Full version: Rotäkta träd
Unni
Hej

Efter att ha sett några fall där det i kronan växer upp grenar från grundstammen så har jag blivit lite "alergisk" mot ympade prydnadsträd (stamträd). Har jag bara haft otur eller är detta så vanligt som det verkar för mig?

Många av de stamträd man kan köpa är ju ympad på annan stam. Hur gör ni när ni köper tex en lönn eller ett prydnadskörsbär? Letar ni alltid efter rotäkta exemplar? Finns de ens?

Tacksam för råd och intresserad att höra hur ni tänker.

/Unni
KURT
Det finns ju oftast ett skäl till varför man väljer att ympa. Oftast beror det ju på att man inte kan föröka ett visst träd med frön, eller att det blir alltför storvuxet på egen rot. I dagens trädgårdar vill de allra flesta ha mindre träd.
Unni

Tack för svaret, du har säkert rätt, men kan det inte finnas ekonomiska skäl också? Tex att det är billigare att "bygga" några träd på ett billigt stammaterial än att vänta till rotäkta exemplar har växt till sig?

/Unni
Thomas Wahlqvist
Det kan vara så att det i själva verket är en buske som ympas in på en stam.
Christer i Falköping
Om det är sorter av speciella träd man vill ha, går de ju oftast inte att fröså, inte heller funkar det att sticklingsföröka dem till rimlig kostnad (om det ens går att göra det). Så ympning är det enda vettiga alternativet. Som trädägare måste man då vara uppmärksam så att inte grundstammen skjuter upp egna skott.
Christer.
Unni
Hej

Skott som kommer från marknivå eller langs stammen är lätta att se och ta bort, men det är när det skjuter ut grenar från toppen av grundstammen som jag tycker det är besvärligt. Jag har en Rosenmandel (triloba) som fick kraftiga grenar inne i kronan, men kanske får man räkna med det på ett sånt kortlivat träd. Det kanske inte alls blir samma problem med en 'Acculade' eller en rödbladig hägg som jag funderar på att köpa (vet inte om de är ympade i normalfallet).

/Unni
Christer i Falköping
Kan man inte se var ympstället är, blir det ju lite svårare. Men bladen brukar skilja sig lite från varandra. Men är den ympad strax ovanför marken blir det ju lättare.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon