Full version: NEMASLUG!
Jubell
Köptips NEMASLUG!
Äntligen!
thanks.gif kemikalieinspektionen!


OK Här kan ni köpa:
Yippieeee! Jag har beställt nemaslug från Lindesro AB! Kommer på posten nästa vecka.
Nu jäklar! Hoppas det funkar bara!

http://www.lindesro.se
De hinner inte uppdatera hemsidan för alla samtal! Men ring!

042-161870
Jubell
Yippieeee! Jag har beställt nemaslug från Lindesro AB! Kommer på posten nästa vecka.
devil.gif Nu jäklar! Hoppas det funkar bara!

http://www.lindesro.se
De hinner inte uppdatera hemsidan för alla samtal! Men ring!

042-161870
torvan
Tack för tipset! Vad kostar det och vilka förpackningar finns? Torvan
Jubell
Hej Torvan!
Förpackningarna kostar ca 495:- inkl. porto och moms (tror jag, eller lite lägre) Det täcker 100kvadrat men man punktmarkerar ju gärna där det är värst, komposter och rabatter, under verandor etc.
För 40kvadrat var priset 295:- inkl. moms o porto
Lycka till med en snigelfri säsong! Hoppas vi.
Jubell
CillaM
Hur är det med hållbarheten? Är den inte ganska kort?
Jubell
Hållbarheten på Nemaslug sägs vara 2-3 veckor i kylskåp. Det är också viktigt att man hämtar ut sin försändelse snarast. Det är ju levande organismer.
Man ska ju behandla i omgångar. Ett tips är ju att dela en stor försändelse med andra (varför inte med grannarna för bättre effekt) och sedan beställa i omgångar. Man ska upprepa behandlingen då och då beroende på resultat. De anger också att man gärna kan gå på med flera behandlingsmetoder parallellt eftersom Nemaslug tar bäst på småsniglat 1-4 cm.
Nematoderna förökar ju sig i de döda djuren så en viss självspridning sker ju,man får testa sig fram.
Jubell
CillaM
Tack för råden smile.gif
myy
Vi som har tjockt med sniglar överallt (2000 egna kvadrat+allmänning på tre sidor av tomten+granne som aldrig plockar sniglar) blir ju ruinerade. Förra året plockade vi ca 10 liter/kväll under semestern utan att de blev färre...
Kan man inte sprida ut de döda sniglarna som bete?
Jubell
Med Nemaslug fungerar det ju så att nematoderna förökar sig i sniglarna som dör och äts upp av andra sniglar som dör och äts upp av andra sniglar...Men det är som sagt bra att gå på med flera metoder. Nemaslug biter inte på stora exemplar, dem bör man döda och gå gärna på med pellets (t.ex. Snigelfritt) också. Nemaslug verkar också under jord och framförallt på ungsniglar. Tänk på att det kan komma en invasion senare eftersom sniglar ju förflyttar sig.
Om Nematoderna inte får mat dör de ju. Den risken kan vara liten om du har mycket sniglar förstås.

Lycka till! Ju fler som bekämpar ju bättre blir det. Hoppas vi!
bravo.gif

Jubell




Myrilla
Stort tack för tipset. Detta ska beställas snarast tummenupp.gif

Mvh Anna




niklasfr
Är det nån som provat Nemaslug eller känner nån som provat? Det har väl varit tillåtet i Danmark och Norge om jag förstått det rätt.

Såg förresten att Bionema har börjat sälja http://www.bionema.se/mordarsniglar/

Huvva, jag fasar redan för årets säsong och tar till alla tänkabara medel - "mörda sniglarna med maskar" låter lockande. angel_not.gif
Snigelhatare
Hur lång leveranstid är det från bionema?
Snigelhatare
Finns det någon som vet hur lång tid det tar för snigeln att dö from att den har krupit in på ett nematodbevattnat område? Den dör antagligen inte på stört, men det är ju bra om den dör innan den hinner äta någon grönska. Någon som vet?
niklasfr
Enligt vad jag läst så tar det några dagar innan nematoden hittat en värd och släppt ut bakterien som dödar snigeln. Så kanske 1 vecka eller nåt tills man fått fullt skydd mot sniglarna.
Solstorm
Bionema börjar inte leverera förrän vecka 20. Jag får mina från Lindesro nästa vecka.

Tråkigt om det tar en vecka innan snigeln dör. Den hinner ju stoppa i sig massa plantor på en vecka.
niklasfr
Ja, du får nog försöka bekämpa de sniglar som redan är stora med andra metoder. Nemaslug går väl främst på de nya sniglar som växer till under jord. Borde väl därmed ge ett skydd på lite längre perspektiv.

Vart hittade du om när leverans av det här nya medlet kan ske? Hittar inget på vare sig Lindesros hemsida eller Bionemas. Tycker dock att beställningen ser enklare ut på Bionemas sida än hos Lindesros.
Solstorm
CITAT (niklasfr @ 23-04-2008, 20:57) *
Vart hittade du om när leverans av det här nya medlet kan ske? Hittar inget på vare sig Lindesros hemsida eller Bionemas. Tycker dock att beställningen ser enklare ut på Bionemas sida än hos Lindesros.


Mail till Bionema och telefon till Lindesros.
Jubell
CITAT (Solstorm @ 23-04-2008, 21:10) *
Mail till Bionema och telefon till Lindesros.







http://www.lindesro.se
De hinner inte uppdatera hemsidan för alla samtal! Men ring!

042-161870
Hälsar Jubell!
niklasfr
Okej, tack för infon!

Hittade förresten ett roligt spel där man kan träna på att döda lite sniglar.
http://www.bionema.se/mordarsniglar/nemaslug.html
lena:-)
Fick Nemaslug igår, spridit ut det i kväll.....nu återstår det att se ev, resultat...
SPÄNNANDE!!!!
Solstorm
CITAT (lena:-) @ 25-04-2008, 21:11) *
Fick Nemaslug igår, spridit ut det i kväll.....nu återstår det att se ev, resultat...
SPÄNNANDE!!!!



Du tycks vara först med dem. Nu väntar vi på täta rapporter!
buffy
Det skulle vara jätteintressant att få lägesrapporter från nemasluganvändarna här!
lena:-)
Gissa vem som väntar... devil.gif
Har dessutom spridit vanligt snigelgift....
Bäva månde sniglarna...


Förresten så beställde jag i slutet av förra veckan. Den 19e närmare bestämt. Nematoderna kom i torsdags..alltså den 24e...snabbt krupet av nematoderna. Hoppas de ger sig på sniglarna lika snabbt... TUSEN TACK TILL LINDESRO!
lena:-)
Vattnar mina nematoder på kvällarna...
Ingen annan som skaffat rundmaskar?
Solstorm
Mina ska komma nu i veckan.
torvan
Jag får mina på onsdag yes.gif torvan
Johanna O
Har köpt och vattnat ut för en vecka sedan!
Undrar när man ser effekt? Hmm, någon nytta borde de göra de små liven! (nematoderna då... inte sniglarna) wink.gif

Mvh
Johanna
zacke1967
Hej,
Är det bara jag som reagerar på att Nemaslug som sälj nu i Sverige är ganska dyrt.

Ca 500:- för ett paket 30 milj/100 m2, när man via utlänska sidor kan beställa samma paket för ca 270:-
Man kan köpa 3 sändningar med samma paket via utlandet för, 3 x 30 milj/100 m2 för ca 740:-

Varför skall de som tar in detta skinna folket bara för att det precis släppts i Sverige!

Någon som beställt via nätet från utlandet?

//Björn
martin v:a götaland
Vart har ni som handlat från andra länder beställt? Pris och www?
zacke1967
Hej,

Jag har nu fått mitt första paket och det ligger i kylskåpet. Med andra ord inte provat det än så ifall transport skatat innehållet vet jag inte än.

Jag handlade på:
http://www.greengardener.co.uk/

Det var en paket 30 milj/100 m2
Betalde 19,99 pund och det drogs då 243,09 SEK på mitt konto.
De har sagt att de kommer debitera 2 pund till för frakt men det har de inte gjort än.

I vilket fall känns det som stor skillnad.

//Björn
CillaM
I och med att det är ganska kort hållbarhet på nematoderna känner jag att det är lite vanskligt att beställa från utrikes. Hur lång leveranstid? Paketet kan komma bort osv... Men visst, priserna här är ju en aning smaklösa minst sagt.
theseraphim
tycker det är hutlöst för ett halvdant medel med såpass begränsad effekt, fortsätter nog med pellets och lite andra trix
Whiskuchi
Det ena utesluter inte det andra, jag ska använda nematoder (när de nu kommer), pellets OCH manuell bekämpning. I år är det krig.
lena:-)
Hm..jag vattnade ju ut nemaslug den 25e april...nu kommer sniglarna. Inte i horder som tidigare men nog är det tillräckligt. Jag lägger snigelgift under plastbackar som jag ställt ut lite här och var ( blå Champinjonbackar från affären) De funkar finfint som snigelfällor att lägga snigelgiftet inunder. Plockade 5 stycken (FEM) sniglar på deras favoritväxt häromkvällen. En vacker daglilja som antagligen aldrig kommer atrt blomma i somma heller eftersom sniglarna verkar tagit den som huvudmål. På morginen satt det ytterligare sniglar på den. ...jag vet inte om jag ids längre..ger upp snart. Skall man kanske vattna ut ytterligare Nemaslug eller vad gör man?
Whiskuchi
Nu, ÄNTLIGEN, kom mitt Nemaslug.

Har jag rätt i att det vore lättast att invänta helgens ostadiga väder framför att vattna ut dem snarast och behöva gå med slangen varje kväll? (snälla säg att jag har rätt wink.gif)
Solstorm
CITAT (Whiskuchi @ 14-05-2008, 12:13) *
Nu, ÄNTLIGEN, kom mitt Nemaslug.

Har jag rätt i att det vore lättast att invänta helgens ostadiga väder framför att vattna ut dem snarast och behöva gå med slangen varje kväll? (snälla säg att jag har rätt wink.gif)



yes.gif Solklart
nygren777
För att slippa få in nya sniglar i trädgården. Kolla detta:

http://www.expressen.se/1.1163385 och www.snigelstaket.se
Whiskuchi
CITAT (nygren777 @ 16-05-2008, 14:41) *
För att slippa få in nya sniglar i trädgården. Kolla detta:

http://www.expressen.se/1.1163385 och www.snigelstaket.se


Kan du posta dina länkar i flera trådar kan jag svara samma i flera trådar - hutlöst dyrt för något som måste bytas efter tre år!

edit: fat finger mistake
nygren777
Dyrt är väldigt relativt. Olika personer värderar sin tid och saker olika. Att slippa omaket med sniglar och oro över hur trädgårdslandet ska se ut nästa morgon, och istället kunna njuta i trädgården kan var värt en hel del.

Priset beror även såklart på hur många meter man vill köpa. Om man är rädd om ett speciellt trädgårdsland så kan man sätta upp staketet endast runt detta, då kommer man billigare undan.

Staketet kostar 37kr/meter och levereras fraktfritt till din dörr.

Whiskuchi
Är det du som säljer det? Med tanke på att alla dina inlägg säger samma sak - reklam för staketet
theseraphim
och staketet får inte kortslutning som de första fick? De sög ju rejält
per@ljuvahem.se
Fakta och information om hur man använder Nemaslug som nematod produkten heter hittar du på Ljuvahem.se
KURT
CITAT (per@ljuvahem.se @ 19-06-2008, 09:09) *
Fakta och information om hur man använder Nemaslug som nematod produkten heter hittar du på Ljuvahem.se



Annars kan du ju köpa annonsplats till höger här.
Biggan_
CITAT (KURT @ 19-06-2008, 12:20) *
Annars kan du ju köpa annonsplats till höger här.

tummenupp.gif
cato
Måste lyfta upp frågan.
Hur har egentligen NEMASLUG fungerat hos er som använt det?
Vore intressant med lite redovisningar här.
Potentilla
CITAT (myy @ 20-04-2008, 14:45) *
Vi som har tjockt med sniglar överallt (2000 egna kvadrat+allmänning på tre sidor av tomten+granne som aldrig plockar sniglar) blir ju ruinerade. Förra året plockade vi ca 10 liter/kväll under semestern utan att de blev färre...
Kan man inte sprida ut de döda sniglarna som bete?

Vi är i samma situation som Myy och har också tyckt att det blir för dyrt med nematoder, så vi har börjat med Snigelfritt istället. Vi har knappt sett till en enda mördar-, åker- eller skogssnigel sen vi började med det medlet men det verkar inte ta på vinbergssnäckor och andra sorters snäckor . De kryssar obekymrat mellan de blågröna kornen och verkar inte bry sig.
cato
HALLÅ, är det ingen som kan redovisa resultat från användningen av Nemaslug?
cato
Gör ett nytt lyft och hoppas att någon vill svara.
wgreen
Nematod S verkar är rätt prisvärd, samma parasit/mask som i nemaslug. Hittade även lite info om hur maskarna(?) fungerar: https://stick.se/blogg/nemaslug-nematoder/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon