Full version: Kapa kvistar av sälg
tepa
Hej !

Vi har en jättestor sälg på gården med en massa nässlor och annat ogräs under, vilket inte syns på sommarn när nedersta grenarna hänger som ett draperi för. Nu skulle jag vilja kapa de nedersta grenarna, gräva upp ogräset, lägga markduk och mylla och så blommor där. Är det lämligt att kapa denhär årstiden ? Min man är livrädd att sälgen ska dö. Man ska väl inte plantera så mycket under träd, men vad ska jag isåfall så där ? Trädet suger väl ganska mycket av vattnet där. Vill ha något perennt och högt, t.ex lupiner.


Hälsn Tepa
KURT
Det är förmodligen bäst att klippa grenarna på sommaren, även om jag tror att den även skulle överleva klippning nu. Är det skuggit under sälgen så passar nog inte blommande växter så bra. Lupiner skulle nog klara sig, men det är inte säkert att de skulle blomma om det är skugga. Hosor, eller hög daggkåpa tål nog skugga .
Bassam
Hej jag tycker att säga Snabbväxande träd, lövfällande,som salixTål beskärning bra, man kan ta ner en buske nästan "till backen" och den kommer ändå igen. ...
Lycka till, H: Bassam
tepa
Hej och tack, Kurt och Bassam.

Kurt: Hosor ? Du menar kanske hostor. Tror nog att det är ganska soligt där på senare eftermiddan, när solen är lägre, den borde lysa mot min eventuella plantering. Har inte tänkt sätta så nära stammen.

Hälsn Tepa


Mollis
Jag har en kraftig sälg vid min infart, norrläge och jättefuktigt, den kapar jag riktigt mycket på våren så att den blir som en boll, den klarar det finfint. Under den har jag liljekonvaljer.
Fågelvägen
Hej tepa! Jag tror risken att sälgen ska dö är minimal!
Vi har ett helt snår med stora Salix (vet inte om de är vide eller sälg). Vi har försökt ta bort en del av stammarna för att ge grannen mera kvällssol. Vi har sågat nere vid marken alla tider på året och det har blivit massor med skott på stumparna, dvs salixen försöker nu göra ett buskage. Skotten har vi kämpat med i några år nu - knipsar bort dem flera gånger per sommar.

Tar ni bort grenar högre upp händer inte så mycket, åtminstone har våra (de som vi ville ha kvar) gått att stamma upp riktigt snyggt. Stammarna är vackra.
Nedanför har jag planterat bl.a. ormbunkar, kaprifolium och vitrandigt prydnadsgräs, alldeles intill stammarna, och utan markväv. Det har funkat bra ca 3 år nu.
tepa
Hej

Nu har jag äntligen bestämt mig för att röja under sälgen. Skulle vilja plantera Krokus och Snödroppar där. Dessa blommar ju på våren och då är ju inte grenarna bladtäckta ännu, det kommer gott om sol dit. Men de nedersta grenarna skulle jag vilja gallra ur, men det var väl bäst att göra på sommaren. Vet inte hur detta kommer att gå, ger väl upp efter fem minuter, då det säkert är lite trångt. Men jag ska försöka !

Hälsn Tepa
GunnellF
CITAT (tepa @ 17-04-2009, 08:41) *
Hej

Nu har jag äntligen bestämt mig för att röja under sälgen. Skulle vilja plantera Krokus och Snödroppar där. Dessa blommar ju på våren och då är ju inte grenarna bladtäckta ännu, det kommer gott om sol dit. Men de nedersta grenarna skulle jag vilja gallra ur, men det var väl bäst att göra på sommaren. Vet inte hur detta kommer att gå, ger väl upp efter fem minuter, då det säkert är lite trångt. Men jag ska försöka !

Hälsn Tepa



Hej! Kapa säljen nu, det är ingen fara med det!! Den växer som ogräs och är svårt att ta kål på. Sälj är ingen "blödare" heller så det är ingen fara med det. Sen kan du hålla efter i sommar om det behövs. Lökar under är en bra idé, tycker jag!
Huggorm
Problemet är att sälg är känsliga för svamp och annat otyg. Överlever gör den helt säkert, men kapar man fel kan det gå in röta i stammen och sedan är döden ett faktum även om det blir en lång, utdragen process som säkert sträcker sig över tio år eller mer. Några grenar går säkert att kapa utan risk, men kapar man för mycket försvagar man trädet och gör det svårt för det att försvara sig mot angripare.

Edit: Då menar jag stora sälgar i trädform. De som tagit buskform och växer i mängder längs diken och på blöta gärden kan man plåga som man vill utan minsta risk
HelenJ
CITAT (tepa @ 17-04-2009, 08:41) *
Hej

Nu har jag äntligen bestämt mig för att röja under sälgen. Skulle vilja plantera Krokus och Snödroppar där. Dessa blommar ju på våren och då är ju inte grenarna bladtäckta ännu, det kommer gott om sol dit. Men de nedersta grenarna skulle jag vilja gallra ur, men det var väl bäst att göra på sommaren. Vet inte hur detta kommer att gå, ger väl upp efter fem minuter, då det säkert är lite trångt. Men jag ska försöka !

Hälsn Tepa

En orsak till att du borde vänta med att beskära sälgen till sommaren är att sälgen är mycket rik på tillväxt- och rotningshormonet auxin då här års. Den kommer alltså att skicka ut massor med nya skott där du klipper - och det var väl inte riktigt det du ville? Till sommaren kommer den att ha lugnat ner sig lite, och om du klipper då blir det inte lika stor skottillväxt.

När du kapar den - glöm inte att du kan ta tillvara grenarna du klipper bort! Är slanorna långa och raka är de perfekta att fläta med. Du kan göra vidjestaket, spaljéer och jag vet inte allt. Nu på våren kan man också använda sälgen till att göra salixvatten - just pga att de är fulla med auxin. Klipp grenen i småbitar och lägg dem i en hink vatten ca 12 timmar. Nu har du ett perfekt rotningsmedel om du tar sticklingar! Bara låt din tillklippta stickling stå i blöt i salixvattnet ca 12-24 timmar, så kommer den att ha mycket lättare att rota sig när du planterar den sen.
tepa
Hej

Kanske bäst att lägga in en bild på Sälgen, jag är inte riktigt hundra på att det är en Sälg, men vad skulle det annars vara.

Hälsn Tepa
Huggorm
Nog är det en sälg alltid, och ett vackert exemplar. Gör säkert underverk för områdets humlor på våren innan det finns så mycket annat som kan leverera nektar
tepa
Hej

Det är väl omöjligt, att denna stora Sälg skulle dö, om jag kapar några grenar längst ner?

Mvh Tepa
Huggorm
Det är troligtvis ingen fara
*Ulrica*
CITAT (HelenJ @ 17-04-2009, 22:24) *
salixvatten - just pga att de är fulla med auxin. Klipp grenen i småbitar och lägg dem i en hink vatten ca 12 timmar. Nu har du ett perfekt rotningsmedel om du tar sticklingar! Bara låt din tillklippta stickling stå i blöt i salixvattnet ca 12-24 timmar, så kommer den att ha mycket lättare att rota sig när du planterar den sen.
Helen! Hur länge håller sig salixvattnet? Jag behöver sådant lite senare i sommar, ska jag vänta med att göra det då?
Huggorm
Det står nog och blir dåligt om man väntar för länge. Sälggrenar borde inte vara några problem att få tag på vid vilken tid som helst på året. Det går ju lika bra med pil eller korgpil (energiskog) eller en rad andra salix också
HelenJ
CITAT (*Ulrica* @ 18-04-2009, 12:38) *
Helen! Hur länge håller sig salixvattnet? Jag behöver sådant lite senare i sommar, ska jag vänta med att göra det då?

Det lär lukta illa efter några dar... wink.gif

Gör bara så mycket som går åt varje gång. Det är mest auxin i sälgen nu men det kommer ändå att funka året runt. Även pil går jättebra om du har lättare för att få tag i det.

Edit: kanske inte på vintern, om du inte har drivit kvistarna lite först.
tepa
Hej

Vi är så rädda om vår Sälg, så vi vågar nog inte kapa något nu, men senare i sommar kanske man skulle kunna kapa någon kvist, eller hel gren. Det är väl mindre risk att den dör om man kapar bara halva grenar ?
Hursomhelst så ska det röjas under den. Jag har krattat bort gamla löv och kvistar, det blev åtta skottkärrslass sådant. Sedan började jag gräva upp NÄSSLOR ! Såna finns det gott om under den. Eller rättare sagt fanns, för jag fick nog upp nästan allt. Är det omöjligt att bli av med nässlor ? Kanske ska ställa frågan på Ogräs och skadedjur istället. Får väl försöka hålla efter i sommar och krypa dit och vända på jorden lite nu och då. Men oj vilken fin matjord där är, fet och full med feta daggmaskar. Det uppgrävda lade jag i en hög på vår mark, men utanför själva trädgården. Om en par år är det väl bara att kärra det tillbaka till landena. Men tror ni nässelrötterna dör där i högen ?

Hälsn Tepa
Huggorm
Att ta bort kvistar är inga problem, det är när man tar bort grenar och lämnar sår på kanske 5cm eller mer som det kan vara lurigt. Sälg är väll inte inte känsligare än andra, men den är känsligare än man kan tro efter att man försökt dräpa ett sälgbuskage

Brännässlor är ett gott tecken, då är jorden näringsrik. Jag har en massa nässlor under min stora sälg också, dom verkar trivas ihop
tepa
Tack, Huggorm. Det räcker nog att kapa några halva grenar. Då gör vi så. Men nässlorna ska väck, det är väl knappast så att Sälgen BEHÖVER dem ?

Hälsn Tepa
Huggorm
Det finns nog ingen och inget som behöver brännässlor smile.gif
ingrid fuxwall
Om det inte är så att man är i stort behov av nässelvatten eller tycker om att äta de späda skotten.
ängsvädd
Nej sälgen behöver inte nässlorna - däremot finns det flera fjärilsarter som är beroende av nässlor - så man kan ju alltid spara lite nässlor åt dem.

Jag såg en massa utmärkta tips på vad man kan göra av sälggrenarna. Ytterligare tips är att ge dem till marsvins-, kanin- och undulatägare - även papegojägare o kanske fler sällskapsfåglar. Det är nyttigt för dem att gnaga av bark, knoppar o blad från grenarna.
Huggorm
Sälg verkar vara väldig näringsrikt. Rådjur och älg älskar också att äta sälg, och kapar man ett fång sälggrenar och ger till sina getter blir dom lyckliga
tepa
Hej

Nu är det klart. Bara att plantera. Tänkte ju grupper av Krokus och Snödroppar. Någon tilläggsjord behöves alldeles säkert inte, om det bara blir dessa lökväxter. Men det vissnar ju före sommarn, så några skuggväxter skulle ju sitta fint där. Hostor, som Kurt föreslog och kanske någon Bräken, finns ju så många fina sådana. Myllan är ju fet och fin och rätt så djup, men borde man blanda i annan jord, att den inte blir för fet ? Vi ska beställa hem finmaldaste sorten av trädgårdsflisjord, kunde man fylla på med sådant?

Vi sågade bort några grenhalvor, varav den tjockaste snittytan kanske var tre fyra centimeter. Nu kommer det in lite mera ljus, plus att man kan jobba där under, plantera och rensa. Men så var det det där med vattentillförseln. Måste kolla i sommar när det regnar, hur mycket vatten som strilar mellan grenarna ner i landet. Annars har vi ju trädgårdsslang.

Hälsn Tepa
ängsvädd
Jag skulle tro att den jord ni har under sälgen är finfin som den är - särskilt om ni inte städat för noggrant under den tidigare så att löv och växtdelar har kunnat omvandlas till mull. Solen kommer inte att kunna torka ut så mycket under trädet så en gissning är att ni inte behöver vattna så mycket iaf.
tepa
Bra, Mimmi. Nej, vi har aldrig städat därunder, nio år sen vi köpte stället. Ingen tidigare ägare har heller brytt sig så mycket om hur där ser ut under. Har varit så mycket annat att göra före, grenarna hängde så långt ner, så inget därunder syntes ändå, när bladen kommit. Men nu äntligen hade turen kommit till Sälgen, men det finns MYCKET kvar att göra på tomten.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon