Full version: Japansk lönn
LadyG
Har läst lite varstans om denna och fått klart för mig att den är en snabbväxande, långsamväxande buske och/eller träd som blir mellan en och fyra meter och så vidare... Har varit på flera ställen och de säger i princip olika saker allihop.

Vad är det jag har köpt och klarar den sig på balkongen om jag planterar om den i stor kruka, och vilken sorts jord trivs den i i så fall?

Jag kärade ner mig i den i samma sekund jag såg den, men hur tar jag hand om den på bästa sätt. Den är ju så vacker!
LadyG

Så ser raringen ut!
LadyG
Ingen som vet?
Rihane
Vet inte men gjort så här:

Ställt min i en 18 liters Lindersbergskruka. Lecaculor i botten. U-jord. Basketmate. Smålecakulor. Vermicullite och perlit.


Köpte min på Älvsjömässan. Budet där var att den efter 10 år skulle bli ca 1,5 m den kunde bli upp till 2 meter.
Ska inte klippa den i år, kan börja nästa år.
LadyG
CITAT (Rihane @ 06-05-2008, 15:29) *
Vet inte men gjort så här:

Ställt min i en 18 liters Lindersbergskruka. Lecaculor i botten. U-jord. Basketmate. Smålecakulor. Vermicullite och perlit.
Köpte min på Älvsjömässan. Budet där var att den efter 10 år skulle bli ca 1,5 m den kunde bli upp till 2 meter.
Ska inte klippa den i år, kan börja nästa år.


Tack smile.gif

Då är jag lugnare, om det tar 10 år för den att nå 2 meters höjd lär jag inte behöva oroa mig för att den ska slå i balkongtaket i alla fall. Har sett ut en kruka som bara är aningen mindre än den smultronschersminen står i, den räcker nog säkert ett tag då.

Tack för tipset om U-jord, det ska jag skaffa!

Någon sax behövs inte på den här känns det som, den skulle snarare behöva växa till sig lite. Skaffa lite fler grenar först så man har något att klippa i till nästa år smile.gif
LadyG


Nu är den omplanterad i större kruka och med perlit i jorden och lecakulor ovanpå så jorden inte torkar ut så snabbt.

Nu hoppas jag att den börjar trivas lika bra som schersminen den står bredvid.
Bassam
Visst kan du ha japanska lönnar i kruka. De vill ha rododendronjord, alltså okalkat och mycket torvmullkrukstorleken rejält . , t.ex. kan du plantera hasselört och vita bollvivor på kanten för att täcka jorden. Det är bättre om krukan isoleras men på grund att lönnen tappar bladen kan den förvaras mörkt. Har du något förråd eller källare som blir kall men där minusgraderna inte blir så många under lång tid är det suveränt.
lycka till, H:Bassam
Krokodilen
En sån vill jag också ha! Kan jag plantera den i en rabatt tror ni? Har en rabatt på framsidan av huset (nordost) som ser så trist ut.
Rihane
Dom är fina wub.gif .
Kul att se hur fin den blir när den blir äldre
Har för mig att dom skulle klara sig till Zon3. Tänkte ställa den till hösten, längs med väggen och täcka lite med fiberväv och en pressening eventuellt.

Här är min raring som är mycket mindre än din. Hittade en pensé, som har liknande färg som bladen på lönnen. som fick samsas i krukan. Senare kommer en kärleksört och espressonäva som ska få vinröda blad.

[attachment=17998:maj09a.jpg]


LadyG
Bassam, tror du det räcker om jag skyddar krukan från frost och låter den stå där den står? Kan den övervintra då, eller tål den absolut inte frost?

Rihane, så fin den är! Den kommer att bli jättevacker även som stor, så stor den nu blir. Runt 2 meter påstods det på en sida, men det skulle visst ta tio år.

Fint arrangemang du gjort med blommorna runt den!
Bassam
Jag tycker att den kan stanna ute om de planterar i isolerad kruka, men det är som farligare mera än frost den är vårsolen de behöver mycket vatten under stark sol.
Lycka till, H: Bassam
LadyG
Tack Bassam, jag känner på jorden under så att den är lätt fuktad nu när solen ligger på. I sommar får jag nog vattna en eller två gånger om dagen om den ska hållas fuktiga hela tiden, men det är det värt!
LadyG
Den verkar ha rotat sig bra i sin nya kruka, min lilla lönn. Frosten försökte nypa den men den klarade sig med lite bruna fläckar på de spädaste löven och nu kanske man kan blåsa faran över då? Till vintern får jag göra mitt bästa för att skydda den mot kylan, fast nu ska jag njuta av den röda prakten :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon