Norrlänning
02-05-2008, 11:19
Hej köpte 8st fuchior sticklingar från easy plant och vet inte om dom passar bäst i ampel eller kruka,framgår dåligt i tidningen jag beställde från.
Dom heter American Bloom och sorterna är Dancing flame,Blacky,Holly beauty,Deep purple.
Någon som har tips vad jag ska planera dom i .
Trivs dom i mycket sol.
Mvh Norrlänningen
ingrids
02-05-2008, 11:42
1 hängande, 2 buskig 3 hängande 4 hängande såvitt jag luskat mig till.
Fuchsior gillar nästan aldrig mycket sol - halskugga eller kanske till och med helskugga är bättre. De gillar också regn och rusk så om du har en chans att inte ha dem under tak blir de bara glada. Har sett fuchsia-amplar upphängda i träd, klart läckert och då får de oftast lagom med skugga på köpet.
Norrlänning
02-05-2008, 13:39
Tack för svaret, en lite fråga till kan jag sätta 2-3 st i en normalstor ampel ,eller blir det för mycke.
Mvh Norrlänningen
ingrids
02-05-2008, 13:45
Är rädd för det - jag tror att alla dina sorter blir rätt stora och kraftiga så jag skulle nog inte satsa på mer än en per normalstor ampel. När en välgödd hängfuchsia tar fart kan det bli en rätt mäktig planta.
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2008, 13:50
Svenska amplar brukar vara ganska små för att odla i så är det typ en 15-20cm ampel du pratar om räcker den knappt till en planta ex. Deep Purple har jag haft och den blev ganska stor på en säsong.
(Tänk på att det är ganska små plantor Easy plant säljer och man kan inte ta en liten fuchsiaplanta och plantera i en stor behållare direkt, fuchsior flyttas gradvis över till större behållare. +Fuchsior vill ha en riktigt lucker och syrerik jord gärna bra krukväxtjord som är uppblandad med små lecakulor)
Norrlänning
02-05-2008, 16:47
Tack för tipsen ,ska börja med att sätta om dom i lite större behållare ,tills dom har blivit lite större.
Norrlänningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.