Full version: Klot-thuja, dvärg
Ingrid Zon3
Jag skulle vilja ha några gröna "bollar" och söker alternativ till buxbom. Eftersom jag är lat av födelse och ohejdad vana låter ord som "dvärgklotform" oerhört lockande.

Är det någon som har längre erfarenhet av thuja i "dvärgklotform"? Håller de sig små och klotformade eller blir det en barrskog på 10 år?
Sorter? skötsel? läge? jordmån?

Alternativ utanför thuja-släktet?
Bassam
Hej
Jag vill skicka till dig den här lista och jag hoppas att hjälpa dig , gå till Plantagen ogh du ska hitta mera
Krypande växtsätt







Latinskt namn
Svenskt namn
Höjd
Utmärkande
Zon
Läge

Juniperus horizontalis

Blue Chip
Blå Kryp-en
0,2 m
Stålblå barr
1-4
S-HS

Juniperus communis Hornibrockii
Kryp-en
0,2 m
Grönbarrig
1-4
S-HS

Juniperus squamata

Blue Carpet
Blå matt-en
0,3m
Blåbarrig
1-4
S-HS

Microbiota decussata
Sibirisk krypthuja
0,3 m
Olivgrön, kopparton-vinter
1-6
S-HS
Låga bredväxande









Latinskt namn
Svenskt namn
Höjd
Utmärkande
Zon
Läge

Juniperus virginiana Grey Owl
Grå-en
1 m
Gråbarrig
1-4
S-HS

Juniperus chinensis Mint Julep
Kinesisk en
1 m
Grönbarrig
1-4
S-HS

Juniperus chinensis Pfitzeriana Aurea
Gul kinesisk en
1m
Gula barr

snabbväxande
1-3
S-HS

Juniperus chinensis

Old Gold
Låg gul kinesisk en
0,8m
Guldgula barr
1-3
S-HS

Juniperus squamata

Blue Swede
Blå-en
1,5 m
Blåbarrig
1-4
S-HS

Taxus baccata repandens
Krypidegran
0,8 m
Mörkgröna barr
1-4
S-SK

Taxus baccata Summergold
Gul krypidegran
0,8 m
Gula årsskott
1-3
S-HS



Kuddformat växtsätt









Latinskt namn
Svenskt namn
Höjd
Utmärkande
Zon
Läge

Juniperus squamata

Blue Star
Himalaja-en
0,4m
Blåbarrig
1-4
S-HS

Chamaecyparis pisifera Filifena Nana
Låg trådcypress
0,5m
Gröna trådlika barr
1-3
S

Chamaecyparis pisifera Filifena Nana Aurea
Låg gul trådcypress
0,5m
Gula trådlika barr
1-3
S

Chamaecyparis pisifera Filifena Sungold
Låg gul trådcypress
0,5m
ljusgula trådlika barr
1-3
S

Klotformat växsätt









Latinskt namn
Svenskt namn
Höjd
Utmärkande
Zon
Läge

Chamaecyparis lawsoni. Minima Glauca
Bollcypress
0,5m
Blågröna barr
1-2
S

Picea glauca Alberta Globe
Dvärggran
0,8m
Otroligt tät gran
1-6
S-HS

Thuja occidentalis Danica
Bollthuja
0,5m
Rund utan klippnig
1-4
S-HS

Thuja occidentalis Golden Globe
Gul bollthuja
1m
Gula barr, rund utan klippnig
1-3
S-HS
Lika till, H: Bassam









CGB
Den bollformiga Thuja 'Danica' blir mellan 30 cm och 50 cm hög, Thuja 'Hoveyi' 50 cm till 100 cm, medan Thuja 'Globosa' blir upp till 100 cm hög.
Nedan 2 st T. globosa efter två växtperioder. Jag kommer inte att klippa dem.
http://i58.photobucket.com/albums/g267/Bau...cgb/globosa.jpg
Thomas Wahlqvist
Du BASSAM.
Är inte ditt tjat om PLANTAGEN lite väl utbrett.

Ingrid Zon3
Tackar för tips om bollformad thuja, CGB. Vill inte kritisera dina växter/bilder men ser de lite "lösa" ut i formen? Eller fixar det sig med tiden?

(Ger inte mycket för plantagen heller. Handlar på plantskolor som har vett att ta undan dåligt växtmaterial. Den växtförsäljning som annonserar t.ex. lila rhododrendron (utan sortnamn) har sett mig för sista gången. Tips om kryp-en som svar på fråga om gröna bollar känns sådär... sorry Bassam, säkert välment men...)
Big Gardener
Thuja occidentalis 'Globosa' blir större än 100 cm, men det tar tid. Uppåt 180 cm höga och runt 160 breda om läget är bra.

Thuja occidentalis 'Danica' är ett bra val om du vill ha en liten klotform. Något mindre klotform har Thuja occidentalis 'Tiny Tim'
Bassam
Hej
Jag vill säga att jag pratar om plantagen inte för att jag får nånting av de, men för att alla sina växter kommer från plant skola varje vecka och plant skolor som sätter alla informationen på växter, det är sant jag gjorde prakten hos dem. Så jag är säker på det.
Lycka till, H: Bassam
CGB
Ingrid Zon 3,

smaksak. Vill man kan man ju tukta dem.
CGB
Big Gardener,

en T. 'Globosa' kring två meter hög måtte vara en ståtlig syn. Hur lång tid behöver den för att växa till sig och vilken växtzon krävs?

En så stor boll skulle göra sig perfekt med en pyramid eller konformat gran av något slag, eller varför inte med en cylinderklippt buske, eller allihopa tillsammans i trädgårdens geometriska hörn.
Ingrid Zon3
Och jag började fundera på ett hörm med olika stora klot... Får kolla upp färgerna.
Big Gardener
CGB,

Jag återkommer med bilder.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 19-04-2008, 01:09) *
Hej
Jag vill säga att jag pratar om plantagen inte för att jag får nånting av de, men för att alla sina växter kommer från plant skola varje vecka och plant skolor som sätter alla informationen på växter, det är sant jag gjorde prakten hos dem. Så jag är säker på det.
Lycka till, H: Bassam


får inte dom från leverantörer ??

konstigt nog så är där en hel del stavfel på en del plantagen jag varit på bland deras info skyltar .

bland annat latin och allmänna svenska ord så jag tror inte att det är dessa såkallade plantskolor som sätter upp skyltarna .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon