Krokodilen
När vi blev med trädgård blev vi också med tre rhododendron - två större buskar och en liten mini. Alla tre har varit gröna hela vintern, även minin.

Läste om azaleor att de inte ska ha gödning, då växer de och blir större men blommar dåligt. Gäller samma för våra rhododendron?
Christer i Falköping
Mina får när resten av blommorna får, liksom ingen idé att försöka gödsla vid sidan om. Men de brukar klara sig bra om man bara låter löv ligga kvar runt dem på vintrarna, så att de blir den gödning de behöver.
Christer.
*Digitalis*
Rhododendron gödslar man väl när de blommat över? Finns speciell gödning att köpa.
Christer i Falköping
Finns specialgödning till en mängd växter och det mesta är helt onödigt. Fördelen med rhododendrongödsel är att den inte innehåller kväve och därför kan användas på hösten. Men gödslar man nu på våren, men inte mer, är det ingen fara om det kommer lite kväve också.
Christer.
LottaK
Hej!
Har hört att man kan ta barrkompost under granar för gödning till tujor och rosor.
Stämmer det?
Hur är det med tallbarr? Funkar även det?
/LottaK
Aqvakul
Gödslar efter blomningen med (lite!) NPK - rejält med löv gärna ek eller bok till hösten. Vattna ordentligt, särskilt höst och vår.
Jan af Lisö
Jag har Weibulls Rhododendrongödsel och den innehåller 13% kväve !!
Christer i Falköping
Det var något nytt för mig. Men den får man inte använda på hösten. Kvävet gör att den fortsätter att växa trots att kylan kommer och då fryser den sönder.
Christer.
Krokodilen
Har en flytande gödning hemma med lågt NPK, då plockar jag fram den och gödslar efter blomningen. Till helgen går jag hem och drar ut vattenslangen och ger våra rhododendron vatten i alla fall. (Vågar väl inte vattna ikväll, inte så bra om det blir kallt till natten. Inatt var det nog nere i nollgradigt.)
Tack-tack! Ni alla här inne i forumet är en fantastisk källa till kunskap för en nybliven amatörodlare. Tänk så många misstag vi kan undvika, och så många fler växter som överlever tack vare er hjälp. thanks.gif thanks.gif
Bassam
man kan köpa specialgödsel för rododendron. ni kan Gödsla nu på våren.

lycka till, H:Bassam
Lotta i Gbg
Rhododendron gödslas tidig vår, själv använder jag Blåkorn. De mår inte bra av att gödslas senare eftersom det då är risk för att de sätter en andra omgång blad som inte hinner avmogna ordentligt innan hösten. Rhododendrongödsel, undrar man ju varför? Säkert bara en affärsidé.
Christer i Falköping
De flesta specialgödsel och jordar behövs inte, det erkänner ju till och med tillverkarna. Men kunder vill ha det och då säljer de ju, de är inte dumma.
Christer.
arborator
I Finland man har en stor arboretum med mycket rhodon,ägaren berättade att de köper trasiga och läkande säckar av potatisgödsel. Den har alldeles samma recept som rhodogödsel men mycket billigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon