Full version: Järnsulfat
Chamomille
Jag var och köpte 2 säckar Järnsulfat idag som jag ska vattna mossmattan med. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur mycket man ska ha till hur mycket vatten. Någon som vet? unsure.gif
rahmat2
Är detta till nån hjälp?
http://www.spannex.se/pdf/jarnsulfat.pdf
Chamomille
CITAT (rahmat2 @ 01-04-2008, 20:15) *
Är detta till nån hjälp?
http://www.spannex.se/pdf/jarnsulfat.pdf

Ja, det kan det nog. thanks.gif
Den som jag köpte står det så här om:


FerroGent
Järnsulfat
Fririnnande
Lättlösligt i vatten
Användningsområden:
Järntillskott i odlingar, gräsmattor samt i foder, för vattenrening m.m.
Synonyma handelsnamn:
Ferrosulfat, Ferrosulfatheptahydrat, Järn(II)sulfat,
Järn(II)sulfatheptahydrat, järnvitriol.

Kemisk beteckning:

FeSO4
6-7 H2O
Kemisk analys:
Form Grönblått pulver
Fe 21,5 %
Fri H2SO4 0,2 %
Ti 1600 ppm
Mn 1115 ppm
Zn 100
F 50 ppm
Ni 12 ppm
Cr 2 ppm
Cu 2 ppm
Pb 1 ppm
As 0,3 ppm
Se 0,1 ppm
Observera: Undvik att få FerroGent på stenplattor, prydnadssten, trädäck,
utemöbler och liknande, då dessa kan missfärgas.
FerroGent levereras i 15 kg säck samt i 1000 kg storsäck

Där jag köpte den sa de att jag skulle ha ett 1/2 kilo i en vattenkanna. Tyckte det lät väldigt mycket. Jag minns inte att jag hade så mycket förra gången jag använde det...
rahmat2
Hittade du nåt på länken som kan vara till hjälp?
Chamomille
CITAT (rahmat2 @ 01-04-2008, 20:54) *
Hittade du nåt på länken som kan vara till hjälp?

Javisst gjorde jag det! Där stod ju 1 dl och inte ett halvkilo som de sa i affären. smile.gif Det var det jag ville minnas från förra gången jag använde det, att det bara var en liten skvätt...
KURT
Fast jag undrar om det verkligen har någon långsiktig effekt? Är det bra förhållanden för mossa = sämre förhållanden för gräs. Så kommer nog mossan att återkomma ändå, det bästa man kan göra är nog att försöka förbättra förhållandena för gräset = gödning, lätt lucker jord.
rahmat2
CITAT (Chamomille @ 02-04-2008, 02:12) *
Javisst gjorde jag det! Där stod ju 1 dl och inte ett halvkilo som de sa i affären. smile.gif Det var det jag ville minnas från förra gången jag använde det, att det bara var en liten skvätt...

Om det är skillnaden mellan måtten dl/kilo så kan du däga en dl på en köksvåg och se vad du kommer fram till, eller?
Lotta22
Järnsulfat har ingen långtidsverkan - mossan kommer snart igen. Jag tycker personligen att man ska undvika att sprida kemikalier i naturen. Mossa i gräsmattan är nog något man får lära sig att leva med om det inte är tillräckligt ljust eller om gräsrötterna inte får tillräckligt med syre. Så här års är alla gräsmattor fula och eventuell mossa det enda som syns, så vänta lite tills gräset börjar växa, sen kan du prova med det här tipset:

Enligt trädgårdsmästare Nils Åkerstedt gör man så här:
I juni när gräsmattan tagit fart, så är det dags att toppdressa den.
Det bästa toppdressingmaterialet är grov sand. Den idealiska kornstorleken är 2-8 mm. Det går bra med andra grovlekar också bara det inte är för mycket finkornigt eller grovkornigt i blandningen. Inte över 8 mm.

Sanden läggs ut i små högar som sedan sopas ut över gräsmattan så att det blir ca 1 cm tjockt. Samtidigt kan du passa på att jämna ut gropar i gräsmattan. Det går bra att fylla igen gropar som är 10 cm djupa. Gräset växer snabbt upp genom sanden.

När gräsmattan toppdressas vid den här tiden brukar sanden tränga ner så att den inte syns efter en vecka.
Sanden gör så att rötterna får mer syre och trivs bätttre.

Är gräsmattan mager och gles med mycket ogräs i bör man samtidigt tillföra näring. Den näring som är bra för mikrolivet i jorden och för gräsrötterna är sållad kompostjord, torkad hönsgödsel eller sållad, komposterad naturgödsel.
Undvik att tillföra konstgödsel eftersom de levande organismerna i jorden minskar och den typen av näring lätt lakas ur och hamnar i grundvattnet i stället för att komma gräset till godo.
Lägg på ca 1 cm tjockt av kompostjord eller naturgödsel innan sanden läggs på.
Används torkad hönsgödsel tillförs den mängd som står på förpackningen. Den kan du lägga på såväl före som efter sanden.

tummenupp.gif Om man som du har mossa i gräsmattan är också sand bästa botemedlet.
Men du får räkna med att upprepa ovanstående behandling 2-3 gånger med ett års mellanrum.

(Texten är tagen med författarens godkännande ur "Min Trädgård - vecka för vecka" av Nils Åkerstedt.)

yahoo.gif Här kan man få gratisnummer av en jättebra trädgårdstidning med många bra tips:
www.naturochtradgard.se
Chamomille
Tack för alla tips. Detta med järnsulfat har jag använt mig av en gång på ett annat ställe jag bodde. Det var ju ett sätt för oss att snabbt få en fin gräsmatta. Och DET kan jag lova att det blev! Snyggare har jag aldrig sett. Sen gödslade vi med kalksalpeter.
Naturligtvis så måste man gödsla för att få en fin gräsmatta, men nu har det inte blivit av pga det ena och det andra. Så nu blir det järnsulfat för att få fart på grejorna!
Solstorm
Jag dressar och göder ordentligt varje år. Brukar ha en fin gräsmatta men verkar vara ofrånkommligt med massa mossa varje vår.
CillaM
Det ska också tydligen vara den aktiva ingrediensen mot sniglar har jag hört, kan ha fel.
rahmat2
CITAT (CillaM @ 02-04-2008, 20:45) *
Det ska också tydligen vara den aktiva ingrediensen mot sniglar har jag hört, kan ha fel.

Nej, Du har helt rätt!
Solstorm
Jag har lagt järnsulfat i vatten och sedan katttorrfoder i blöt i det vattnet. Sniglarna äter men antalet sniglar minskar lika lite som med snigelfritt.
perre
CITAT (Chamomille @ 01-04-2008, 19:55) *
Jag var och köpte 2 säckar Järnsulfat idag som jag ska vattna mossmattan med. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur mycket man ska ha till hur mycket vatten. Någon som vet? unsure.gif

Jag har med framgång använt mig av ferogent och då blandat 1.5-2 dl per 10 liter vatten smile.gif
smuleborg
Vi för inget krig mot mossan. Vi bor mitt i skogen och på fastigheten finns fina träd (som vi har valt att ha kvar). Därför att det hos oss naturligt med mossa i gräsmattan (framför allt i de skuggiga partierna).

Ett par gånger om året sprider vi dock ut Algomin. Det "tar inte bort" mossan, men främjar gräset. Innan och efter; efter är gräset tjockare och mörkare i färgen. Nackdel: Kräver motorgräsklippare (vi började med handjagare, ljudet...) och tätare klippning.

Man kan såklart välja att kämpa mot mossan eller att acceptera den. För oss är det inget alternativ att hugga ner träden och be skogsägaren att göra detsamma på arealer utanför tomten. Träd skapar, som vi ser det karaktär; en slags höjd, tak, liv. Träden är för oss viktigare än en mossfri gräsmatta.

Jag ser på de gamla knotiga tallarna bortanför uthuset. Skönhet.
Bassam
Hej Ddet kommer mycket mossa om man slavig med beskärning o kalk o gödsling o med gräs klipning
H:Bassam
Fågelvägen
Klokt tänkt, smuleborg bravo.gif

Mossan växer väl ofta där gräset inte trivs, i skuggan av träd t.ex. Och jag tycker mossan är minst lika vacker som det mödosamt och med många tillsatsämnen omskötta gräset.
Solstorm
Mossmatta är ofta vackrare än gräsmatta. Tyvärr är den mycket ömtålig och har svårt att tåla lekande barn och tål absolut ingen bollsparkning eller badminton.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 29-09-2009, 14:43) *
Mossmatta är ofta vackrare än gräsmatta. Tyvärr är den mycket ömtålig och har svårt att tåla lekande barn och tål absolut ingen bollsparkning eller badminton.

För att inte tala om hur det ser ut när en flock fåglar letat mask, eller om grävlingen kommit på besök. Jag föredrar gräs men det är väl upp till var och en att bestämma.
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2009, 14:54) *
För att inte tala om hur det ser ut ...om grävlingen kommit på besök...


Tala om mossrivare smile.gif
Gyllenkroken
Apropå
CITAT (Lotta22 @ 02-04-2008, 13:46) *
Jag tycker personligen att man ska undvika att sprida kemikalier i naturen.


Järnsulfat eller järnvitriol förekommer alltså naturligt i naturen.
Det är giftfritt och miljövänligt.
FeSO4 finns i flera mineraler alldeles av sig själv och används ven som järntillskott i djurfoder. Man kan alltså äta det.
Inte farligt alls alltså. Kanske bra att förstå det innan man sprider missvisande uppfattningar som "sprida kemikalier i naturen".

Dessutom: Järnvitrol eller järnsulfat, kemisk formel FeSO4, är iNTE samma medel som det snarlika järnfosfat mot sniglar. Snigeldödaren heter FePO4. Men är också giftfri och miljövänlig.
Bassam
Hej
All information vill man veta finns på förpackningen, ock företag som är utverkar medel, den har ansvar 100procent om vi läser informationen noga först, och sen vi kan använda medel, för att de ger dig tipsen om hur du undvika risken om medel har någon risk, annars miljöverket ger inte företag tillstånd för dem att säljer medel i Sverige.

Tips

I Asien och Afrika finns flera tusen medel i marknaden har mycket risk, men säljer dem i marknaden, men det händer inte i Sverige.

H.Bassam
jaj-51
Jag köpte en säck 10Kg på grangården (det var kosttillskot till grisar) den räcker i oändligheten ... tror jag

Dosering en till två dl i en 10L vattenkannan.
Lättast är att lösa pulvret i varmt vatten

Tänk på att vattnet ger rost fläckar på kläder plattor och trä.

Det fungerar jättebra och mossan dör. Sen gäller det att få fart på gräset och det är en annan historia.
jordvarme
Järnsulfat är inte verksamt mot sniglar. Det är JÄRNFOSFAT
som är bra mot sniglar
joz
Jag la ut Stroller+ Mossa för två veckor sen. Men jag kan inte märka att mossan har reagerat alls av det.

Ska jag vänta vidare, eller börja med någon annan typ av bekämpning ?
Gossen Ruda
Jag har inte så goda erfarenheter med Stroller mossa heller. Med rent järnsulfat ser man hur mossan svartnar efter bara ett par timmar.
joz
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2016, 15:35) *
Jag har inte så goda erfarenheter med Stroller mossa heller. Med rent järnsulfat ser man hur mossan svartnar efter bara ett par timmar.


Det är ingen risk att man överdoserar om man skulle lägga på Järnsulfat nu ?

Och vart kan man handla det ?
Gossen Ruda
CITAT (joz @ 28-07-2016, 18:15) *
Det är ingen risk att man överdoserar om man skulle lägga på Järnsulfat nu ?

Och vart kan man handla det ?


Risken för överdosering är inte så stor och skulle man göra det gör det inte så mycket, järnsulfat är inte giftigt för annat än mossa. Det används som näringstillskott för bl.a grisr. Granngården har det men även en del byggvaruhus.
Bengalow
Rätt lustigt att snigelpreparatet innehåller fosfor(P). Det gör ju också NPK (kväve-fosfor-kalium). Det borde gynna tillväxten hos t.ex. gräs. Vitriol innehåller svavel (S) och det är väl det som dödar mossa.
joz
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2016, 21:36) *
Risken för överdosering är inte så stor och skulle man göra det gör det inte så mycket, järnsulfat är inte giftigt för annat än mossa. Det används som näringstillskott för bl.a grisr. Granngården har det men även en del byggvaruhus.


Har sökt på dom flesta stora byggvaruhus utan att hitta nåt.
Granngården vet jag inte ens om dom har någon butik i Stockholms området ?
Gossen Ruda
Jag köpte i en affär som tillhör Bolist, så kolla här exempelvis: https://bolist.se/butiker/bygghuset-ab/
joz
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2016, 13:05) *
Jag köpte i en affär som tillhör Bolist, så kolla här exempelvis: https://bolist.se/butiker/bygghuset-ab/


En sådan affär har jag i närheten, tackar för tipset
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2016, 15:35) *
Jag har inte så goda erfarenheter med Stroller mossa heller. Med rent järnsulfat ser man hur mossan svartnar efter bara ett par timmar.


Halaj!

Men hur ser det ut nu då?
Jag minns att du körde ett race med ämnet i våras. Det gjorde jag också, samtidigt. Som hos dig svartnade mossan snabbt. Men nu är det grön igen och så saftig såå. Den har inte minskat det minsta.
Hur är det hos dig?

//T
Gossen Ruda
Här är det fortfarande mossfritt. Det var längesen jag hade så fin gräsmatta.
Tapio
Halaj!

Det var kanske jag som var snål med doseringen. Jag får gå ett varv till. Det är ju väldigt drygt, medlet. Iaf om man går efter anvisningarna på byttan.

//T
Gossen Ruda
En liten rättelse. I helgen gjorde jag en storstädning av gräsmattan, se bild. Alltså en kraftig nerklippning och sen efterföljande genomgång med mossrivaren. Förut resulterade detta i en mosshög på ca 1 halv kubikmeter. Nu blev det bara en skottkärra med mest döda grässtrån, men tittade jag noga så fanns det små fina mossstrån också. Inte mycket med det fanns. Troligen är det nya mossuslingar som har grott, det finns säkert gott om sporer i marken. Så behandlingen med järnsulfat får upprepas då och då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon