Full version: Majs på balkongen
hjärtegull
Jag har dragit upp 4 kalasfina majsplantor, som nu är ca 50 cm höga.

Det jag undrar är; hur stora krukor behöver dom ha egentligen? Räcker det med typ 10-litershinkar, eller ska dom ha kalasstora byttor?

Tack på förhand : )
Fenja
Jag har odlat majs i 20 literhinkar och det blev väldigt fullt med rötter och jag fick gödselvattna ofta.
Mvh
Fenja
DragonLady
Är det för sent att så majs nu?
Vilken sort är godast? o vem har fröna confused.gif smile.gif
Fenja
Du kan få majsfröer av mig DragonLady. Var snäll och pma mig din mailadress så hör jag av mig, jag kan inte svara på pm av någon andledning, internet dyker... Det funkar bra att så nu, låt dem växa under fiberduk tills de ska blomma så vinner du en massa tid wink.gif
Mvh
Fenja
hjärtegull
CITAT (Fenja @ 28-04-2008, 21:44) *
Jag har odlat majs i 20 literhinkar och det blev väldigt fullt med rötter och jag fick gödselvattna ofta.
Mvh
Fenja


Okej, men hur blev resultatet då? Fick du någon skörd, eller trivdes dom inte alls?

Jag tänkte försöka slippa ett enormt byggprojekt på balkongen i år, vore så smidigt om det visade sig att det faktiskt gick : )

Gödselvattna; jag har läst att dom älskar hönsgödselvatten, hurdana är proportionerna gällande vatten/gödsel?

Och en sista fråga: om jag drar fiberduk över dom, kan jag sätta ut dom på balkongen redan nu? Bor sju mil norr om sthlm (osäker på zon), har balkongen i söderläge, och dom senaste veckorna har nattemperaturen inte sjunkit under 5 plus.

Tack för alla svar!
160kvm stort hus
Jag odlade minimajs på min balkong. Hade iofs en stor blomlåda ( 140 x 50 x70 ) och det gick bra trots att jag bara hade fm sol.

Majs med fiberduk.. måste ju se ut som man har en massa tält i köksträdgården... giggle.gif giggle.gif
ingrids
Har testat majs på balkongen och satte alla i en rejält stor låda. De vindpollineras så de behöver liksom stå nära varandra. Fick några snygga kolvar jordgubbsmajs av det äventyret.
DragonLady
CITAT (Fenja @ 28-04-2008, 22:42) *
Du kan få majsfröer av mig DragonLady. Var snäll och pma mig din mailadress så hör jag av mig, jag kan inte svara på pm av någon andledning, internet dyker... Det funkar bra att så nu, låt dem växa under fiberduk tills de ska blomma så vinner du en massa tid wink.gif
Mvh
Fenja



Wow thanks.gif Fenja.

Kan man ha dem i jättestor balja på balkongen då tro?
Behöver man stödja dem något?
Fenja
Hjärtegull, det gick bra och jag fick 4-6 kolvar per planta. Jag gödslar med flytande blåkorn, så jag vet inte hur proportionerna är med hönsgödsel/vatten. Jag skulle vänta med att ställa ut dem tills dyngstemperaturen är 10-15 grader i alla fall, risken är annars att de stannar i växten.
Mvh
Fenja
DragonLady
Idag fick jag majsfröna o idag är de sådda yahoo.gif
......... min man tittade på mig o undrade lite lätt... ska du så ännu mer... crazy.gif
Fenja
Hoppas att det går bra! biggrin.gif Gott att de kommit fram.
Mvh
Fenja
DragonLady
Ja går det inte bra så vet man ju förhoppningsvis bättre nästa år yes.gif
thanks.gif så mycket för fröerna Fenja.. jag ska vårda dem ömt happy.gif
hjärtegull
Nu har min kära majs gått upp i blom, men den är inte mer än ca 1 meter hög, och står fortfarande inomhus. Det känns som att jag håller på att misslyckas totalt med mitt majsprojekt : /

Hjälp?
hjärtegull
CITAT (160kvm stort hus @ 29-04-2008, 10:17) *
Majs med fiberduk.. måste ju se ut som man har en massa tält i köksträdgården... giggle.gif giggle.gif


Hmm, svad är detta? Ser rätt spöklikt ut. Eller är det KKK på besök månne? NEJ! Det är majs på balkongen : P
skogstroll
CITAT (hjärtegull @ 09-05-2008, 09:54) *
Hmm, svad är detta? Ser rätt spöklikt ut. Eller är det KKK på besök månne?

giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon