden). Antingen skulle jag välja en buske som blir så yvig så att den döljer stubbarna. eller nödtorftigt täcka stubbarna med jord och låta en marktäckare, exempelvis vinca, ta över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon