Mariann
Jag har bara övervintrat sticklingar o då var de ju små, men nu när de blivit riktiga bjässar av dom och står i ganska stora krukor så undrar jag om jag kan plantera ner dom i mkt mindre krukor inför övervintringen dvs skära av rötterna ohmy.gif . Det blir ju stört omöjligt att få in alla dessa bigga krukor i mitt sovrumsfönster. Att klippa in grenarna blir också ett måste. ÄR ALLT DETTA OK???
cinis74
Klippa ner pelargonen kan du göra inför vintern men att ta av rötterna törs jag inte svara på. Känns lite riskabelt men som sagt jag har aldrig provat.

Mvh Carina
Kajsa
Ja det är ett bekymmer varje höst, en del klarar varma rum över
förväntan, andra dör. Alla har inte ett ljust rum med bara 10 grader
själv har jag ett för varmt förråd, ca hälften dör varje vinter.
Ta skott av ALLA, bästa tiden nu! Små rotade plantor klarar sig
bättre över vintern. Man kan beskära stora nu på hösten, men
säkert bättre i mars, när man inte har ett svalt utrymme.
Mariann
Jag har det väldigt svalt i sovrummet, sover så gott som alltid med fönstret lite öppet. Fick min änglapelargon att blomma i massor, så då måste det ju varit kallt nog. Men jag får bara inte plats med alla dessa stora krukor och ta sticklingar känner jag inte riktigt för heller. Vill ju gärna ha stora maffiga pelargoner nästa år med en gång och med sticklingar får man ju "börja från början" unsure.gif Är det verkligen inga andra som sitter i samma båt och vet om man vågar skära av rötterna så de kommer plats i 2 nr mindre kruka?
Kajsa
Har aldrig beskurit rötterna själv, i Christa Holms bok" Pelargoner" står
" att man kan beskära rötterna för att komma i en mindre kruka
men att det är riskabelt, då det anstränger plantan.
Att det gäller att ta sticklingar för säkerhets skull!
Hoppas det går bra
Mariann
Jag chansar och så får jag ta sticklingar från dom som jag verkligen inte vill bli av med. Fast hur ska alla få plats!!?? wacko.gif
Eva i Skåne
CITAT (Mariann @ 12-08-2003, 20:46)
Jag chansar och så får jag ta sticklingar från dom som jag verkligen inte vill bli av med. Fast hur ska alla få plats!!?? wacko.gif

Det är ett välbekant problem för väldigt många av oss wub.gif

Kan du sätta upp en extra hylla tvärs över ditt fönster så kanske du kan sätta de små plantorna där smile.gif
Mariann
Kan vara en idé smile.gif, men detta med rötterna vet du nåt om det? Jag har ju t.ex. hängpelargon jätte bamsiga i hangingbaskets och eftersom jag har två i en så måste dom ju ner i krukor!? För jag kan ju inte förvara dom i basketen wink.gif
uno
Om Du skär ner växten kraftigt kan Du beskära rötterna i samma utsträckning. Balans över och i jorden.
Mariann
tackar så jätte mkt för detta bra (för mig) svar biggrin.gif
alexis
Hej. Alla mina stora krukor ute klipper jag ner och kastar ner i ett halvkallt cykelföråd. dessa pellis har i fem års tid bara blivit större och större. Just nu är de enorma!!!
Jag kastar ner krukorna med blad och allt. Efter några veckor tar jag bort torra blad och putsar av lite. Efter ytterligare några veckor brukar jag klippa ner dem helt, har även klippt dem vid fotknölarna ett år och sedan placerat dem i källaren och det gick också bra. Min morbror har haft samma pelargoner i många år och han tar bort allt jord och hänger pelargonerna upp och ner på ett klädstreck i jordkällaren. Han duchar med en sprayflask några gånger under vintern, det går oxså bra!
Nyfiken
Jag har haft samma pelargoner i 4-5 år. Och de blir bara kraftigare för varje år. Så här gör jag: När det är dags att ta in dom från balkongen för vintern (innan frosten förstås) låter jag dom vara precis som de är utan att klippa ner. Och skär absolut inte av rötterna! mad.gif Möjligen kan du göra det lite på våren sen.
Jag sätter ner dom i källarförrådet som är svalt och mörkt, och "glömmer" bort dom, förutom en gång när jag går ner och vattnar lite.unsure.gif
I slutet på februari tar jag upp dom nu väldigt risiga blommarna, klipper ner dom ganska grovt och sätter sen om dom. Sen dröjer det inte länge förrän nya små blad kommer fram och blomman lever upp igen.wub.gif Och jag tycker det är lika fantastiskt varje gång att se de små musöronen komma fram från dom då fula stammarna.
Varför jag inte klipper ner dom på hösten är för att näringen då går ner till rötterna och på det viset håller den vid liv under vintern. smile.gif
Lycka till! Och jag kan nästan lova att du får nya pelargoner nästa vår på det här sättet.
Hälsningar Inga
Kajsa
Alexis & Nyfiken
Intressant och läsa hur ni gör.
Men vad jag förstår av era inlägg har det ingen betydelse om man
klipper ner dom eller inte på hösten, båda har lika pigga pelargoner
efter fem år. Andra här på Forum skriver att dom står ljust eller mörkt
vilket som, andra vattnar lite eller inget alls under vintern. Så man frågar
sig vad är viktigt, den svala övervintringen? För många gör på olika
sätt. Som med mina Dahlior har aldrig lagt dom i öppna lådor med
torvmull, man kan testa efter sitt eget huvud.
Alexis var det mörkt i ditt cykelföråd?
alexis
Angående övervintring kan jag bara säga att det enklaste är att ha dem i källaren i totalt mörker! Jag vattnar dem en gång i januari så att de inte torkar fullständigt. Det kanske är en 10-15 grader i cykelkällaren.
lolo
Hej! Jag tror att det viktigaste är mindre vatten i kombination med svalare luft. Hur den kombinationen sen ser ut varierar beroende på förutsättningarna. Det viktigaste är att inte ge dem för mycket vatten - helst inget alls vid svalare luft än normal rumstemperatur. Tror också på det nån skrev att man inte ska klippa ned pelargonerna inför vintern. Däremot kan man gärna ta sticklingar inför vintern som får rota sig. Min mormor (proffs på pelargoner bl.a.!) brukar aldrig klippa ned sina pelargoner under vintern.

Kram från Ann-Louise i Umeå smile.gif
Ella
Om man har mellan 15 och 20 grader i det mörka källarförrådet då?! tongue.gif

Är det lönt att försöka? Vattna kan blli lite jobbig det är 170 meter dit, så jag går inte dit oftare än nödvändigt sleep.gif
Ann-Marie på Dal
Om det är så varmt som upp till tjugo grader måste du nog vattna därefter, De vill ju inte ha det blött om fötterna s¨å känn efter.

Själv har jag inget förråd utan övervintrar mina 60 talet pellisar i mina fönster det blir trångt och skräpigt men det funkar också. Jag skär inte ner dem förrän i februari.
Lissas
Jag har provat övervintring i både mörkt och svalt resp hyggligt ljust och svalt.

Överlevnaden och uppstarten blev klart bättre när de stod i dagsljus ( inne i rummet, ej i fönstret ).

Väljer man ljus måste de dock vattnas nå´n gång i månaden...
Lissas
För övrigt vill jag bara meddela alla som i alla tider sagt att pelargoner inte vill ha det blött om fötterna: de har inga fötter !


tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Annlo
Hej på er! Följer med intresse denna pelargondebatt! Jag har ungefär samma problem. Jag har kanonfina mörklila hängpelargoner i mina balkonglådor tillsammans med snöflinga! Det är jätte fint lagom till frosten snart kommer!Snyft.. Hur gör jag nu med pelargonerna när de sitter tillsammans med andra? kan jag ha hela "paketet" som det är?
Hälsningar Annlouice
Ann-Marie på Dal
Viss Annlo kan du ta in allt som det är bara du har plats smile.gif .

Det är lite svårare, tycker jag, att övervintra stora hängpelargoner än"vanliga" pellisar. Sticklingar av häng är lättare att få att övervintra tycker jag. Och det är inte för sent att ta sticklingar ännu biggrin.gif
Annika Ljunggren
Åh. Jag har ju också hängpelargoner som jag ska övervintra för första gången i år.

Ska man behandla dom annorlunda än dom vanliga?
Mormor
Hängpelargoner vill ha mycket ljusare/ mer ljus under övervintringen ,tyvärr .
Min har klarat vintern i flera år tack vare extraljuset + nära fönster .

Har skaffat inneväxthus med undervärme och där övervintrar de sticklingar
av de sorter jag absolut inte vill mista !!

På våren har jag små ,fina blommande pelargoner biggrin.gif

Extra glashylla i fönstret är ett plus i förvaringen + en lampa .Det finns lågenergilampor till det oxå .

Doftpelargoner som blivit stora klipper man ner .
Gör man det på våren blommar de sämre enl expertisen .

Mormor i Lysekil
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon