lissa
Finns det någon som vet om man kan flytta på krassen ..jag har sått i omgångar i en blomlåda som hänger på balkongräcket, men ser att bladen utvecklas alldeles för mycket och stort. Då kom jag ihåg att någon sa förra året att den inte vill ha alltför bra jord..och det är där jag tror att felet ligger.
Nu tänkte jag byta jord, men kan inte göra det om krassen finns där, det är alldeles för tätt och dessutom har dom ju hunnit bli stora..Vågar jag ta upp dom så att jag kan byta ut jorden ?? Kan man toppa den, eller är det inte lönt ???
Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med svar på den här frågan smile.gif
Tosan
JAg tror nog det går bra. Jag försår ju krasse och krukar om den ett par ggr, dessutom kan den toppas smile.gif
Fenja
Att krasse ska ha dålig jord är bara gammalt skrock, plantera dem rätt ner i kobajs på påse och gödselvattna efter 3-4 veckor, hela sommaren så blir den stor, frisk, grön och blommar överdådigt. Däremot tycker jag att en balkonglåda, om det är sådana vi har här i Sverige är ett alldeles för litet kärl för krasse. En planta i en tiolitershink är bättre och du vill få ut allt du kan av dem!
Omplantering tål de bra.
Mvh
Fenja
lissa
Hej Tosan och Fenja..Bra att det inte verkar vara problem med att flytta dom. Beträffande balkonglådan..vet inte riktigt ,men den är rätt så stor, andra år har jag haft Ipomea och blåklint där, men i år tog jag nästan alla krassefrön jag hade och slängde i dom i lådan. Trodde inte att så många skulle ta sig, men så brukar det ju vara..har man bara ett par frön så gror dom inte, men med många verkar det som om grobarheten blir närmare 100% tongue.gif tongue.gif Så här såg det ut i morse, och som du ser är lådan rätt så djup, om du ser så hänger det en grön låda på den vita, men på kanten ser man djupet. Bladen ser lite bleka ut, för jag var tvungen att ta till motljusblixten, eftersom det regnade ordentligt...ÄNTLIGEN,( men det blev inte mer än 1% mer vatten i reserverna)..Ni vet ju kanske att vi har akut vattenbrist med inskränkningar, så let it rain bravo.gif [attachment=16931:DSCN6494.JPG]

Jag har inte en enda plats ledig, och ännu mindre till en stor hink, tyvärr. Jag samplanterar alla som det finns möjlighet att kunna göra så, lite synd om många, men jag vill ju inte kasta bort dom. Jag har en ampel fri där dom var förra året, och jag tänkte flytta över några dit om det kommer för många, men den här lådan är mycket djupare..och om du säger att bra jord är bra för Krassen ( som för dom flesta), då finns det ju ingen anledning att flytta på dom..så det var ju jättebra att jag fick veta det..
Jag är dålig på att toppa, jag försöker att göra det precis ovanför ett bladpar, nu den sista jag gjorde det på var en Mirabilis Jalapa, men tycker inte att det verkar komma ny utväxt där, men jag ska försöka igen med Krassen..
Tack båda två så jätte för hjälpen, nu vet jag vad jag kan göra, och vad jag inte behöver göra... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon