Ingrid Zon3
Har en ullvide (Salix lanata) i kruka och håller på att fundera på var jag ska plantera den. Någon som har erfarenhet av vad den gillar och inte gillar?

Jag köpte den i tron att den som vitbladig skulle passa i den torra slänten vid min solstekta sydgavel, men det jag läst tyder på att den ska stå fuktigt... Träsk, typ? (har inget sånt ställe är jag rädd smile.gif)

/ingrid
ingrids
Träsk är nog att ta i, "tillgång till fukt" innebär väl att det borde räcka med någorlunda fukthållande jord och inte stekhett. Tänker själv lösa det hela med att planter min Salix i norrläge och hoppas att den tål sandig jord under de omständigheterna.
Cilla
Tillgång till standig fukt är nog nödvändigt för denna. Jag har själv gjort försök i skuggiga men torra lägen och deet har inte gått. Kom genom detta inlägg på att flera av mina ullvideplantor i min egen lilla skogsbacke har försvunnit.
Ingrid Zon3
Ajdå! Men tack för svar.
Det innebär att det finns en krukad ullvide till salu i Sollentuna... Eller så får jag prova på ett helt annat ställe. Kräver eftertanke det här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon