Full version: Vingad benved
svanqvistj
Hej!
Planterade en vingad benved 2002 när vi flyttade in i vårt hus. Benveden har växt, varit frisk och fin och var i höstas ca 2 m hög. Nu visar det sig att i stort sett alla grenar ned till 1 m höjd har dött. De är knastertorra och helt utan liv. När jag klippt bort det döda ser busken ganska så stympad ut och inte alls så vacker. Jag bor i Åmål i zon 3 och busken har stortrivts fram till nu. Inga förändringar har skett i miljön runt om kring den eller i hur jag sköter den.

Vinter har ju varit konstig förstås blöt och varm och sedan snö och kyla runt påsken, men inte skall väl det påverka så illa att buskens grenar bara dör?

Vad kan ha hänt?

Tacksam för svar. Jag vill så gärna att busken tar fart igen. confused.gif
ingrids
En teori kan vara att det försökte börja växa innan det töat nog för den att suga upp vatten, fast det har jag mest hört hända vintergröna växter. Nu vet jag inte om det är lite sent att beskära mer på benveden, men om det inte är det skulle du kunna skära av de äldsta grenarna långt ner så att du får nytillväxt på mer än en höjd.
Det sannolika är att den kommer att ta sig bra och att det mest är formen som tagit stryk.
(Min meningsbyggnad har havererat helt ser jag, men jag tror det går att begripa ...)
Anders zon 1
Har en vingad benved som drabbat av exakt samma sak i år. Jag misstänker starkt att det är någon svampsjukdom, typ grentorka, som är boven i dramat. Årets extremt milda och fuktiga vinter kan säkert ha gynnat svampsjukdomar. På min buske började bladen på några av grenarna slå ut men vissande efter hand utan att det varit kallt så jag är ganska säker på att det inte är kyla som är orsaken.
svanqvistj
Usch, grentorka lät förfärligt. Men när du säger det så ser grenarna liksom helt intorkade ut, tom de korkaktiga vingarna är förtorkade. Finns det något man kan göra åt det?

Jeanette
Anders zon 1
Nej inte mycket att göra vad jag vet. De döda grenarna kan man ju inte göra något åt mer än att klippa bort och bränna upp för att minska risken för spridning om det är en sjukdom. Att enstaka grenar torkar behöver inte vara så allvarligt. Det kan drabba många olika buskar och träd och det är sällan hela trädet/busken dör. Man kan ju hoppas att det i detta fall är något tillfälligt som inte kommer att återupprepas senare i sommar eller nästa år. I förebyggande syfte kanske man skulle kunna behandla med BINAB (pulver som man blandar ut i vatten och som innehåller en parasitsvamp som angriper andra svampar - helt ogiftigt och ofarligt för människor och djur), men det är inte säkert att det har någon effekt.
marjan
Likadant har hänt med min Vingad Benved i Arvika, den som var så fin!!!!
svanqvistj
Hej på er!

Tack för svaren. Grenar är bortklippta och stoppade i sopsäck för transport till soptipp. Tänkte också att jag skulle rengöra mina verktyg för att undvika att jag sprider eländet vidare (hoppas jag inte redan gjort det). Jag sökte på Odlas olika forum efter grentorka och där fanns tips om att man kunde spreja trädet/busken med lättmjölk (enzymerna skulle visst ta kål på svampen på något sätt). Drog mig till minnes att man kan göra likdant med äppleträd för att undvika skorv på bladen (det stod i min boken Min Trädgård), så det kanske är något att försöka.

När man äntligen efter 5 år med trädgård börjar se resultat av sina odlaransträngningar så går busken och krymper istället för växer. Ja, ja det hör väl till trädgårdslivet det också....

Jeanette
Bassam
Om de är svampen sjuk dem , man ska sig sina generationen som exempel vita pulver över eller under bladen. I alla fall det är bra att borta skada grenar.
Lycka till, H:Bassam

Cilla
Jag har tyvärr ingen teori om vad detta kan vara, men läser gärna om hur detta utvecklas hos er!

Jag tror varken på blöta somrar, varma vintrar elelr kalla vårar. Den vingade benveden brukar klara detta.

Att ta bort angripet och följa vad som sker är ofta det bästa när en relativt ung buske som trivts bra och inte fått någon förändring i markerna börjar visa svaghetstecken. Visserligen kan man luckra i marken och vattna vid torka för att stärka växten, men jag tror inte man rår på symtomen i detta fall.
Anders zon 1
CITAT
Jag tror varken på blöta somrar, varma vintrar elelr kalla vårar. Den vingade benveden brukar klara detta.


Ja, det är lite underligt. Benved av alla sorter verkar ju annars vara väldigt stryktåliga och friska växter som klarar det mesta. Men man får väl som sagt hoppas att det är något tillfälligt.
Elihe
sick.gif Även min vingade benved har råkat ut för samma sak. De äldsta grenarna helt intorkade, på en del har bladen börjat slå ut men vissnat. Trodde först det var den sena frosten, men uppenbarligen inte. bor i Linköping
g.gif
Bassam
jag läste före två dagar att de börja sälja trichodermasvampar det kommer med jord och fungera mot svampen.
OBS: du behöver ta bort översta 10cm från gamla jord och sätta den här jord och vattna , då ska du lämna inte jord torka på grund att den här svampen tycker inte torka jord .
Lycka till, H:Bassam
Cilla
Ja, Trichoderma fungerar mot ett antal svampar men appliceras på olika sätt. Vilken svamp tror du detta rör sig om Bassam? är det verkligen svamp som drabbat dessa vingade benvedar?
tepa
Hej

Tittade lite i gamla trådar angående Vingad Benved, eftersom jag får hem en sån i kväll. Hur har det gått med era, ni som hade döda grenar på era ? Det är väl inte lite sent att plantera nu, dom säljs ju på plantskolan?

Hälsn Tepa
pebblelake
CITAT (tepa @ 08-10-2009, 14:39) *
Hej

Tittade lite i gamla trådar angående Vingad Benved, eftersom jag får hem en sån i kväll. Hur har det gått med era, ni som hade döda grenar på era ? Det är väl inte lite sent att plantera nu, dom säljs ju på plantskolan?

Hälsn Tepa


Mina står vid entrén, väldigt torrt(vingad benved)men inga torra grenar. sedan en bild på dvärg benved.Sedan fins ju även sorten compactus, ser likadan ut som den vanliga vingade men mindre...
tepa
Tack, Pebblelake. Då kanske det är en Compactus jag har, den blir 1,5-2 meter, stod det på "lappen". Ska plantera ikväll.

Hälsn Tepa
renate
Mina vingade benved drabbades av samma sak 2008,jag klippte bort allt torrt och nu är de fina igen,inga torra grena i våras.De har växt bra.
tepa
Hej

Nu har jag planterat min Vingbenved, Euonymus Alatus, stod det på lappen. Den står som solitär mitt på gräsmattan, så den är inte vindskyddad. Vad jag förstått så behöver den inte heller vara det.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon