hoyagalning
Under mina äppelträd står det 7 bärbuskar med vinbär och krusbär. De har, under mina tre somrar här, aldrig givit bär. Krusbären har haft, vad jag tror är, spinn; något vitt "spindelnät" runt sig och bären har inte utvecklats alls utan liksom ruttnat. Vinbären har inte blivit några bär heller...

Är det pga att buskarna är ogallrade. Isåfall; hur gallrar jag?
Är det pga att de får fär lite sol under äppelträden? Ska jag flytta dem?
Är det spinn? Hur behandlas det?
Ska jag beskära buskarna eller dra ner dem till marken?
Ska man föryngra buskar ibland?
Åsa, mälardalen zon 2
De står nog för mörkt + de har kanske för mycket konkurrens när det gäller vatten och näring. Spinn brukar inte dessa växter få men däremot krusbärsmott som är en liten fjärilslarv som spinner in främst bären och så kryper den från bär till bär och äter ur dem (krusbärsmottet går främst på krusbär och svarta vinbär).

För att bli av med krusbärsmott måste man vara ihärdig. Ser man att karten brådmognar = de byter färg för tidigt plocka bort dem ofta finns larven i dessa + plocka bort alla bärklasar som blir inspunna med trådar så snabbt som möjligt så du får med dig larven då kan de aldrig bli vuxna och lägga nya ägg. Detta brukar man behöva göra varje år.

Vill du testa ha kvar buskarna gallra ur ca 1/4 av grenarna = ta bort de äldsta grenarna långt nere vid marken och du kan göra det nu. Ta sedan bort allt gräs/ogräs runt buskarna, blanda ner rejält med kogödsel på påse runt varje buske + kanske någon näve benmjöl per buske samt se till så växterna har tillgång på vatten ända från våren.
Bassam
hej
jas vill säga om du behöver fruktska du gör:
- Försöka ge de mera sol.
- Försöka att ge de bra näring som behåller mycket P K och lite N Liksom. benmjöl blodmjöl eller blåkorn.
- Beskära på rätt tid och på rätt sätt.

Lycka till, H: Bassam
hoyagalning
Solbrist verkar vara ett problem!

Det är svårt att göra något åt eftersom de står under äppelträden som är stora.

Kan jag flytta buskarna? Ta skott? De är gamla och jättestora (= kan jag verkligen gräva upp dem för hand?). Eller ska jag köpa nya och såga ner de gamla? Hur skulle ni gjort?
Bassam
Hej
Jag vill säga att, Du kan flytta, MEN DU SKA TA MED stor jordklump runt rötterna och sedan vattna väldigt mycket när de planterats. OCH SKA DU BESKÄRA DE, FÖR ATT GÖRA BALNSEN MELLAN VATTEN SOM RÖTTER TAR FRÅN JORDEN, OCH VATTEN SOM GÅR UT FRÅN BLADEN, FÖR ATT VÄXTEN SAKNAR MYCKET SUG RÖTTER UNDER FLYTNINGEN.
OBS : DU KAN BESKÄRA STORA ÄPPELTRÄD FÖR ATT ÖPPNA GATAN TILL SOLEN FÖR ATT KOMMA TILL ANDRA VÄXTER.

Lycka till , H: Bassam.
KURT
Beskär man äppelträden så mycket så att det kommer ner mera ljus till bärbuskarna, så kommer bara äppelträden att svara med vattenskott, det är ingen bra lösning:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=70916&hl=

Det är lätt att ta sticklingar från vinbärsbuskar, sätt bara ner sticklinmgarna i sandblandad jord, låt bara 1/3 sticka upp ovan jord. Det går att flytta buskarna också, och kanske dela dem. Men det medför ett ganska stort grävarbete.
hoyagalning
CITAT (KURT @ 14-04-2008, 07:00) *
Beskär man äppelträden så mycket så att det kommer ner mera ljus till bärbuskarna, så kommer bara äppelträden att svara med vattenskott, det är ingen bra lösning:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=70916&hl=

Det är lätt att ta sticklingar från vinbärsbuskar, sätt bara ner sticklinmgarna i sandblandad jord, låt bara 1/3 sticka upp ovan jord. Det går att flytta buskarna också, och kanske dela dem. Men det medför ett ganska stort grävarbete.


Tack för svar!
En kanske dum fråga; om jag ska ta sticklingar från vinbärs- och krusbärsbuskarna, skär jag bara av en gren och sticker ner i jorden orotade?

Bassam
hej

Hej
Jag vill säga att det inte finns dum frågor när man fråga mycket, man lära sig mycket, javisst du kan skära bara av en gren och sticker ner i jorden, och de ska få rötter sig bara ta noga på fuktigheten och luften. Genom att lägga plast påsar över de och ta bort plast påsarna varje dag nästan 30 minuter för att kommer luften till dem,




Lycka till , H: Bassam.
hoyagalning
CITAT (Bassam @ 14-04-2008, 20:08) *
hej

Hej
Jag vill säga att det inte finns dum frågor när man fråga mycket, man lära sig mycket, javisst du kan skära bara av en gren och sticker ner i jorden, och de ska få rötter sig bara ta noga på fuktigheten och luften. Genom att lägga plast påsar över de och ta bort plast påsarna varje dag nästan 30 minuter för att kommer luften till dem,
Lycka till , H: Bassam.


Tack Bassam!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon