Full version: Små träd
Buggebubben
Vi letar efter ett mindre träd som kan ge lite skugga åt vår uteplats.
Det bör inte bli högre än 4-5 meter och vara av det lite vackrare slaget.
Gullregn har jag tittat på men eftersom att det är giftigt och vi har små barn så funkar det inte.

Silverpäron är ett alternativ men jag är osäker på om det uppnår den storlek som krävs....dvs lite mer än 3 meter för att ge skugga.

Tips mottages tacksamt.
häxtex
Praktaralia är ett fantastiskt vackert träd. Kan bli uppåt 4 meter. Vackra färger långt in på hösten.
Annars är det ju kul med lite exotisa träd om ni har möjlighet att ta in trädet över vintern eller skydda det på annat sätt.
Hälsn
Häxtex
ingrids
Vad sägs om en prydnadsapel - bjuder på blom, frukt och höstfärg i de flesta fall.
Det finns annars en gullregnshybrid som nästan inte producerar fröskidor vilket är barnvänligt.
Buggebubben
Nu har jag kollat lite på era förslag, tusen tack för dessa.

Praktaralia var svårt att hitta bilder på. Såg någonstans att sluthöjd var mellan 2-4 meter vilket känns lite osäkert om den bara blir 2 meter.

Prydnadsapel var riktigt fin, men som jag förstår det så blir det massor av frukt som man inte kan äta, dvs man måste plocka alla efterom halva trädet kommer hänga över stenläggning där man inte vill ha fallfrukt liggandes.

Japansk lönn kankse? Finns det olika varianter som kanske blir lite olika höga?
Gillar färgen på bladen. Den röda förgen skulle matcha blodboken som står några meter ifrån.
Ingrid Zon3
Jag har för mig att många japanska lönnar tar evigheter på sig att växa sig stora. Fast man kan ju köpa en stor om man är villig att lägga ut tillräckligt med pengar.

Fåglarna tar nog hand om mycket av miniäpplena. Det finns underbara rönnar men det är samma sak med dem.

Stewartia pseudocamellia, japansk skenkamelia rekommenderar Zetas som "förmer än utsökt". Går till zon 3. Jag är jättesugen... Glanskörsbär är också fina. Fläder finns i rödbladiga varianter nu, blommorna är rosa, t.ex. ’Black Lace’, mörkt röda finflikiga blad. Kanske med en vacker sen klematis i så småningom?

Sen finns det ju en flera med klotformad krona, klotkörsbär, klotnaverlönn mm, men jag skulle föredra lite glesare varianter vid en uteplats, får gärna sila igenom lite solljus.

Vilken zon bor ni i?
Buggebubben
Zon ja, det borde jag skrivit.

Vi bor i zon 1, Landskrona kommun 4 km från sundet.
Jorden är sandig.

Jo en lite glesare variant är kanske att föredra. Inte lätt detta då man sällan ser träden fullvuxna på plantskolor utan isåfall får ge sig ut på jakt och spana in grannarnas träd.
Dock har jag faktiskt inte sett något hittills som skulle passa oss här i vår lilla by.

Här är en jättedålig bild där vi tänkt att ha den.
De tre tujorna ska bort och något vackert träd är tänk att ge oss lite skugga mot kvällssolen som vi har rakt i ögonen vid uteplatsen. Trädgården fortsätter bakom planket till höger (vindskydd) så vi har alltså ingen granne vi behöver tänka på. (3800 kvm tomt)

Vad jag håller på med på bilden kan ni läsa om här för övrigt: LÄNK!


11.jpg
160kvm stort hus
japanskt körsbärsträd?

Jättefina blommor på våren och tillräckligt stora.
Buggebubben
Nu verkar det som att det blir någon apel. Sambon meddelar att hon glatt plockar alla frukter som blir kvar eftersom hon gillade trädet.
Då är frågan, vilken av alla aplar ska man välja. Tydligen skiljer det i härdighet, smak på frukt, färg på blommor, motståndskraft mot sjukdomar....osv osv osv.
Vem är det som tar fram alla dessa korsningar och varianter av allting?!? Kan det inte bara finnas ETT av allt. Ett träd....typ whistling.gif

Detta var några av de jag googlade fram. Någon som rekommenderas?

MALUS ADIDONDRACK APEL 60STH
MALUS ADS. HOPA PURPURAPEL 110 -STH lilarosa 3-5 m maj-jun I-V
MALUS CRITTENDEN PRYDNADSAPEL 110 STH lilarosa 4 m maj-jun lackröda bär I-V
MALUS CRITTENDEN PRYDNADSAPEL 110 STH CO ljusrosa 4 m maj-jun lackröda bär I-V
MALUS ECHTERMEYER HÄNGAPEL 110 STH mörkrosa 4 m maj-jun I-VI
MALUS ECHTERMEYER PRYDNADSAPEL 110 STH CO mörkrosa 4 m maj-jun I-VI
MALUS FLOR. PROFUSION PARADISÄPPLE 110STH purpurröd 3-5 m maj-jun karminröda frukt I-IV
MALUS FLORIBUNDA ROSENAPEL 110 STH rosa 3-5 m maj-jun gulröda frukt 0
MALUS FLORIBUNDA ROSENAPEL 110 STH CO rosa 3-5 m maj-jun gulröda frukt I-IV
MALUS HYBR. RUBIN FLIKBLADIG PURPURAPEL A CO
MALUS HYBR. RUBIN FLIKBLADIG PURPURAPEL A CO
MALUS PR. SPRENGER PARADISÄPPLE A CO vit I-III
MALUS PUMILA JOHN DOWNIE PARADISÄPPLE 110 STH CO vit 5-7 m maj-jun orangeröda frukt I-VI
MALUS PUMILA JOHN DOWNIE PARADISÄPPLE 180 STH CO vit 5-7 m maj-jun orangeröda frukt I-VI
MALUS PURP. ROYALTHY PURPURAPEL 140 STH CO karminröd 3-5 m maj-jun mörkröda frukt I-V
MALUS PURP. ROYALTHY PURPURAPEL 140 STH CO karminröd 3-5 m maj-jun mörkröda frukt I-V
MALUS PURPUREA ELEYII PURPURAPEL 110 STH CO vinröd 3-5 m maj-jun mörkröda frukt I-V
MALUS PURPUREA ELEYII PURPURAPEL 110 STH CO vinröd 3-5 m maj-jun mörkröda frukt I-V
MALUS PURPUREA PENDULA HÄNGAPEL 150-175 CO rosa 3-5 m maj-jun I-IV
MALUS 'RED JADE' HÄNGAPEL 100-125 CO mörkrosa-vit I-IV
MALUS STENSTRÖM PURPURAPEL 110 STH CO mörkrosa I-IV
MALUS ZUMI CALOCARPA KORALLAPEL 110STH vit 3-5 m maj-jun orangeröda frukt I-IV
Boxer
Gulbladigt korstörne, Gleditsia triacanthos Sunburst, ca 4 meter hög, vacker och skir med gulgrönt bladverk

Ullungrönn, Sorbus Dodong, ca 5 meter hög, fantastisk höstfärg

Pärlemorrönn, Sorbus vilmorinii, 4-5 meter hög, rosa bär
josohl
Det finns en jättefin prydnadsapel som också kallas barnäpple (Malus "Rescue") som inte blir så stor (cirka 3-4 m) och får små (cirka 4 cm), ätbara frukter. Då kanske frugan slipper plocka om barnen äter upp dem...
Buggebubben
Var på Flyinge plantshop idag och hittade en lovande praktapel som vi nog siktar in oss på.
Dom hade rätt så många aplar men denna skulle vara rikligt blommande, rätt storlek och motstångskraftig mot allt möjligt.

Tack för alla svar och hjälp.
Med alla experter här inne är man aldrig vilse i trädgården biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon