pettersvarte
Fick fyra stycken ligusterplantor av en kollega som hon låtit växa fritt (vintergrön) och jag vill ju klippa ner dessa radikalt för att få dessa täta. Har just planterat dessa och vissa påstår att dessa måste rota sig innan jag klipper dem..stämmer detta? Hur fort rotar dessa sig? Hur mycket måste man vattna första tiden?

Många frågor från en novis confused.gif
pettersvarte
Ingen?
Belunn
Jag pushar för denna frågan igen.

Jag har precis gjort samma sak som pettersvarte och undrar också om man bör vänta lite med klippningen. Kanske bör man vänta till våren som det är nu? Plantorna är ju rotade ifrån det ställe jag grävde upp dem men dock ändå omplanterade.

För min del gäller det bara ett par plantor som jag planterat in i ett hål i n befintlig häck. Som det är nu så har plantan rätt höjd i förhållande till resten av häcken men är glesare. Måste jag klippa ner denna hårt för att få det tätt eller kan man fuska på något sätt?
Thé
Det blir säkert bra om ni klipper dem i mars. 15-20 cm höga.
Big Gardener
Liguster brukar vara tåligt. För att vara på den säkra sidan bör ni dock vänta med klippningen tills ni kan konstatera en jämn skottillväxt hos flertalet grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon