JohannaR
Hej!
Jag funderar på att köpa en ca. 2,5 meter hög thuja `Smaragd´utav en kvinna som vill bli av med denna från sin uteplats/trädgård. Jag har redan varit och tittat på thujan och den ser ut att vara i bra skick och må bra. Från början ville hon ha 1500 kr men hon har nu sänkt priset till 500 kr. Är det prisvärt eller? Vi köpte en thuja ´Smaragd`från Ulriksdals handelsträdgård i höstas som är ca. 1,20 meter och betalade då ca. 800 kr. Är det svårt att få en stor thuja att rota sig? (Anledningen att jag vill ha en enda stor thuja är för att fylla ut ett mellanrum i en thujahäck. I mellanrummet stod det förrut en död thuja som vi tagit bort).
ingrid fuxwall
Spontant tycker jag att det är dyrt men jag har kanske helt fel - vad tycker Ni andra?
ingrid fuxwall
Spontant tycker jag att det är dyrt men jag har kanske helt fel - vad tycker Ni andra?
Lilla Sibirien
Hej!
Du kan alltid försöka, men antaligen är tujan ganska bra rotad där den står.

Det betyder att du måste gräva djupt och brett. Med en så stor buske skulle jag börja med att gräva ca en meter från stammens mitt och detta runtom och ca en meter djupt. Då skulle jag eventuellt tro att jag har det mesta med mig vid flytten, och glöm inte alla alla "växter vill leva" och så även de du vill flytta. Den här växten kommer att vara väldigt tung när du har grävit upp den.

På den nya växtplatsen behöver den mycket vatten. Vattmmarek'öt-
Citrona
Om kvinnan i fråga vill bli av med sin thuja så tycker jag att hon skall skänka den till dig mot att du gräver upp den. Annars kan du få en gratis av mig. Jag har en thuja (ingen aning om sort) som är 2,5-3 m hög som jag hade tänkt skala av och använda som klätterstöd till en klematis. Men om du vill komma hit och gräva upp den så är du hjärtligt välkommen sweatingbullets.gif



Solstorm
Stora plantor brukar ju vara rejält dyra att köpa. Varför inte betala det högre priset hon begärde mot att hon gräver upp plantan?
Christer i Falköping
Thujor växer ju snabbt, så köp hellre en mindre krukodlad istället. Det blir allt för mycket jobb med att flytta den andra.
Christer.
suz75
Jag skulle inte köpt thujan om jag vore i ditt ställe. Jag har själv köpt 3 st thujor som är 1 m höga för 99 kr st fr plantskolan. De växer väldigt fort. Känns onödigt att köpa en thuja som har rotat sig, när du kan köpa för billigare med mindre arbete.
Maggan H
Det är väldigt svårt att flytta en så stor barrväxt, vi provade, gav den massor med vatten men den klarade sig inte i alla fall.
Citrona
Håller med övriga, det kan bli svårt att få den att överleva, just därför tycker jag inte du skall betala något för den. Mitt erbjudande står i alla fall kvar.
Thomas Wahlqvist
TA MED GRÄVSKOPAN OCH KOM, DU FÅR MIN KLOTTUJA 3X3 METER för 1kr.
Den är lite risig i mitten, men med gödning och annat gött tar den sig.
Aqvakul
Avråder liksom flera andra från att försöka flytta en så stor Thuja. Mycket jobb jämfört med att plantera en ny planta.
Har också från flera håll hört och sett hur thujaplantor gått ut i häckar och att detta skett upprepade gånger på samma ställe. Vad det är i jorden som angriper så lokalt vet jag inte. Känner till åtminstone två fall, där man efter ett antal återplanteringsförsök gett upp och "planterat" en stor sten istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon