Krokodilen
Med huset följde två snygga blomhållare i gjutjärn med kokosmatta i. Den ena sitter i nordost, den andra i syd. Båda sitter under takutsprånget och får nog inget vatten alls ens när det ösregnar.

Vill gärna ha förslag vad jag kan plantera i utan att behöva gå och vattna varenda dag.

Fungerar kokosmattan förresten så att den håller kvar fukt, eller är det bara en utseendegrej?
hjärtegull
Den blomlådan i söderläge får du nog räkna med att vattna nästan varje dag, om du inte väljer typ olika sorters taklök och andra fetbladiga växter. Den i nordost kan du kanske klara dig med lite mer sporadisk vattning, men välj växter som klarar av att stå i det läget också.

Om du inte gör något så drastiskt som att byta ut blomlådorna mot självbevattnande varianter, men så som jag förstod det så var det ju ju blomlådorna du ville ha.

Kokosmattorna vet jag inte riktigt hur det fungerar med, men jag tvivlar på att dom har någon direkt fuktighetsbevarande funktion.
Krokodilen
CITAT (hjärtegull @ 10-05-2008, 18:59) *
Den blomlådan i söderläge får du nog räkna med att vattna nästan varje dag, om du inte väljer typ olika sorters taklök och andra fetbladiga växter. Den i nordost kan du kanske klara dig med lite mer sporadisk vattning, men välj växter som klarar av att stå i det läget också.

Om du inte gör något så drastiskt som att byta ut blomlådorna mot självbevattnande varianter, men så som jag förstod det så var det ju ju blomlådorna du ville ha.

Kokosmattorna vet jag inte riktigt hur det fungerar med, men jag tvivlar på att dom har någon direkt fuktighetsbevarande funktion.


Fetbladsväxter i söderlådan får det bli då, annars kommer innehållet inte att leva länge.

Vilka växter klarar nordostläge?

Byta ut blomlådorna är inte aktuellt, antingen ska jag ta bort dom eller också använda dom. (Skulle själv inte komma på idén att sätta blomlådor på ett hus så där som förra ägaren gjorde, men när dom nu sitter där så kan jag ju prova att använda dom. Funkar det inte får jag väl ta bort dom.)
ingrids
Du kan börja med att testa att fodra dem med plast innanför kokosmattan - mattan är tänkt att bevara fukten men det rinner oftast bara rakt igenom ändå. Doroteablomma och njurvinda tål torka också, pelargoner brukar kunna klara sig rätt hyfsat också - men nu talar jag nog inte om söderläget.
hjärtegull
CITAT (ingrids @ 11-05-2008, 20:43) *
pelargoner brukar kunna klara sig rätt hyfsat också - men nu talar jag nog inte om söderläget.


Pelargoner klarar sig alldeles utmärkt i söderläge, och tål att torka till mellan vattningarna, men dom kräver ändå att man vattnar lite då och då, på sommaren i söderläge med relativt liten jordmån; ja då får man vattna i princip dagligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon