toni
Smultron, hallon, vinbär, krusbär...kan jag plantera dem nu? i zon 4? Smultronen köpte jag i planta i går, krusbärsbusken ska jag få av en bekant, likaså hallonbusken o vinbärsbusken....Nu undrar jag e de fritt fram o plantera dem? Hur trivs dom, vilket läge? Funkar de med sol från ca 10-17? Hur djup grop ska jag gräva? Något annat jag bör tänka på? Funkar de med vanlig trädgårdsjord...Jag e en nybörjare blush.gif
Christer i Falköping
Ja då, plantera på du. Frukt och bärbuskar skall alltid stå i full sol en bra stund av dagen, så den plats du skriver om funkar bra. Trädgårdsjord är det du skall ha. Personligen gödslar jag dem aldrig i början, men det finns de som gör det också och de kan berätta hur de gör. Jag brukar kanske inte gräva så djupt när jag plantera dem (sandjord underlättar så), men gör å andra sidan gräsfritt en bra bit runt busken. Plantera inte djupare än den står i krukan (eller som de du får från vänner, som de stått innan.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon