Full version: Pawpaw, var köpa?
Stefan P
Hej,

jag har köpt en liten (2 dm) planta av Asimina triloba via postorder men skulle gärna hitta ett större ex. Känner någon till en handelsträdgård i Göteborgstrakten som säljer dessa träd?

Zetas anger i sin katalog härdigheten till zon I-II, så det borde finnas avsättningsmöjligheter på västkusten.

Tacksam för svar!
mogge92
ska till att importera från USA hade jag tänkt mig smile.gif de är runt 1 meter höga och de är redo att blomma.
Stefan P
Från USA, minsann! Klarar de frakten? Jag har varit inne på att göra en beställning från någon holländsk leverantör men priset och grisen i säcken-faktorn fick mig att avstå. Är inte träd extra känsliga att flytta och frakta vid tiden för lövsprickningen?
Jan Lindgren
Hej!
Det viktiga är att få tag i rätt sort som har chans att ge frukt i Sverige. Tänk på att de är självsterila. Jag har sått en massa asiminaa triloba frön för att få grundstammar till ympning så jag är intresserad att köpa ympkvistar av bra sorter om några år. Fröna har mycket hög grobarhet men köp inte torkade frön. Det påstås att de växer långsamt i början men om man har hög temperatur och svagt ljus så växer de snabbare.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Ja, allt ränner ju iväg om du har hög värme och svagt ljus, men hur blir konditionen på dem då? Kan väl knappast vara att rekommendera?
Christer.
Alexander-VG-zon3
vet inte heller om det är så bra att ha lite ljus och hög värme ,,, då blir det väl mer långa och rangliga ljusgröna saker . såfall bättre att ha det svalt(inte kallt) och ljust så dom blir knubbiga och välväxta eller varmt och ljust .

är det någon här som har frön eller frösådder jag skulle kunna få köpa eller byta ??

har inte pengarna till att köpa på postorder .
Jan Lindgren
Hej!
Asimina kräver skugga när de är unga för att växa bra. Naturligtvis kan man odla dem på konventionellt vis men då tar det ett par år extra innan man kan använda dem till ympning.

Flaxss, kontakta mig när du har slutat ditt arbete i sommar så ska vi ordna en planta. Det har grott över 50 frön.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 16-04-2008, 19:32) *
Flaxss, kontakta mig när du har slutat ditt arbete i sommar så ska vi ordna en planta. Det har grott över 50 frön.
MVH
Jan Lindgren



tusen tack !!!! hör av mig i maj när jag är tillbaka till skåne .
Stefan P
Det låter intressant med försöken att ta fram ympunderlag! Som konsument är det även intressant att fundera över vad som avgör vilka växter som finns och inte finns att köpa. Även i växtens hemland, USA, är den tydligen svår att få tag på i handeln, trots att efterfrågan finns. Det finns till och med en organisation, The PawPaw Foundation, som jobbar med att lansera det enligt dem alltför okända fruktträdet.
Jag antar att svårigheter med förökning, pollinering och brist på sorter med pålitlig fruktsättning spelar in.
mogge92
Hejsan igen. Tänkte passa på att fråga i denna tråden nu, om någon känner till någon affär i europa som säljer lite mer exotiska frukt träd? Har kollat mycket över att frakta ifrån USA, och det blir nog endast i nödfall, så vore bra om någon kunde ge mig något tips smile.gif
Stefan P
Ta en titt på holländska Esvelds hemsida: http://www.esveld.nl/cateng.htm

De är etablerade och levererar till utlandet. Fraktkostnaden lär förstås svida...
mogge92
tack så mycket! smile.gif frakten blir knappast mer än från USA tongue.gif
mogge92
tyvärr så hittade jag inga fruktplantor där, kanske jag som inte är så bra på att söka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon