Krokodilen
[attachment=17711:Bild_011__2_.jpg]
Skulle gärna vilja veta vad det här är för buske, och om den ska beskäras.

Busken har några väldigt långa spretiga grenar som står rakt upp. Skulle gärna vilja veta om de ska beskäras. I så fall när? Det sitter små små ljusgula blomknoppar på grenarna. Bladen ser ut som rosens blad (men någon ros är det ju inte).

Skulle tro att det är en buske som gillar skugga eftersom den är planterad alldeles bakom en häck av ölandstok.
fenix
Skulle det kunna vara en Kerria japonica. Vilken zon?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som kerria (Kerria japonica har jag för mig är det vetenskapliga namnet). Kerria brukar inte behöva så mycket beskärning, äldre buskar kan man gallra ur de äldsta grenarna ur på vårvintern (grenarna klipps bort vid marken), unga grenar har fin grön färg äldre grenar blir ofta brunare och det är de knallgröna grenarna man ofta odlar den för. +Vid beskärningen på vårvintern kan man ta bort sånt som dött kerria är inte så härdig så det händer ju ibland att en del dör. Kerria har ett ganska spretigt växtsätt men så ska den se ut.
Krokodilen
CITAT (fenix @ 03-05-2008, 21:09) *
Skulle det kunna vara en Kerria japonica. Vilken zon?


Zon III bor vi i.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-05-2008, 21:10) *
Jag tycker det ser ut som kerria (Kerria japonica har jag för mig är det vetenskapliga namnet). Kerria brukar inte behöva så mycket beskärning, äldre buskar kan man gallra ur de äldsta grenarna ur på vårvintern (grenarna klipps bort vid marken), unga grenar har fin grön färg äldre grenar blir ofta brunare och det är de knallgröna grenarna man ofta odlar den för. +Vid beskärningen på vårvintern kan man ta bort sånt som dött kerria är inte så härdig så det händer ju ibland att en del dör. Kerria har ett ganska spretigt växtsätt men så ska den se ut.


Googlade på namnet du föreslog och hittade en närbild på gren med knoppar. Ser precis ut som vår buske. Och så blir det tydligen massor av gula blommor, såg jag på andra bilder.

Jättebra, då vet jag att jag inte ska skära ner de långa gröna grenarna. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon