Full version: Som gullregn men vit
makro

Kan någon berätta vad är namnet på ett litet trä som ser ut eakt som gullregn, fast med vita blommor? Har letat efter den ett tag nu.
Christer i Falköping
Robinia låter det som du menar.
Christer.
makro
Tack, Christer! Vet du kanske var jag kan köpa den? Är den vanlig i Sverige?
Christer i Falköping
Helt ovanlig är den inte, men bara i södra sverige. Den är inte allt för härdig. Robinia pseudoacasia heter den (tror det blev rätt stavning där). Har en tendens till att skjuta mycket rotskott dessutom har jag hört. Men bor du i lägre zon bör den finnas på en välsorterad handelsträdgård.
Christer.
Ophelia
Robinia finns i Sverige och massor nere i de södra delarna av vårt avlånga land. Den finns att få tag på i de flesta av våra plantskolor i mellansverige och nedåt. vet inte hur det är uppåt i landet. Härdigheten är väl varierande men i lilla Kolbäck finns en robinia (Robinia psuedoacasia) som träd i ett buskage. Det finns lite olika arter men jag antar att det är rosenrobinia (Robinia hispida) och robinia (falsk akacia Robinia psuedoacacia, här finns även klotrobinia Robinia "Umbraculifera") som är de vanligaste. Säkert någon annan som kan ge dig vidare tips om denna vackra växt.
Christer i Falköping
Möjligtvis att det finns runt kustdelarna upp till mellansverige i handelsträdgårdar. Men längre in i landet blir det väl kärvt för den. Har svårt att tro den skulle klara sig speciellt bra på småländska höglandet och upp mot falköpngshållet. Där är klimatet rätt så kärvt för den.
Christer.
Huggorm
Verkar mest vara förädlade varianter som finns att tillgå på plantskolorna, jag letar fortfarande efter ett ex av originalet, men det verkar vara svårt att finna. Förutom de häftiga bladen och de vita blommorna, så är en ytterligare fördel att den accepterar mager jord.
jegi
CITAT (Huggorm @ 10-05-2008, 19:41) *
Verkar mest vara förädlade varianter som finns att tillgå på plantskolorna, jag letar fortfarande efter ett ex av originalet, men det verkar vara svårt att finna. Förutom de häftiga bladen och de vita blommorna, så är en ytterligare fördel att den accepterar mager jord.


Kolla i så fall Egnérs växter. Där köpte jag min. Ursprunget är ett träd från Botan i Uppsala.
Huggorm
Där fanns den ju! Det blir snart tvunget att ta en tur dit, det finns nog ingen annan butik i Sverige med så mycket spännande träd.

Hur klarar sig Robinian i Gävle då, om det är där du har den?
flower
Det finns ett träd som heter gulved (Cladastris lutea) som även det är en vit variant av gullregn
Gulved
makro

Bor i zon 2, så det går förmodligen bra med robinian här.
jegi
CITAT (Huggorm @ 10-05-2008, 23:43) *
Där fanns den ju! Det blir snart tvunget att ta en tur dit, det finns nog ingen annan butik i Sverige med så mycket spännande träd.

Hur klarar sig Robinian i Gävle då, om det är där du har den?


Den är väl inte riktigt satt på prov än, fick en ganska ombonad vinter. I ett skyddat läge tror jag att det ska gå bra. Den växer fort f ö.
Janne56
Jag har dille på att så allting - bl.a. träd och buskar. Har många olika exotiska arter däribland robinia (Robinia pseudoacacia). Det största egensådda exemplaret är ca 10 meter högt (med de mest ljuvliga blommor i mitten av juni - vilken väldoft!!!), men jag har även småplantor på mellan en halv och en meter. Har du vägarna förbi Västervik, är det bara att hälsa på och ta med sej ett exemplar.
Hälsningar Janne56
Fågelvägen
Här i Nacka har ett par av grannarna riktigt stora ex. av Robinia pseudoacacia. Runt träden finns en hel del småplantor- är det någon som vet om det är rotskott eller fröplantor?

Ena grannen tycker det är rätt jobbigt med småplantorna, eftersom barnen lätt sticker sig på de vassa taggarna.
Christer i Falköping
Med största sannolikhet rotskott.
Christer.
Cilla
Den rotskottar sig gärna och kan om man vill bli hela, täta blommande buskage med vackra blad... Tyvärr är det inte helt lätt att föröka den genom att plantera dess rotskott för ofta skickar den rotskotten så långt ut från moderplantan att man får gräva många meter för att hitta rottrådar som tar upp näring. Jag har själv misslyckats flera gånger med förökning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon