omena
Hej alla trädgårdskunniga.
Igår fick vi hem våra hett efterlängtade träd, en klotlönn och två klotkörsbär. Vi hade förberett genom att gräva rejäla gropar och köpa hem stödpålar. När jag har sett program där man planterar brukar de ha stödpålar som slutar strax under kronan, så tanken var att stödpålarna skulle bli ungefär så höga. Men när träden levererades insåg vi att endera minnet eller ögonmåttet kanske inte är det bästa... för nu når pålarna bara upp till knappt ca 2/3 av stammen. Stammarna är lite över två meter, så det blir blir ju en bit kvar till kronan. Men det kanske räcker ändå? Eller borde vi byta ut pålarna till högre?
KURT
Jag tror att det räcker, stödet är där för att inte stammen skall röra sig alltför mycket innan rötterna har hunnit etablera sig i jorden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=27525
omena
Tusen tack för det snabba svaret!
Jag hade också för mig att det är just för att rötterna ska få rota sig som man ska ha stöd och det verkar ju fungera även med den höjden vi har. Tom att det verkar vara bättre med den höjden det blev nu än vad jag tänkt från början, om man läser Cillas svar.
Då behåller vi stöden som de är.
happy.gif
CGB
Javisst. Korta stöd räcker bra. Den understa grenen skall gå fri. Och kronan skall kunna röra på sig. Rötterna får jobba lite mera för att få ett starkt fäste. Se skissen nedan.
http://www.treesaregood.org/treecare/tree_planting.aspx

omena
CITAT
Javisst. Korta stöd räcker bra. Den understa grenen skall gå fri. Och kronan skall kunna röra på sig. Rötterna får jobba lite mera för att få ett starkt fäste. Se skissen nedan.
http://www.treesaregood.org/treecare/tree_planting.aspx


Vilken bra länk! Då känner jag mig helt nöjd med stödpålarna vi har nu. Nu är det bara vattna lagom som gäller. Här är det gassande sol och högsommarvärme, upp tilll 30 grader visade termometern hos oss igår. Underbart sommarväder, men inte det mest optimala för nyplantering direkt... Lönnen såg stackars ut och hängde lite med löven igår trots att vi vattnade ordentligt vid planteringen dagen innan. Så vi får vara extra noga med rejält vattnande nu, vill ju att våra nya små liv ska få en så bra start som möjligt!
Ezereht
Måste man egentligen ha stödpålar då? Om trädet ser stabilt ut och är något så när skyddat. nvm..läste cillas svar.
KURT
Nyplanterade täd behöver ofta stöd första året, innan rötterna har etablerat sig. Men sedan beror det ju hur vindutsatt trädet står, och vad för jord det planteras i. Står det mycket skyddat, och i stabil jord, så kan det nog klara sig utan stöd:

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
Cilla
Stödpålar behövs oftast, iallafall en säsong. Sedan är det lika viktigt att ta bort dem som att man haft dem. Man testar att trädets rötter fått fäste i marken, och om trädet inte fått fästa efter en hel växtsäsong är något ofta fel med etableringen. Iallafall om det rör sig om ett ungt och ganska litet träd.

Viktigare än stödpålarnas höjd är placeringen av fästet till stammen. Det eller de ska sitta strax under halva stammen, om man med stam menar från lägsta krongren och ned. det rätterna som ska stödas medan kronan ska vaja.

Utöver det ska banden till trädet vara breda och inte skava. Stödpålarna får man ofta placera en bit ifrån trädet så att inte skav uppstår.

Och efter en elelr max två säsonger - ta bort dem. Annars växer träden som om de skulle ha stöd för evigt och blir bräckliga.

Man kan med träd som rådjuren gillar att feja emot låta en eller annan stödpåle stå kvar efter det att man tagit bort banden till trädet. Då fejar ofta rådjursbockarna någon annan stans.


Söttok06
Så om jag förstår det hela rätt så kan jag nu ta bort stödpålen. Eller till hösten. Jag köpte ett Dvärgplommonträd i höstas på Plantagen.
Nu har det fått löv såg jag. Stödpinnen är en sådan där som man har till skurborstar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon