Full version: ligusterhäck
thoresson
Jag har en ligusterhäck som jag nu ska förlänga. Tog ett antal sticklingar som jag satte i vatten för att plantera på plats i höst. Vid närmare efterforskningar läser jag att de ska kylförvaras till våren då man beskär dem och planterar ut dem i friland för tillväxt. Har någon provat att sätta liguster? Måste man kylförvara? I så fall hur - i vatten, sand eller annat? Går det att plantera direkt?
Louise i Göteborg
För att förlänga eller laga hål i befintliga häckar måste man ju göra så här. Det skiljer alltid lite på nyköpta sorter. Dni skulle se min grannes ölandstokshäck, en planta är citrongul de andra varmgula).

Har därför provat lite olika sätt med just liguster.

Det som fungerat bäst är att stoppa ner kvistar i kökslandet på våren och flytta ut dom ett år senare. Flyttas dom samma höst är dom så små, jag lagar hål och det är svårt att jordförbättra i gluggarna.
Att stoppa ner kvistarna direkt där dom skall vara fungerar lite sämre, man får sätta dom tätt för många tar sig inte och då får man partier där man måste gallra.
Avläggare fungerar också.
Kvistar i vatten har jag inte provat.

Vad vill jag nu har sagt om ditt problem?
Har du fått rötter på sticklingarna? Då kan du plantera på plats om jorden lucker - du har ju inte mitt hål-i-mitten-av-tät-rotmassa-problem. Har dom inga eller få rötter skulle jag rekomendera att du planterar dom i nån' barnkammare för lite tillväxt.
Hannele
"Det som fungerat bäst är att stoppa ner kvistar i kökslandet"

Det som fungerar bästa att stoppa sticklingar direkt på plats; i hålen.
thoresson
Har inga rötter ännu, de är alldeles nyklippta. Blir det för sent att rota nu och sätta i höst?
Hannele
Stoppa bara direkt i jorden, rötterna kommer.
Liguster är ingen vattenväxt, rötterna bildas bäst i sandblandad jord.
Håll fuktigt i början. Augusti är bra tid för sticklingar. [COLOR=purple]Av alla buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon