Ninni
Jag har sett tidigare inlägg angående rotskott från plommon men jag undrar (fortfarande) hur jag ska bära mig åt.
Skotten kommer i en radie av 7-8 meter från stammen, kan det vara möjligt med så långa rötter?
Jag försöker gräva upp hela tiden (så nu ser min gräsmatta ut som om den invaderats av sorkar!), men det kommer hela tiden nya.
Kan man begränsa rötterna genom att gräva en "ring" 2-3 meter från stammen, eller dör trädet då?
Cilla
Jajamän, detta kan vara skott från grundstammen på plommonträdet, om det inte är rotskott från ett annat träd i närheten.

Man kan köra över dem med gräsklipparen eller gräva upp dem som du gör. Kanske kan man testa med att gräva ned en avgränsning runt trädet också, men jag skulle ge det minst 5 meter i diameter eller mer, beroende på hur markerna såg ut runt omkring.

Hur gammalt är trädet eller hur grov stamdiameter har det?

Det är lite underligt att de använder så vildväxande grundstammar till plommon - det är ju inte alla som gillar att ge bort ympade små plommonträd i present. Men det kan du alltså också göra. Gräv upp skotten, ställ i marken i kruka och ympa dem nästa eller nästnästa säsong med en god sort.
Ninni
tack för svaret (även om det känns lite tröstlöst :-)
Trädet är gammalt och det inte så mycket frukt längre. däremot är det väldigt fint och jag skulle inte vilja ta bort det.
Att klippa verkar inte hjälpa, för då kommer det bara dubbelt så många...
men jag får väl gräva upp så många jag orkar och fundera på om det är värt att ha det kvar nästa år.
Men, nu kom jag på en sak...
Om jag tar bort trädet fortsätter rötterna att skjuta skott ändå? Annars måste jag gräva upp halva trädgården!
Cilla
Jag har samma fenomen här hemma. Förr verkar plommonträden ha satts på ytterst rotskottsvilliga grundstammar. Mina tre plommonträd ger mig ca 50 nya små plantor. Några har jag låtit växa upp och ymnpar in nya plommonsorter på. De andra klipper jag ned ett par gånger per säsong.

Och dessa verkar överleva det mesta. Jag har grävt av rötterna men rotskotten sticker upp ändå. Så svaret på din fråga är nog att om du vil bli av med rotskotten måste hela rotsystemet bort.
Åsa E
Vi har ett plommonträd som vi beskar så illa att det dog, men rotsystemet lever och skickar ständigt upp nya skott. Så det går nog inte att bli av med rotskotten. Jag klipper av det som kommer upp i rabatterna och kör över resten med gräsklipparen.

Och det döda trädet står kvar som en stam med bara grenstumpar kvar och har fått nytt liv som en spalje åt vildvin och klematis. Riktigt snyggt faktiskt. Om det finns någon annan här som också gör fel ibland, så se det som en tröst. Man kan vända eländet till något bra, i alla fall ibland.

Hälsningar Åsa
Cilla
Javisst kan man det. Visserligen är det sorgligt när man misslyckas med träd - de kan ha både lång historia och framtid - men döda träd är mums för det biologiska samspelet i trädgården. En mängd insekter lever av döda träd - många som vi saknar i trädgårdarna eftersom vi är så noga med att ta bort döda vedväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon