Henrik_
Och även en fundering till smile.gif
Allt om trädgård hade för ett tag sen en artikel om bambu...vilken jag såklart slarvade bort whistling.gif
Finns det någon annanstans man kan läsa om bamu, är framförallt intresserad av härdighet på olika arter.
Elinzon1-2
Ett råd.

Kolla noga upp hur rötterna och spridningen växer om du köper bambu. Vi började med en nätt liten rugge bergsbambu som blev ett monster med större och vidare diameter för varje år. Nu har den dött och vi har en rotsnärja som inte ens yxa, spett och vässad spade biter på. Vill vi använda platsen som bambun stått på, är det att hyra grävskopa som är lösningen sad.gif Har i efterhand fått höra att den betraktas som svårt ogräs i England.

Detta gäller inte alla sorter, men kan vara värt att fundera över. De är väldigt fina och finns i många variationer men jag vill bara bli av med min!!! Zon 2 trivdes den ypperligt i iaf.

Elin
Henrik_
Tack för rådet, jag är medveten om att det finns flera sorter som är rätt agressiva.
Så det har jag också tänkt att ha med i beräkningen smile.gif
Tack ändå.
Ludvig Johansson
Du kan ju alltid läsa i min bok "Odla exotiskt i din trädgård" som har ett kapitel om bambu, eller så är Paul Whittakers bok Taming the dragon mycket innehållsrik och fin.

Titta gärna in på Leif Klingströms exotodlar forum där det finns bambu odlare att diskutera med:
http://snowpalm.dyndns.org/forum/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon