Full version: Egensådd pion
Halli
Hej,

jag sådde pionfrön förra vintern och nu har en av dem grott. Det har dock grott en massa annat i krukan (pga av växthushaveri) och jag vet inte om det finns fler pioner som ev kommer att gro.

Kan jag flytta över den till en egen kruka?

Ska den stå kvar i kruka i sommar?

När kan jag plantera ut den i rabatten?

Hoppas att jag får svar här, jag fick inget napp i "förkultinverings-forumet"!

Linda
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle nog vänta ett tag till ifall det är fler Pionfrön som gror, du hinner skola om en och en längre fram i vår/sommar. Sen skulle jag ha plantorna kvar i egna krukor för att plantera ut i rabatten nästa sommar
Halli
Tack för ditt svar!

Jag tror det var du som skickade mig pionfröerna. thanks.gif

Är de känsliga när man skolar om dem så att man ska vara extra försiktig?

Linda
Christer i Falköping
Med största säkerhet dör de om du flyttar dem innan de är något år gammla. De är väldigt känsliga i början. Så låt dem vara i år hur många som än gror.
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, vid närmare eftertanke så håller jag med Christer, det är nog för tidigt redan i sommar att skola om.....
Men... jag har skolat om Pioner redan under första sommaren pga. att plantorna blev sååå stora, det var P.delavayi...och det fungerade helt utan problem, men det kan säkert vara olika från sort till sort.
Christer i Falköping
De örtartade är känsligare än buskpionerna om jag inte minns helt fel, men vänta helst ändå.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon