Full version: Flytt av jasminbuske
Angelica72

Min mamma ska flytta på sin jasminbuske pga av utbyggnad av sitt hus. Hon har erbjudit mig att ta halva eller liknade.
Kommer det funka tror ni? Är det tokig årstid o flytta en jasmin? Kan man dela den?
Tänkte även klippa ner den rejält. Är det för sent? Ska man göra det innan flytt eller kan jag göra det när det är omplanterad?

Tacksam för svar någon av er alla superkunniga männsikor där ute smile.gif

Angelica
embees
CITAT (Angelica72 @ 28-04-2008, 10:26) *
Min mamma ska flytta på sin jasminbuske pga av utbyggnad av sitt hus. Hon har erbjudit mig att ta halva eller liknade.
Kommer det funka tror ni? Är det tokig årstid o flytta en jasmin? Kan man dela den?
Tänkte även klippa ner den rejält. Är det för sent? Ska man göra det innan flytt eller kan jag göra det när det är omplanterad?

Tacksam för svar någon av er alla superkunniga männsikor där ute smile.gif

Angelica


Inga problem flytta en schersminbuske. Klipper du ner den rejält och ger den ett stort hål med mycket godsaker i så ska den klara det. Däremot så kommer den inte att blomma i år.
Det går utmärkt att dela den. Lövfällande buskar tål mer än man tror. Såga tvärs igenom hela klumpen, skär ner den till ca 20-30 cm. Den har så mycket inneboende kraft just nu så det går nästan inte att misslyckas.
Eva i Höga
Ja, det stämmer, inga problem att flytta en schersmin. Jag har flyttat många och även tagit rotskott och flyttat. Glöm bara inte att vattna! Schersminen är en ljuvlig buske. Har bra växtkraft och nästa år får du ljuvliga blommor på den.
Angelica72
Tack snälla ni för erat svar. Vad glad jag blir, för jag har velat haft en schersmin (!) länge. Den är fin och att det luktar underbart om den gör ju inte den mindre önskvärd.

Då tar vi gör en busk-flytt kanske redan i morgon. Kul kul!

Tack än en gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon