stina
Jag planterade 3 fjärilsbuskar i våras och dom har blivit helt otroligt vackra. Höga med violetta långa blomspiror med massor av fjärilar som kalasar. (Namnet passar verkligen). Nu har jag hört någonstans att man ska beskära fjärilsbuskar!!?? Någon som vet när och hur mycket?
kerstin z5-6
Inget alls förrän på våren och då i första hand det som frusit ner.
Annars en rejäl nedskärning, vår, så den bryter mycket nya blomskott o inte blir så risig
Louise i Göteborg
Fjärilsbusken blommar enbart på årsskott. Därför bör den stubbas helt på våren (om det nu är blmmorna man är ute efter). Med tiden utvecklas en grov bas med fler och fler kvistar.
Vad jag försår är det inget som hindrar att man skapar sig denna klump lite högre upp, som en hamlad pil.
Hannele
"Därför bör den stubbas helt på våren"

Tja, vår Buddleja davidii 'Black Night' stod nära trappan, ungarna höll på att trampa ner den på våren.
Jag lät de torra döda kvistarna vara kvar, för att markera att 'Här springer man inte!'.
Så man behöver inte klippa ner sin buddleja alls...
rolleyes.gif
Louise i Göteborg
Men då har du ju beskurit den laugh.gif Eller i alla fall har dina barns fötter arbetat som beskärningsexperter ohmy.gif

I naturen beskärs den inte alls - utom av betande djur då. Men vi är väl överens om att den blommar på ettårsskotten? Så klippa eller inte beror på var man vill ha blommorna (och hur ordnad man vill att busken skall se ut)
Kerstin i Malmö
Jag tycker den beskär sig rätt bra själv... Den fryser ju ner rejält om man säger så och då bor jag i Malmö... Har en blå, en lila och en vit och den vita trodde jag nästan hade dött under vintern men den kom och nu är den jättefin.

Kerstin
Alpiner i Halmstad
Om inte vintern tagit ner plantan till marknivå så gör vi det på våren. Vi tror att man får kraftigare årsskott om de kommer direkt från tillväxstället i marknivån. Kommer årsskotten från övervintrande stammar är det lätt att de fläks.
Klipper man bort de nästan överblommade blomaxen skjuter plantan två nya blomax i bladvecket under. Blommorna blir inte lika stora som den första
men desto fler. Så kan man hålla på tills dagarna blir för korta eller frosten tar dem.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon